Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Miehelle on tarjottu töitä Kanadasta. Meillä on kolme pientä lasta ja minulla (molemmilla) hyvä työ. Muuttaminen kiinnostaisi, mutta ei mikään kotiäitiys. Onko Edmontonissa mahdollista löytää a) päiväkotipaikka tai hoitaja kolmelle pienelle b) työpaikka miehen perässä muuttavalle vaimolle? Ja voiko siellä ylipäänsä viihtyä ja elää hyvää elämää "suomalaisin" arvoin (ulkoilu, julkinen liikenne, jne.)? Onko siellä muita suomalaisia?

Kommentit (6)

Vierailija

Englannin kursseista en tiedä, itse puhuin jo niin sujuvaa englantia sinne lähtiessä, että en kokenut niitä tarpeelliseksi.

Yksi Edmontonissa toimiva suomalainen firma on Metso Minerals, tosin me emme ole kyseisen firman työntekijöitä. Meidän työnantajemme sijaitsi Metson naapurissa, löytynee kun hieman näet vaivaa =) Myös Nokialla on ollut pienimuotoista verkkoliiketoimintaa siellä (päätoiminta Vancouverissa).

Päiväkotipaikkoja saa siinä missä Suomestakin, mutta hinta on noin CAD 750/kk/lapsi. Halvemmaksi tulisi teillä ottaa 'live-in-nanny' eli hoitovälityksestä kotiin asumaan hoitaja. Hoitajat tulevat yleensä Filippiinien suunnalta Kanadaan ja asuvat siis basement- kerroksessa omassa huoneessaan. Te tarjoatte silloin asunnon ja ruuan, hoitaja hoitaa lapset ja kodin, hinta taisi olla noin CAD 1500/kk.

Vierailija

Lainaus:

Miehelle on tarjottu töitä Kanadasta. Meillä on kolme pientä lasta ja minulla (molemmilla) hyvä työ. Muuttaminen kiinnostaisi, mutta ei mikään kotiäitiys. Onko Edmontonissa mahdollista löytää a) päiväkotipaikka tai hoitaja kolmelle pienelle b) työpaikka miehen perässä muuttavalle vaimolle? Ja voiko siellä ylipäänsä viihtyä ja elää hyvää elämää "suomalaisin" arvoin (ulkoilu, julkinen liikenne, jne.)? Onko siellä muita suomalaisia?

Ja kovasti yritetään saada uutta komennusta. Ensiksikin sanon, että LÄHTEKÄÄ! Elämä siellä on tsiljoona kertaa parempaa kuin Suomessa ja siksi mekin yritämme päästä sinne takaisin. Ja muista; Kanada ei ole USA = hyvä juttu.

Me elimme elämämme parhaat ajat siellä. Elintaso on todella korkea, korkeampi kuin Suomessa. Terveydenhuolto ilmainen, neuvolasysteemi vastaava kuin Suomessa ja kouluja on joka lähtöön.

Menettekö yliopistolle töihin? Suurin osa siellä asuvista suomalaisista on yliopistolla töissä (me ei oltu).

Lapset saa tarhaan, hoitomaksu on muistaakseni noin CAD 750 /kk eli paljon. Mutta jos olette jonkun firman lähettämineä niin pyytäkää työsoppariin kohta, että työnantaja maksaa tarhamaksut. Jos sua ei lähetetä Suomesta komennukselle/yliopistolle niin sulla on heikot mahdollisuudet saada työ- /opiskelulupa Kanadassa miehen avecina. Kanada yrittää tiukasti rajoittaa maahanmuuttajien vyöryä. Mä en saanut opiskelulupaakaan...

Asuinalueeksi suosittelen lounais-Edmontonia. Se on varakkaampien asuinalue ja hyvämaineinen ja tosi rauhallinen. Lapset voi leikkiä ilman vanhempia ulkona kuten Suomessa. Ei toimi USA:ssa... Katso esimerkkejä alueen asunnoista osoitteesta www.comfree.com. Ja siellähän ei kukaan asu kerrostaloissa ja rupusakkikin rivareissa. Asuinalueeksi suosittelen Riverbend, Tervillegar Gardens, Tervillegar Towne jne.

Edmontonissa on pieni Suomi-seura, joka järjestää Suomi-kerhoa lapsille. Googleta Finnish Society of Edmonton.

Ulkoilu: Leikkipuistot ovat valtavia ja tosi siitejä, suomalsiet puistot on räkäloukkuja niihin verrattuna. Julkinen liikenne: bussit tkulkee lähes yhtä hyvin kuin Suomessa, mutta mä ajoin omalla autolla (tarvitset kanadalaisen ajokortin eli täytyy suorittaa sikäläinen ajokoe).

Ylipäätänsäkin sanoisin, että Edmontonissa asuessani tajusin, että Suomi on todellinen takapajula, ihmiset sisäänpäinkääntyneitä juntteja ja suomalainen elintaso tosi alhainen. Eli elämä oikeasti voi olla laadukkaampaa muualla.

Vierailija

Kun miehelläsi on työ Kanadassa jo Suomesta lähtiessä sinä ja lapset saatte miehen mukana määräaikaisen viisumin, jossa on koko perheelle määräaikainen oleskelulupa Kanadaan. Työ- ja opiskelulupaa on lähes mahdoton sinun saada etukäteen, jos sinulla ei ole työsopimusta jo Suomesta lähtiessä. Eli tällä keinoin Kanada pyrkii rajoittamaan maahan pysyvästi pyrkivien määrää. Eli suosittelen, että teet työsopparin (jos vain mahdollista) yliopiston kanssa alkamaan pari kuukautta myöhemmin kuin miehelläsi niin ehtisit saada arjen sujumaan ennen töihin menoa.

Itselläni on akateeminen loppututkinto ja olisin halunnut lukea irtokursseja yliopistolla ihan yleissivistyksen lisäämiseksi ja omaksi iloksi, mutta viisumini kielsi jopa tutkintoon johtamattomat opinnot Kanadassa. Eli sama varmaan kävisi sinullekin.

Me olimme Edmontonissa expatteina - suomalaisen firman lähettäminä työtekijöinä. Itse tosin olin pienten lasten kanssa kotona, mutta jos olisimme jatkaneet vielä miehen sopparia niin miehen työnantaja olisi palkannut minut loppukomennuksen ajaksi ja olisin saanut sitä kautta työluvan. Siellä toimii muutamia Suomessakin toimivia suuria yrityksiä, mutta nimeä en viitsi sanoa =)

Suosittelen kyllä ehdottomasti lähtemään matkaan ja olemaan vaikka kotiäitinä sen aikaa, kun olette siellä. Taloudellisesti siellä pärjää yhden aikuisen tuloilla, koska hintataso on niin alhainen ja ansioverotus myöskin tosi alhainen.

Vierailija

...eli filippiiniläinen au pair, mutta se on palaamassa takaisin.

Tuo live-in-nanny-systeemi kuulostaa hyvältä! Sitten vain pitää löytää tarpeeksi iso asunto sieltäkin.

Minäkin puhun ihan sujuvaa englantia, mutta en niin sujuvaa, etteikö siinä olisi parantamisen varaa keskustelukurssilla.

Täytyypä nyt katsoa, miten saamme asiat sujumaan. kiitos paljon avustasi!

Vierailija

kotiäitiys sopii vähän huonosti minun 70-lukulaisfeministiseen maailmankuvaan, mutta ehkä sitäkin sitten kestäisi hetken, jos siitä ilosta saisi asua Kanadassa. Tosin ajattelin, että sitten pitäisi ainakin päästä englannin kursseille, mutta eikö niillekään sitten saa mennä?

Et viitsi sanoa niitä suomalaisia suuryrityksiä, jotka siellä toimii vai menenkö googleen ;)? Minä olen ollut aikanaan töissä muutaman vuoden suuryrityksen viestinnässä, tosin ihan vain Espoon pääkonttorissa, mutta voisin hyvin vaihtaa yliopiston taas yksityiseen sektoriin.

Et osaa sanoa mitään siitä, miten helppoa tai hankalaa on saada päiväkotipaikka? Meillä on kolme päiväkoti-ikäistä lasta.

Vierailija

Joo, me olemme molemmat yliopistolla töissä ja yliopistolta miehelle on tarjouttu töitä, mutta ei siis minulle. Onko tosiaan niin, että minä en välttämättä saa työ- ja oleskelulupaa, jos töitä näin ensi alkuun on tarjottu vain miehelleni? Ajattelin, että minä kyllä löydän töitä sitten paikan päältä, jos sinne lähdemme, mutta emme siis saa lähdetyksi, jos minulle ei automaattisesti lankea työ- ja oleskelulupaa.

Vaan alkoipa kuulostaa muuten hyvältä! Mitä töitä te teitte siellä?

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat