Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Hei! Minulla on kolme lasta, ensimmäinen syntyi sektiolla ja seuraavat kaksi alakautta. Kummankin alatiesynnytyksen yhteydessä repesin toisen asteen repeämät joista paraneminen kesti mielestäni luvattoman pitkään. Kummassakin synnytyksessä tehtiin myös eppari, joka tietysti hidasti paranemista myöskin. Asia joka minua mietityttää on se, että kolmannessa synnytyksessä kätilö sanoi minulle, että joka kerta kun synnytän sama repeäminen on edessä. Minulla on kuulema kudos joka ei jousta. Koskaan ennen en ole tällaisesta kuullut, enkä kyllä haluaisi uskoa että repeäminen on aina edessä. Onko minun nyt vain uskottava tämä ja valmistauduttava henkisesti siihen, että repeän jälleen marraskuussa kun uusi vauva syntyy? Kertokaa kokemuksia, onko teille kenellekkään sanottu näin ja kuitenkin olisit selvinnyt ilman repeämistä jostain synnytyksestä? Toivorikkaana odottelen vastauksia. :)

Kommentit (3)

Vierailija

Nimenomaan tuosta arpikudoksesta sanoi neuvolan täti nyt viimeksi käydessäni, että se ei välttämättä enää jousta senkään vertaa kuin edellisissä synnytykissä. Samasta kohtaa kun emätin on jo kahdesti revennyt. Nyt kun olen hakenut tietoa asioista niin alan olla sitä mieltä, että tärkein juttu taitaisi olla ettei epparia tarvitsisi enää tehdä.

Olen miettinyt itsekkin, että taitaisi olla viisainta yrittää saada pelkopolille aika, ettei mene koko raskausaika pelätessä.. mutta olen vähän arka kysymään asiasta neuvolassa. Sitä vain itsekseen toivoo, että kunpa ei enää repeäisi. Tämä raskaus nyt kuitenkin on niin alussa vasta, että ehkä tästä ei kuitenkaan vielä kannattaisi kovin huolta kantaa. Ja ehkä otan ohjelmaan loppuraskauden ajaksi sen välilihan öljyämisen, vaikkakaan sillä nyt ei välttämättä kovin suurta vaikutusta ole.. varsinkaan minun kohdallani kun sitä arpikudosta löytyy jo kahden epparin verran tuosta ulkosynnyttimistäkin.

Vierailija

Mulle ei ole sanottu mitään repeämisistä, mutta ensimmäisessä synnytyksessä tuli joitakin repeämiä, ei kovin pahoja mutta eppari tehtiin kuitenkin, toisessa synnytyksessä ei tarvinnut epparia tehdä eikä repeämiäkään tullut kuin muutama, nekin sellaisia nirhaumia. Kätilö sanoi silloin jossakin vaiheessa että jos esim.eppariin on tullut paksulti arpikudosta, voi olla että se joudutaan tekemään uudestaan, koska arpikudos ei tosiaan jousta niin paljoa kuin normaali lihas tms. Minulla oli kuitenkin sen verran ilmeisesti kaikki paikat jo valmiiksi venyneet ja pehminneet kun edellisestä synytyksestä ei ollut kulunut kuin reilu vuosi niin että vauva mahtui tulemaan ihan sujuvasti ulos.

En menis vannomaan kyllä että sinä automaattisesti repeät taas samoista paikoista, mutta kaiketi juuri noista arpikudoksista on tapauksessasi kyse. Kannattaa varmaan kysyä seuraavassa lääkärin tarkastuksessa asiasta tai jutella neuvolantädille, jotta vois varata ajan esim. pelkopolille tai vastaavaan jossa asiaa osattaisiin varmasti ammattitaitoisesti puida.

Tsemppiä kuitenkin synnytykseen!

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat