Onko muilla tälläistä ongelmaa? Nutri-Junior menee vain ja ainoastaan tuttipullosta...

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Hei vaan!

Taaperoni on 11/2 vuotias vauhtiveikko. Hän on moniallerginen (käytössä vain päärynä, kukkakaali, täysjyvä riisijauhosta keitetty puuro sekä kana), nyt kokeillaan oliiviöljyä. Nutri-Junior korvikkeena. Pikkuinen ei suostu juomaan NJ:a kuin tuttipullosta. Onko muilla vastaavaa ongelmaa? miten selvisitte siitä? hätäilenkö liian aikaisin? Vettä tai päärynämehua juo nokkamukista ja jopa tavallisest lasista. Nyt olen kokeillut antaa (olikohan MAM- taikamukista), mutta ei kelpaa. Hän on sitten juomatta sitä ollenkaan. Olen yrittänyt laittaa NJ jauhoa puuron sekaan, mutta silloin jää syömättä. Tämän päivän NJ määrä on vain n. 50ml. Näyttää siltä, että tuttipulloon on pian palattava. Neuvolasta ym. olen saanut ristiriitaista neuvoa. Tuttipullosta vaan, pääasia että lapsi saa ravintoa(muuten niin niukka dietti), tai sitten pysyt vaan kovana, kyllä lapsi jossakin vaiheessa ottaa nokkamukista. Olen ihan neuvoton. Tutti edelleen käytössä nukkuessa. Tuntuu että lapsi on assosioitunut, että NJ on yhtä kuin tuttipullo.

Vinkkejä ja neuvoja kaipailen Fia : )

Kommentit (10)

Vierailija

Vanhemman kanssa koetin lasista opettaa. Nyt pojan (07/04) kanssa en edes ole montaa kertaa koettanut. Annan tuttipulosta niin kauan kuin NJtä juo. Pienet on alergisen lapsen makunautinnot, niin nauttikoon pullosta. Meidän poika juo kyllä vettä ihan sujuvasti lasista, joten juoda osaa.

Tutin jätin pois jo kun poika oli 1v, niin en usko hampaiden kärsivän pullosta.

On kyllä neuvolantädin epävarmuutta, jos moisesta edes mainitsee. Isompiakin huolia on allergisen lapsen äidillä kuin se, että mistä juo.

Ja kannattaa ääneen sanoa neuvolassa, että EN JAKSA VIEROTTAA. Täytyy olla neuvolassa ammattitaitoa tukea jaksamisessa, ei syyllistää.

Voimia vaan, ei ole kadehdittavan laaja tuo ruokavalio. Revi siitä ruokia sitten.... Virtuaalihalaus!

Vierailija

Kesti monta kuukauttaa opettaa tyttö juomaan korvikettaan pullosta, joten en harkinnutkaan vierottamista ennen kuin Nutramigen loppui nyt 2,5v ikäisenä. Nyt on ongelmana, mitä sinne pulloon pannaan, eli taitaa jäädä luonnostaan pois, kun esim. kauramaito ei kelpaa. Tutti jätettiin jo viime kesänä, joten ei kai muutama minuutti pullon imemistä ole hampaita haitannut.

Tyttö on muutekin tarkka mitä juo ja mistä: vettä juo nokkamukista ja lasista, mutta ei pullosta. Mehu kelpaa vain pillillä. Sama oli isoveljen kanssa, joka ei koskaan kelpuuttanut pulloa.

Vierailija

Meidän poju (reilu 2 vee)taas ei enään lainkaan suostu juomaan Nutri-Junioria pelkilteen...Laitetaan siis ruoan sekaan ja vinkkinä muille NJ:n käyttäjille, ja miksei muillekin korvikkeille:

Laita korvikkeen sekaan jotain sopivaa hedelmäsosetta, tulee oivaa hedelmäpirtelöä, tätä meillä juodaan välipalalla. Tarkempi ohje löytyy NJ ohjevihkosesta.

Niin, ei vaan taida tulla ulos tavallisesta tuttipullosta, taikamukistakaan en kyllä usko...Meillä käytössä Tupperin joku vanha muki, jossa vaihdettava kansi ja juoma-osa, siis ei mikään imu-osa...

Vierailija

Hei !

Meillä 2 v neiti juo NJ pullosta ja mun puolesta saa juoda pullosta niin kauan kuin sitä menee. Lasista tai nokkamuvista ei suostu juomaan. Lääkärikin sanoi että unohda normaalisäännöt. Tuttipulloa voi käyttää niin pitkään kuin tällaisessa tilanteessa tarvis.

Vieläkö NJ annetaan 3 vuotiaana?! Luulin että meillä on viimeinen satsi edessä. Riisi, kaura, soija eivät käy.

Vierailija

Kiva kuulla Toivon-odottaja pulloa kannattava kommentti.Meilläkin pikkuinen vauhtiveikko,jolle pullomamu (neoncate) äärimmäisen tärkeä!! mehut ja vesi menee hienosti lasista mutta mamu vain pullosta ja kyllä se on tärkeä pojalle. Ruokavalio kanssa vielä suppea ja maitoa menee 6-8 dl päivässä,hoikkanenkin on joten maitonsa varmasti veilä tarvitsee.

Imetyksen lopettaminen oli tosivaikeaa ja oikeaa maitoa haettiin,joten et jaksa alkaa pullosta vierottaan,kun koko aika pitää uusia ruokia altistaa,nyt vehnäaltistus menossa.

tiivii

Vierailija

Minun tausta ja ' syy' sille mielipiteelle mikä mulla on: esikoinen on jo iso poika ja maitoallergiakin on ohi, nuorempi vielä täysimetyksellä mutta maitoallergia todettu (äidinmaidon kautta oireilee). Minä näkisin asian niin, että jos lapsella kovin suppea dietti, ja syömisestä huonoja kokemuksia (eli syö allergisoivaa ruokaa -> huono olo), niin tuttipullo ja se oma hyvä maito on todella tärkeä hyvän olon tuottaja!

Kyllä siitä tuttipullosta (tai tutista) ehtii vieroittua monen monta kertaa jos kerran ikääkin vasta 1,5 vuotta. Anna lapsen tämän asian suhteen olla ' vauva' , niin voit olla varma maidon menekistä joka varmaankin teillä on tärkeä osa lapsen päivittäisestä ravinnosta!

Ja vielä: neuvolasta saa neuvoja, mutta ei heidän neuvonsa ole mikään laki jota on noudatettava, eivätkä tunne lastasi niin hyvin kun sinä itse. Sanot seuraavalla kerralla että nokkamukista maitonsa juo jos kysyvät, ei ne kotiin tule perästä katsomaan mikä totuus on ;-)

Vierailija

Meillä oli kaksvuotiaana 4 ruoka-ainetta ruokavaliossa (bataatti, hirssi, mango ja possu). Sen takia haettiin korvattavuutta kelalta kaks kertaa uusiksi (2 vuotiaana ja 2,5 vuotiaana). Tehtiin vaan altistukset muistaakseni kauralle ja maidolle ja lääkäri kirjotti kelalle lääkärin todistuksen.

Nyt ei paljoa parempi ole ruokatilanne mutta kun NJ:n valmistuskin loppuu, ei lähdetty etsimään enää uutta korviketta ja hakemaan korvattavuutta vaan yritetään vitamiineilla ja ruoka-aineita kierrättämällä pärjätä..

Vierailija

Meillä on pian kolme vuotias moniallerginen poika ja edelleen juo Nutri-Juniorinsa tuttipullosta. Kaks kertaa päivässä yhteensä 3dl.

Kupista ei juo vaikka mitä tekis. Kyllä meillekin neuvolassa ollaan vähän pilkalliseen sävyyn sanottu että kuinkas kauan meinaat siitä pullosta antaa, mutta helppohan se on sanoa kun ei ole ollut itse kokeilemassa. Oksennusta meillä lykkää jos kupista pitää juoda..

Hammaslääkärissä kyselin purentavirheen mahdollisuudesta: noin vuotta ennen kun pysyvät hampaat tulee niin pitäis lopettaa pullosta juominen että hampaiden asento kerkeäisi palautua normaaliksi ennen pysyvien hampaiden tuloa.. Pysyvät hampaat tulee normaalisti noin 5 vuotiaille. Eli 4 vuotiaana pitäus päästä pullosta eroon.. Kaikessa rauhassa siis juotan NJ:n pullosta että pysyy poika hengissä pysyvien hampaiden tuloon saakka.

Neuvolan neuvot voi allergisten lasten äidit aina " suodattaa" tapauksen mukaan, murheita riittää muutenkin. :)

Vierailija

Meillä 2v. poika juo edelleen NJ:n tuttipullosta enkä ole murehtinut asiasta. Kaikki muu neste menee mukeista. Kerran yritin vaihtaa nokkamukiin, mutta useamman päivän taistelu ei johtanut mihinkään muuhun paitsi siihen, ettei maitoa mennyt alas tarvittavaa määrää. Hampaat eivät lyhyistä imuista per päivä mene pilalle. Muutoinhan yli 1v. tuttia syövät lapset olisivat kaikki kierohampaisia ja purentavikaisia :)

Tärkeintä on, että ravitsemus on turvattu. Pullo kyllä tippuu pois aikanaan.

Vierailija

et poika voi sit korvikkesta siirtyä tavalliseen maitoon (jos alkaa sopia) tai riisi,kaura yms maitoon kun ei enää ravitsemuksellisesti korviketta tarvitse,ne varmasti kelpaa suoraan lasista,korvikkeen juokoon pullosta.

Yhdeltä äidiltä kuulin teorian että maidon paha haju saa aikaan ettei taapero halua sitä lasista,mutta meillä ei mene nokkiksestakaan,joten taitaa olla turva-asia ihana pullomaito.pojalla kun ei ole tuttia ja toisaalta onhan näissä syömisasioissa ollut stressiä ja ikäviä kokemuksia kun suolioireilla aika pitkälle oireilee,joten aattelen et pitäköön pullomamunsa vielä : )

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat