Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Hei!

Meidän 10,5 kuukautta vanha poju sai lähetteen Helsingin silmä- ja korvasairaalaan. Tarkoitus on tutkia, tarvitseeko toisen silmän kyynelkanava sondeerata. Silmä on rähminyt syntymästä asti joskus niinkin pahasti, ettei lapsi itse saa silmää aamuisin herätessä auki. Silmätulehduksesta ei ole kyse, sen varmistimme lastenlääkärillä.

Kyseessä on kuulemma tosi pieni ja simppeli operaatio, mutta ainokaisen äitiä hirvittää silti. :o) Nukuttaminen kun ei koskaan ole kiva juttu.

Onkos jollain kokemuksia moisesta? Miten operaatio meni ja hyvinkö siitä toivuttiin?

Kiitos jo etukäteen, jos joku vastaa!

Ulpunen + pötkö

Kommentit (4)

Helen_
Seuraa 
Liittynyt27.11.2005

meillä edessä. Vielä ei ole kokemusta, joten minäkin olisisn enemmän kuin kiinnostunut muiden kokemuksista. Meidän poju on 11kk ja rähmiminen vain jatkuu. Tosiaan se nukuttaminen on meillekin se arveluttava asia, ei itse toimenpise sinänsä.

Odotamme kokemuksia..

Vierailija

Tiia28, kiitos tiedoista! Nyt on paljon parempi käsitys siitä, mitä mahdollisesti tuleman pitää. Ihana juttu, jos koko homma on ohi noin nopeasti! Sen jälkeen ei ainakaan tarvitse enää miettiä, onko tulehdusta päällä ja pitäisikö juosta lääkärissä vai ei.

Jopas teillä on ehtinytkin olla hankaluuksia silmän ja korvien kanssa! Meidänkin pojulla oli jo yksi korvatulehdus, joka onneksi parani viiden päivän lääkekuurilla. Tympeää, jos pitää jatkuvasti antaa antibioottia, kun lapsella on sitten masu sekaisin ja kun ei se muutenkaan ole hyväksi. Toivottavasti teilläkin kierre katkeaa ja pääsette touhuamaan terveen lapsen kanssa! :)

Vierailija

Hei!

Meillä sondeerattiin toinen kyynelkanava auki pojan ollessa tasan 6kk. Siihen asti meillä oli ollut 8 silmätulehdusta ja niihin sitten 8 antibioottikuuria, kun eivät silmätipat auttaneet mitään. No, leikkauksessa selvisi, ettei kyynelkanavaa ollut lainkaan, vaan lääkäri joutui puhkaisemaan luuhun reiän, ja siellä oli ollut märkäpesäke, joten ei ihme että oli aina tulehtunut aina uudelleen! Leikkauksen jälkeen ei ole ollut yhtään silmätulehdusta!

Itse leikkaukseen. Kävimme Mehiläisessä Turussa. Vauva oli ollut syömättä säädetyn 4 tuntia ennen leikkausta ja oli siitä vihainen. Näin pienille ei anneta rauhoittavaa ennen nukutusta, kun eivät osaa hermoilla etukäteen. Vein vauvan nukutuspöydälle, hän sai maskin naamalleen ja nukahti, poistuin huoneesta kahville ja voileivälle. Ehdin haukata kaksi kertaa leivästäni kun leikkava lääkäri tuli kertomaan että kaikki meni hyvin. Sitten alkoi kuulua vauvan itkua. Leikkaus kesti siis korkeintaan kolme minuuttia. Heräämisensä jälkeen poika huusi puolisen tuntia (johtuu nukutuskaasun aiheuttamasta " krapulasta" ), sai maitoa ja hedelmäsosetta ja lähdimme kotiin. Sen jälkeen ei siis ole mitään ongelmia ollut silmien kanssa.

Ei kannata panna lapselle parhaita vaatteita päälle, koska kyynelkanavaa testataan metyleenisinellä, ja sitä valuu sitten nenästä ja se sotkee aika lailla.

Vauva myös tarvitsee toisen huoltajan mukaan takapenkille siltä varalta että tulisi huono olo nukutusaineesta vielä myöhemmin. Eli pelkkä kuski ei riitä.

Hyvin se menee, mutta tietysti sitä hermoilee etukäteen. Nyt olemme menossa korvien putkitukseen, 7 korvatulehdusta takana ja poika on 8kk, joten itse olen siitä huolissani. Toivottavasti vaivanne helpottaa tällä todella nopealla ja helpolla leikkauksella!

tiia

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat