Voiko koulu rajoittaa 2 luokan oppilaan pyöräilyä, laki?

Vierailija

Kevään edistyessä on lapset voisivat mennä kouluun pyörällä. Voiko oppilaitos rajata oikeutta pyöräilyyn vain tiettyjen luokkien oppilaisiin.

Onko tästä olemassa lakia ?

Onko vakuutukset koulumatkojen ajaksi voimassa jos sattuisi pyöräilyonnettomuus ?

Kertokaa käytäntöjä eri puolilta suomea.

Sivut

Kommentit (38)

Vierailija

Polkupyörällä

Pyörällä kouluun tulo on sallittua 3.-6. luokkien oppilaille. Kirjallisen luvan siihen antaa oppilaan huoltaja. Lupa on toimitettava opettajalle.

Koulun pihalla ei ajeta polkupyörällä. Pyöräiltäessä kypärän käyttö on pakollista.

Ja oma lapsi ei tule tuonne ikinä pyöräilemään, toinen pyöräillyt kyllä omaan kouluun, mutta matka on ihan erilainen.

Vierailija

oma lapsi on nyt kakkosella ja on alkuvuodesta syntynyt. Ajattelen että ikä ja lapsen kehitystaso olisi sopiva mittari milloin pyöräilyn voi aloittaa.

Ykkösluokkalaista en laskisi pyörällä mutta näin kakkosen keväällä tekisi mieli antaa lupa kulkea pyörällä. Reitti on kevyenliikenteen väylä ja yksi alikulkutunneli on reitillä. Reitti on turvallinen.

Lisäksi lapset käyttävät aina kypärää ja itsekin olen tuon tavan opetellut.

Itse aikoinani kuljin jo ykkösellä pyörällä eikä ollut kypärää.

Vierailija

Meiltä esimerkiksi on ihan pelkkää kevyen liikenteen väylää koko koulumatka. Pihasta pääsee ihan koulun pihaan saakka, eikä tarvitse ylittää yhtään tietä ilman alikulkutunnelia. Matkaa on alle kilometri, joten sen voi kävelläkin, mutta ihan kivaa olisi pyöräilläkin. Hyvin harvalla koulupiirimme oppilaalla on tienylityksiä koulumatkallaan, koska molemmilla puolilla teitä on pyörätiet ja alikulkutunneleita on rakennettu runsaasti. Tienylityksiä tarvitsevistakin useimmat saavat ylittää tien alueella, joka on omakotitaloaluetta ja nopeusrajoitus on 30 km/h, jota jopa kohtalaisesti noudatetaan.

Silti eka- ja tokaluokkalaiset eivät saa pyöräillä kouluun, koska se on niin vaarallista. Samat lapset pyöräilevät sitten koulun jälkeen keskenään samoja reittejä ja jopa pyöräteitä pitkin kirjastoon ja harrastuksiin. Ymmärrän tosi hyvin, että Helsingin kantakaupungissa ei kannata antaa lasten pyöräillä. Ymmärrän myös tosi hyvin, jos jonkun lapsi on motorisesti sen verran kehittymättömämpi, ettei hänen kannata antaa pyöräillä vielä alle 9-vuotiaana. Tämä on kuitenkin minun mielestäni perheen sisäinen päätös, eikä sen pitäisi olla kategorisesti kiellettyä koulussa.

Me noudatamme tässä koulun sääntöjä, vaikka meidän alueen vanhemmat ovatkin miettineet, että ottaisivat kouluun vielä kerran yhteyttä tämän asian tiimoilta.

Ensi syksynä onkin sitten eskarilainen menossa päiväkotiin ja tokaluokkalainen viereen kouluun. Olisi kiva saatella eskarilainen (joka saa siis pyöräillä päiväkotiin!) pyörällä ja mennä samaa matkaa tokaluokkalaisen kanssa, kun useimmat aamut alkavat kuitenkin molemmilla yhdeksältä. Voisi samalla pyöräillä puistoon kuopuksen kanssa. Ei kuitenkaan onnistu, koska tokaluokkalainen ei saa viedä fillariaan kouluun.

Vierailija

Pikkukoulussa oli ettei kukaan (=1-2. luokkalaiset) kulje pyörällä ja isommassa koulussa sama raja )=1-2. luokkalaiset). Ja mistä koulun vakuutuksesta puhutte? Täällä ei koululla ainakaan ole vakuutusta. Juuri minulle näin kerrottiin, kun oma lapsi loukkaantui koulun pihalla. Toki se aika on koulun vastuulla, mutta vakuutusta ei ole: hoitavat mitä pakko on.

Vierailija

Opettajat ja koulun säännöt kyykkyyn. Sillä tavalla taataan lapsen kouluhalukkuus, opintomenestys ja myöhempi menestys työelämässä. Yhteiset säännöt romukoppaan, minä, minä, minä, minä ensin.

Vierailija

Uskomatonta, ettei vanhemmilla löydy yhtään laajempaa katsomiskantaa tällaisiin asioihin. On TOSI valitettavaa, ettei oma alkuvuodesta syntynyt taitava lapsi voi pyöräillä lyhyttä matkaa turvallista reittiä. Mutta MIHIN IHMEESEEN VEDETÄÄN RAJA? Onko helmikuussa syntynyt tarpeeksi taitava? Tai maaliskuussa? Onko turvallinen reitti, jos on yksi tienylitys?

Ettekö te vanhemmat tajua, että koulussa on on monta sataa 1-2 luokkalaista, eikä JOKAISELLE VOI ANTAA ERITYISOHJEITA!!!! Jos yksi saa erityisvapauden, tulee toinen ja kolmas ja vaatii perusteluja, ja yhtäkkiä opettajan aika menee vaan koulun sovittujen sääntöjen uudelleen soveltamiseen.

Tottakai vanhemmille se oma lapsi on ylitse muiden ja ansaitsee parasta ja yksilöllistä kohtelua, mutta muistakaa nyt hyvät ihmiset, että koulu on iso laitos ja valitettavasti kaikkien yksilöllisyyttä ei voida ottaa huomioon!!!!

Kävely on hyvää liikuntaa, tiedän koulun jossa on kielletty kokonaan pyörällä tulo kouluun, koska oppilaaksiottoalue on niin pieni, ettei kellään tule liian pitkä matka. Ei tule pyörävarkauksia ja vahingontekoja ja lapset saavat päivittäin hippusen verran enemmän liikuntaa.

Vierailija

Vierailija:

Lainaus:

Kyllä minun mielestäni omat vanhemmat ovat vastuussa eka- ja tokaluokkalaisen liikkumisesta. He voivat perustella lapselleen, miksi he eivät halua oman lapsensa liikkuvan polkupyörällä koulumatkoja. Näinhän se on joka asian kanssa. Vai koulunko pitäisi asettaa yhteiset karkkipäivät ja kumpparipakot, ettei kukaan vanhempi joutuisi perustelemaan oman perheen sääntöjä ja rajoituksia?

Vierailija

Ymmärrän hyvinkin ettei kouluun saa viedä pyörää mukanaan. Loppupeleissä vastuu jäisi aina koululle jos/kun pyörälle/oppilaalle tapahtuisi jotain.

Oppilas kaatuu=>tapaturmat lisääntyy.

Pyörä vahingoittuu/häviää=> kenen vastuu?

Tuskin koulu ottaisi omaan vakuutukseensa pyörien säilytyksen ja alaikäisten lisääntyvät onnettomuudet!

Vierailija

Vierailija:

Lainaus:

Opettajat ja koulun säännöt kyykkyyn. Sillä tavalla taataan lapsen kouluhalukkuus, opintomenestys ja myöhempi menestys työelämässä. Yhteiset säännöt romukoppaan, minä, minä, minä, minä ensin.

Vierailija

Ymmärrän toisaalta mielipitesi, mutta joskus on yhteisen hyvän nimissä parempi noudattaa yhteisiä pelisääntöjä. Mitä muut lapset sanovat, jos yksi lapsista saa pyöräillä? Ja millaisen mallin oma lapsesi saa koulun ja kodin suhteista? Jos tätä sääntöä ei tarvitse noudattaa, miksi lapsesi noudattaisi koulussa muitakaan yhteisiä sääntöjä? Se ei ole lopulta lapsen etu, että kävelette nyt koulun auktoriteetin yli. Teillä on toki valtaa tehdä se, mutta koulussa ajatellaan (aina) lapsen etua. Mutta koulun tai opettajien uhmaamisella riistät koulun auktoriteettia. Ja ilman sitä on hyviä tuloksia vaikea saada aikaan...

Vierailija

sillä koulumatkat kuuluvat tavallaan koulupäivään ja ovat koulun vastuulla. Itse asiassa oppilaat eivät kai edes saisi mennä koulun jälkeen muualle kuin kotiin tai hoitopaikkaan. Eli vasta kotona käytyään saisi mennä esim. kylään tai ostoksille (tätä vaan ei taida monikaan noudattaa). Mielestäni laki menee näin, mutta lainkaan varma en ole.

Vierailija

Vierailija:

Lainaus:

Ja sekää ei estä onnettomuuksia juuri jäi 4-luokkalainen auton alle..

Ihan älyvapaata laittaa pyörällä kouluun noin pientä! Itse harkitsen nyt syksyllä kun lapsi menee 4-luokalle, mutta uskon, etten anna sittenkään, koska koulumatka on vajaa 1km sen jaksaa kyllä kävelläkin!

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat