Miten ihmeessä saan viidesluokkalaiset hiljaiseksi?

Vierailija

Opiskelen aineenopettajaksi ja niitä sijaisuuksia olenkin lukiossa ja yläasteella tehnyt. Nyt mulla on kuitenkin viidennen luokan opettajan sijaisuus: aivan mahdoton porukka!

Koko ajan jotain pyörimistä, kählinä, supinaa, kiljumista ja sähläämistä? Hermo oli mennä jo ensimmäisellä tunnilla. En tajua, miksei voi olla hiljaa. Kun sanon, että puheenvuoro on mulla ja viittaamalla saa vuoron, luokka on hiljaa noin 10 sekuntia ja taas alkaa sama meno. Kertaakaan en kuitenkin alentunut huutamaan tms. vaan säilytin hermoni koko ajan.

Antakaa hyviä vinkkejä, millä saan luokan hiljenemään ja hermoni kestämään tämän viikon.

Kommentit (11)

Vierailija

meno on hurjaa välillä kun ei harjottelijat saa sitä kuria . Jos sanot tuon nyt opetan minä . . ym niin ei se pidemmän päälle toimi . Yksi harjottelija tuskaili mulle kun hän ei saa otetta luokkaan että mikä on se keino ? Niin , hyvän open olisi se itse keksittävä . Mikä on se motivoittava tekijä ? Porkkana ? Oikea naru mistä vetää ?

Vierailija

Olin muinoin 5-6:lla sijaisena ja jos häiriköi pahasti tunnilla joutui 1-2 luokkaan tunniksi. Se oli tarpeeksi nöyryyttävä kokemus isoille niin olivat sen jälkeen kiltisti.

Häiriköt hakeutuvat yleensä takapulpetteihin niin voisitte kokeilla uutta pulpettijärjestystä.

Vierailija

Toivottavasti sulla on istumajärjestys ja oppilaiden nimet tiedossa. Sekin auttaa jo paljon, kun voi sanoa, että Jani ja Teemu nyt hiljaa. Samoin voit jättää välitunniksi/koulun jälkeen puhutteluun ne pahimmat häiritsijät. Ja tosiaan kotiin viestiä, jos ei meno rauhoitu.

Vierailija

jos se luokan toiminta onkin ihan normalia, sellaista johon luokka on tottunut...? Itse muistan miten outoa oli kun joku yli-innokas sijainen tuli luokkaan paasaamaan miten koulussa pitää olla. Meidän opettaja kun soitti kitaraa ja lauloi esim. matikan tunnilla kun me tehtiin laskuja, itse asiassa ei siinä paljon ollut haluja höpötellä, kun kuunneltiin opettajan lauluja...

Vierailija

että jos sama jatkuu, jää huomenna koulun jälkeen esim. 20 min jälki-istuntoon. ope jonka sijaisena olet arvostaa jämäkkää toimintaasi, samoin vanhemmat. JA etenkin, rauhoittaa luokan tilanteen täysin, parille kun kirjotat niin siellä on hiljainen luokka, joka voi ehkä ensin esittää vihamielistä, mutta jos jämäkkyydestä huolimatta muuten olet mukava, tykkäävät sinusta taatusti!!! t.5lk:n ope

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat