Cipralex, Sepram ja raskaushaaveet. Miten toimia?

Vierailija

Eli syön tällä hetkellä Cipralexia, sitä ennen käytin Sepramia. Sepram on kuulemma turvallinen lääke odotusaikana, sanoi lääkäri. Halusin kuitenkin lopettaa lääkityksen kokonaan koska omasta mielestäni se on kaikkein turvallisinta alkuvaiheessa, ja jos pärjään ilman lääkitystä niin ainakin haluan yrittää.

Nyt tilanne siis se että olen lopettelemassa Cipralexia, jota syön vielä vajaan viikon yhtä tablettia. Sitten pitäisi vielä viikko syödä Sepramia yhtä tablettia. Ja sitten siitä viikon päivät vielä niin lääkeaineet on poistuneet elimistöstä.

Vauvakuume on kova ja ovulaatio (mahdollisesti) sattuisi juuri siinä vaiheessa kun vielä syön Sepramia (jota lääkäri sanoi turvalliseksi). Uskallammeko silloin jo yrittää (niin, voihan olla ettei tärppää mutta kuitenkin) vai odotanko niin kauan että olen lopettanut Sepraminkin ja vielä viikon siitä että sekin on poistunut elimistöstä? Eli toisinsanoen, pitäisi odottaa seuraavaa ovista eli ts syyskuun puolelle....

Tiedän, hirmu sekavaa selostusta mutta varmasti joku asioista perillä oleva ja ymmärtävä ihminen osaa ottaa kantaa!

Kiitos paljon :)

Kommentit (13)

Vierailija

olen ihan vaan syönyt tuonsukuista lääkettä yrittäessäni ja raskausaikanakin. Minulla vaan on ollut eri nimellä. Sepram. Eikös ne ole kaikki serotoniinin takaisinoton estäjiäkin.

Vierailija

Lainaus:

Tottakai siis lääkärin kanssa neuvoteltuasi. Mieti tarkkaan, kannattaako lääkitystä lopettaa. Sinä ja lääkäri pystytte päättämään asian parhaiten.

Vastasinkin jo aijemmin (en muista mikä numero), mutta ainakin niin on turvallista, että vaihdat Cipralexin Sepramiin. Sepramia voit siis käyttää raskaanaollessasikin. Essitalopraami metaboiloituu nopeasti elimistöstä. Eli nyt taidat turhaan miettiä, murehtia ja laskeskella. Voit yrittää raskautua huoletta.

Terv. proviisori

Sitä vaan pelkää että vauvalle pian jotain haittaa..

ap

Vierailija

haittoja ole havaittu. Cipralex sisältää essisitalopraamia, sitalopraamin kemiallisesti puhtaampaa muotoa. Hyvin samanlaiset lääkkeet siis. Cipralex on tullut markkinoille myöhemmin, joten sen käytöstä raskauden aikana on vähemmän tietoa.

Sinuna juttelisin hoitavan lääkärin kanssa jatkosta, jatkatko lääkitystä mahdollisen raskauden ajan vai et. Lääkitystä voi siis jatkaakin, ainakin Sepramia .... mutta pyydä lääkäriltä apua.

Vierailija

Sen sijaan omasta huonosta olostasi raskauden aikana on haittaa koko perheelle - Sepram-lääkitystä ei siis tarvitsisi lopettaa! Vauvalle parasta, että äiti voi hyvin.

Terv. proviisori

Vierailija

sitten viesti vaan hävisi :( En jaksa uudestaan kaikkea kirjoittaa... mutta häipyykö tuo essitalopraami elimistöstäni jo siinä vaiheessa, kun syön vielä Sepramia? Lääkäri neuvoi lopettamaan nämä lääkkeet niin, että nyt ensin tosiaan viikko yhtä tablettia Cipralexia ja sitten viikko yhtä tablettia Sepramia. Jos siinä vaiheessa aloitetaan yrittäminen kun syön vielä Sepramia, niin onko se vaarallista, jos sattuukin että tärppää? Kun ovis sattuu juuri niihin aikoihin.. Sepram on kuitenkin lääkärin mukaan turvallinen lääke odotusaikana, mutta vieläkö essitalopraamia on elimistössäni siinä vaiheessa kun olen jo lopettanut sen, mutta syön Sepramia vielä sen viikon?

ap

Vierailija

Hei!

Googlettaessa löysin tämmöisen ketjun ja ajattelin tähän kommentoida, kun kyseessä on kuitenkin aika yleisesti käytetty lääke.

Itsellä on kova vauvakuume ja olen syönyt Sepramia puolisen vuotta, sain sen paniikkihäiriö-oireisiin. Lääke auttoi hyvin. Nyt olen kuitenkin lopettanut lääkityksen ja se on sujunut kohtuu-hyvin. Pienensin annosta ohjeiden mukaan vähän kerrallaan, vieroitusoireet on toistaiseksi olleet aika vähäisiä. (Lopetin kokonaan reilu viikko sitten.)

Mutta siis se, mihin piti kommentoida.. itse kysyin lääkäriltä sepramin turvallisuudesta raskaus-aikana ja hän ei suositellut kyseistä lääkettä! Näytti itse minulle lääke-oppaasta, että sepramilla (sen vaikuttavilla aineilla) on todettu olevan eläinkokeissa toksisia vaikutuksia sikiölle. Ihmisten kohdalla tästä ei ole tietoa, mutta jotenkin oma järki sanoo, että jos eläimen sikiölle on haitallista, miksei olisi ihmisen?

Siksi vaan kirjoitan, kun olen ihmetellyt kovin, miksi netistä lähes poikkeuksetta löytyy vaan 'tietoa' ja kokemuksia siitä, kuinka lääke olisi turvallinen raskaana olevalle.. :-S

No, tietysti lääkkeen kuin lääkkeen kohdalla raskausaikana on tärkeää arvioida lääkkeen hyöty/haittavaikutukset äidin ja sikiön kannalta ja sitten vasta päättää lääkityksistä ja sen tekee tietysti lääkäri.

Vierailija

Eli mä söin seromexia miltei koko raskausajan, lopetettiin vasta viikolla 34. Eka viikko puolta annosta, sitten kokonaan lopetus.

Synnytyksen jälkeen aloitin lääkkeen uusiksi enkä imetä enään, kun se saattaa vaikuttaa vauvaan

Vierailija

koko raskausajan. Oikeasti aika rasittavaa kun aina joku pönttö tulee kysymään tätä samaa kysymystä, että saako syödä masennuslääkkeitä. NO KYLLÄ SAA JA IMETTÄESSÄ KANSSA!!! Viimeisen 8 raskausviikon aikana saatetaan annosta leikata 20% jos syö maksimia normaalisti. Raskausaikana masennuslääkkeen osuus elimistössä pienenee, joten lääke ei tehoa edes sitä mitä normaalisti.

Vierailija

Lainaus:

Sen sijaan omasta huonosta olostasi raskauden aikana on haittaa koko perheelle - Sepram-lääkitystä ei siis tarvitsisi lopettaa! Vauvalle parasta, että äiti voi hyvin.

Terv. proviisori

Hmm.. kuinkahan tässä sitten tekisi. Lääkäri sanoikin että hän ei suosittelisi lääkitystä kokonaan lopetettavaksi, mutta kun itse olin sitä mieltä että haluan lopettaa, ja että voisin aloittaa sitten tarvittaessa alkuraskauden jälkeen uudestaan.

ap

Vierailija

Tottakai siis lääkärin kanssa neuvoteltuasi. Mieti tarkkaan, kannattaako lääkitystä lopettaa. Sinä ja lääkäri pystytte päättämään asian parhaiten.

Vastasinkin jo aijemmin (en muista mikä numero), mutta ainakin niin on turvallista, että vaihdat Cipralexin Sepramiin. Sepramia voit siis käyttää raskaanaollessasikin. Essitalopraami metaboiloituu nopeasti elimistöstä. Eli nyt taidat turhaan miettiä, murehtia ja laskeskella. Voit yrittää raskautua huoletta.

Terv. proviisori

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat