Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Hei!

Alan lopetella imetystä (neiti 8 kk) ja aloittaa korvikkeen antamisen. Miten olette siirtyneet päivällä korvikkeeseen, annatteko sitä kiinteiden yhteydessä, ihan omana juttuna? Nyt kun olen imettänyt olen huomannut, ettei neiti ala tissille kiinteiden yhteydessä, joten olen tarjonnut tissiä ihan erikseen. Mietin myös, minkä verran lapsen tulisi saada päivässä maitoa? Nythän sitä on ollut mahdoton arvioida. Imetyskertoja vuorokaudessa (yöllä myös) on ollut yhteensä noin 7.

Jonkun kerran olemme kokeilleet kiinteiden yhteydessä nokkamukia, mutta huonolla menestyksellä. Olen ajatellut siis pullon antamista. Kokemuksia!

Kommentit (5)

Vierailija

Ihan ensimmäiseksi jätettiin yösyönnit pois. Jätettiin jo 6kk iässä ennen korvikkeeseen siirtymistä. Pari yötä inistiin tissin perään, mutta sen jälkeen pääsääntöisesti nukuttu yöt läpi. Päiväsaikaan aterioita oli 5, jolloin söimme sekä kiinteää että tissiä.

Neuvolasta kysyin tarkat ohjeet. Siirryimme korvikkeeseen yksi ateria kerrallaan. Ensin lounas, sitten päivällinen, välipala ja iltamaito. Tämä tapahtui noin 3viikon aikana. Aamutissittelyä jatkettiin vielä parin viikon ajan ennen kuin siirryimme kokonaan korvikkeeseen. Mutta aikataulu ja järjestys on varmasti muokattavissa jokaisen omiin tarpeisiin. Tärkeintä kai on maidon soveltuvuuden testaus? Maitoa juodaan jokaisen aterian yhteydessä, ei erillisinä huikkina. Vettä juodaan lisäksi, jos janottaa...

Maidon määrä on neuvolan ohjeissa 6-8kk 600-800ml ja 8-12kk 600ml. Ja nuo määrät sisältää kaikki vellit, jogurtit ja ruokaan lisätyn korvikkeen. Meilä ainakin hyväksi havaittu keino on lisätä valmiiseen ruokaan ja puuroihin korviketta. Menee maitoa ihan huomaamatta.

Vierailija

En osaa tuohon korvikkeeseen vastata, mutta kyselin juuri neuvolassa tuota että saako vauva(8kk) tarpeeksi maitoa tissistä kun ei näe paljonko menee. Neuvolan täti sanoi että kun on normaalin kokoinen vauva niin voi olla huoleti, vauva ottaa minkä tarvitsee, siis pienipainoisilla eri juttu.

Vierailija

Ensin harvennetaan päiväsyöttöjä pikkuhiljaa. Yösyötöt lopetetaan viimeisenä. Imetyksen lopettamiseen menee muutama päivä-viikko, koska sitä ei voi kerralla lopettaa, muuten rinnat paakkuuntuvat maidosta ja tulee kipeiksi. Meillä tyttö 3 kk syö pelkkää rintaa ja kyllä maito riittää hyvin. Vauva syö usein ja ottaa sen maidon minkä tarvitsee.

Vierailija

Meillä poika nyt 10,5 kk ja aloitin imetyksen lopettamisen ensin yöllä ja sitten aloin päivällä tarjota mukista korviketta ja poika oli tuolloin 9kk. Nyt imetys on kokonaan lopetettu! Päivällä ensimmäiset pari viikkoa mielestäni joi huonosti maitoa, mutta kun olin päätöksen tehnyt niin sitkeästi jatkoin tuttelin tarjoamista. Alkuun tarjosinkin sitä useasti päivän aikana, koska ei sitä kunnolla huolinut. Annoin ruoan yhteydessä ja välillä muulloinkin. Mutta vettä tarjosin ruoalla, koska ei aina maito kelvannut, sai siten edes jotain nestettä.

Nykyään poika juo maitoa aamulla 5-6 välillä taikamukista, seuraavan kerran annan ennen ruokaa n. klo 11 ja sitten klo 17 aikaan ja illalla ennen nukkumaan menoa. Päivällä huolii maidon just ennen ruokaa, nälkä kun on! Kokeilemalla löydät teidän rytmin:)

Määrä on joku 300- 400 ml. Tosin poika syö jo jugurttia yms maitotuotteita ja saa niistä lisää maitoa. Mut muistelisin, et oisko se 600ml. Mutta älä huoli, ei meillä ainakaan noin paljon mielestäni aiemmin mennyt ja hyvin on poika kasvanut!

Mielestäni sun kannattaa nyt vaan alkaa tarjoamaan sitä korviketta ja mun mielestä taikamukista, ei kannata tuon ikäiselle enään pulloa opettaa, jos ei ole tähänkään mennessä tarvinnut sitä!

Se vaatii vaan kärsivällisyyttä ja aikaa menee, mutta kyllä se oppii! Itsekin monesti ajattelin, et ei opi ikinä, mut sitkeys palkittiin!!

Voimia;)

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat