Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä pitäisi tehdä jos teini 15 v. tulee huumetokkurassa kotiin?

Vierailija

Kommentit (5)

Vierailija

sieltä saat apua. Ympäri Suomea on laitoksia ja hoitopaikkoja, joissa hoidetaan alaikäisiä päihdeongelmaisia.

Kiireellinen hoitoonohjaus on tärkeätä ja perheen tuki nuorelle. Mikään selkäsauna ei tässä tilanteessa auta. Tärkeää on puhua ongelmasta ääneen koko perheen kesken, että nuori tietää, että vanhemmat tietävät ongelmasta ja ovat huolissaan ja haluavat auttaa.

Lastensuojelun mukaan tuleminen voi tuntua kamalalta ajatukselta, mutta sitä kautta myös muulle perheelle järjestyy tukea. Nuoren piutää päästä pois niistä huumeympyröistä. Siksi sijoittaminen muulle paikkakunnalle joksikin aikaa voi tehdä hyvää. Tsemppiä!

Vierailija

Odotan esikoistani ja väkisin jo ajattelee, miten saisi lasta suojeltua kaikilta päihteiltä. Vanhemmissakaan kun ei aina ole se vika. Vaikka olisi kuinka hyvä vanhempi ja turvallinen koti, niin väärä kaveriporukka voi saada pahoille raiteille.

En ole itse keksinyt oikein ratkaisua mahdolliseen tilanteeseen. Elättelen toivoa, ettei lapseni sotkeentuisi huumeisiin. Itse olen kerran nuorena kokeillut hasista, mutta se jäi siihen. Kaveriporukka kenen kanssa silloin hengailin, jäi koukkuun. Se on pienestä kiinni. Samoin on itse tullut oltua vaikka minkälaisessa humalassa kaupungissa. Vaikka mitä olisi voinut sattua. Ihan hirveää ajatella, että oma lapsi tulee joskus tekemään samaa. Minkäin olin aina niin kiltisti menossa kaverin luokse yöksi pelaamaan nintendoa ja syömään pitsaa. Äiti uskoi kaiken ja niin sitä vaan lähdettiin ryypiskelemään. Kyllähän sitä kuitenkin haluaisi luottaa omaan lapseen. Ja haluaisin, että välit olisivat aina sellaiset, että asioista voisi puhua.

Mutta kyllähän tuohon huumeasiaan pitää jotenkin puuttua. Voi ensin keskustella lapsen kanssa kahden, mutta melkeinpä siihen on pakko pyytää lisäapua. Jos ei pyydä apua, niin lapsi vaan lupailee, ettei enää ikinä käytä huumeita ja sen jälkeen alkaa olla enemmän kotoa poissa eikä enää kerro mitään asioitaan vanhemmille.

Esimerkkinä tämä: Yläasteella hurahdin myymälävarkauksiin. Varmaan vuoden verran varastelin pikkutavaraa kaupoista. Kerran jäin sitten kiinni hiusvärin pöllimisestä ja poliisit tulivat ihan kaupasta asti hakemaan ja taluttivat maijaan. Sen jälkeen soitettiin kotiin. En ole ikinä hävennyt yhtä paljon kuin silloin. Jälkeenpäin vielä piti mennä sossutätien kanssa keskustelemaan ja paikalla olivat myös molemmat vanhempani. Tilanne oli minulle tosi nolo. Näpistely loppui siihen paikkaan. Eli tilanteeseen pitäisi puuttua kerralla ja lopettaa se siihen paikkaan. Näin ei pääsisi syntymään ikäviä kierteitä.

15-vuotiaana huumeet ovat vielä yleensä noita kannabistuotteita, eli siinä vaiheessa on vielä helppoa lopettaa käyttö. Senkin takia varhainen puuttuminen on tärkeää. Varmaan voisi ihan soittaa johonkin nuorten asioita hoitavaan virastoon ja kysyä neuvoa. Lapsi varmasti suuttuu siitä, mutta takuuvarmasti kiittää myöhemmin. Minäkin olen superkiitollinen, että jäin siitä näpistyksestä kiinni. Mihin asti olisin jatkanut ilman kiinnijäämistä? Olisi tullut mukavat merkinnät rikosrekisteriin myöhemmin.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat