Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Huomenta!

Sivut

Kommentit (34)

Vierailija

Kyllä se kevät tulee, mutta hitaasti. Meillä on piha ihan loskassa ja ulos ei tänään tyttöjen kans lähdetä, koska katolta on lumet tulossa alas hetkenä minä hyvänsä ja eipä siellä muutenkaan kerkeis olla ku parikymmentä minuuttia, ennenkuin lapset ois litimärkiä. Päätettiin siis pitää sisäpäivä ja leipoa pääsiäiseksi jotain.

Toinenpieni: Täällä yks tamminen-05. Eli meidän Julia on syntynyt 19.1.2005 ja jonkun verran olen tammisten pinoon kirjoitellut. En kyllä ollenkaan niin ahkerasti kuin nykyisin tänne odotuspuolelle.

Naimisiinmenosta: Me ollaan oltu miehen kanssa yhdessä reilut 9v ja kihloissa reilu 6v. Hääpäivä on sovittu, mutta siihen on vielä aikaa. Päätettiin nimittäin mennä naimisiin sitten, kun tulee 20v meidän seurustelun aloittamisesta ;) Anoppi haluis, että sen pojat menis naimisiin, en tiedä miksi. Ja mun mummi nyt muuten vaan on sitä sorttia, että on synti tehdä lapsia ennen naimisiin menoa, mutta on tottunut jo ajatukseen, että meidän kohdalla se on himppa myöhäistä ;)

Onnea ultrassa kävijöille, kiva kun kaikki hyvin. Meilläkään ei varpaita näkynyt, mutta sormet pystyi laskemaan.

(.) Maha on nyt ottanu kasvuspurtin, koska ei voi olla enää yhtään mahallaan. Muutoin olo ihan hyvä. JOtenkin on jo raskas olo, apua mitenhän minä jaksan sen mahan kans kesällä :O

Niin ja sitten se iloisin uutinen: Sain viimein miehen vakuutettua siitä, että minä todella tarvin ne tuplarattaat ja kateltiin sitten eilen illalla niitä netistä yhdessä. Ja taidettiin löytää jo ne oikeat :) Toukokuussa saatas ne eli just soppelisti kesäksi tytöille ja sitten syksyllä Julialle & vauvalle!

Ai niin, ja torstaina on mulla se lääkärineuvola.

Eipäs nyt tainnut olla muuta. Siivoamaan täytysi alkaa, ei huvita niin maan yhtään.

Mianni 12+3

Vierailija

Pikaisesti tässä kävin kuulumisia lukemassa. Poitsut meni päiväunille, joten vakaa aikomus on itsekin kömpiä pian lepäilemään ennenkuin ehtivät herätä.

Je-Nille terveisiä: Tarkoitus on minullakin synnyttää SatKs:ssa. Saatetaan tosiaan olla siellä yhtäaikaa, mikäli lasketut ajat pitävät kutinsa. Epäilen kyllä, että minulla se vielä siirtyy rakenneultran perusteella. Kun nimittäin en millään laskuopilla voi uskoa että raskauteni olisi puolitoistaviikkoa aiemmin alkanut kuin mitä oletin. Olis nimittäin ollut ovis, menkat + hedelmöityslääkitys yhtäaikaa, joten jokin tuossa yhtälössä ei täsmää. Ilmeisesti eri sairaaloissa on hieman eri käytäntö lasketun ajan siirtämisen suhteen. Esikoiseni synnytin KOKS:ssa ja silloin sanottiin että aikaa siirretään vasta jos siinä arvioidaan olevan noin 10 päivän heitto. Ja asia erikseenhän on sitten se, milloin masu-asukki päättää syntyä, siinä ei lasketut ajat paljoa paina. Esikoiseni syntyi käynnistettynä rv 42+1 ja kuopus syntyi rv 36+1, joten eipä niiden perusteella uskalla arvailla milloin tämä kaveri syntyy!

Onko muuten kenelläkään tullut alavatsa kipeäksi ultran jälkeen? Minulla oli ihan pihkuran kipeä olo eilen iltapäivällä ja illalla ultran jälkeen, pelkäsin jo että tuleeko keskenmeno kun sattui siis ihan valtavan kovasti alavatsalle. Tänään ei sitten tunnut mitään erikoista, huh-huh! Hassua, että vaikka tämä on jo kolmas raskauteni, kipujen yllättäessä sitä alkaa hermoilla ihmeen herkästi.

Severon 14+2

Vierailija

Missä päin maailmaa te oikein asutte kun aurinko paistaa ja on keväinen ilma? Täällä pirkanmaalla sataa lunta ja maa on ihan valkoinen. Joskus sen kevään on kuitenkin pakko tulla, ehkä sitten toukokuussa...

Patovahti kyseli suppareista, joista mä kirjoitinkin eilen eli kyllä mullakin niitä kivuttomia harjoitussuppareita on tullut jo. Ekat tuli jo ihan alussa ehkä jo viikolla 10 (silloin tällöin yksittäisiä) ja sunnuntaina uimassa tuli ihan koko ajan. Sunnuntain jälkeen ei ole tuntunut niitä ollenkaan, joten en aio huolestua. Täytyy katsoa, jos pitää uiminen jättää kokonaan pois. Se vaan on niin kivaa, varsinkin sitten kun maha on iso ja olo kömpelö.

Jeni kyseli miltä supistukset tuntuu, ei ollenkaan tyhmä kysymys, sillä mulla meni ekassa raskaudessa pitkän aikaa ennen kuin tajusin, mitä ne olivat kun niin ajoissa alkoivat silloinkin. Mahaa siis kiristää ja just sellaista paineen tunnetta. Sitten kun kohtu selkeästi näkyy ja tuntuu, niin sen voi kokeilla vatsan päältä (tuntuu kivikovana). Mulla on ainakin sen verran tuota rasvakerrosta, että vielä vatsa ei ole tuntunut täysin kovalta ulkoapäin, mutta kiristävää tunnetta on ollut.

Sitten vielä tuohon ultra-asiaan: Luulen, että sormien näkyminen on kiinni ihan ultralaitteen tasosta. Meilläkin esikoisesta kun käytiin kunnallisella, niin näkyi paljon epätarkemmin kuin nyt tästä vauvasta kun jouduttiin menemään yksityiselle ja laitteet oli vähän eri tasoa, ainakin lääkärin mukaan uudempia. Hän sanoikin, että varmaan siksi meillä nykyinen asuinkunta tarjoaa vasta rakenneultran, kun kunnan laitteilla ei vielä varhaisemmassa vaiheessa näy tarpeeksi hyvin. Voin tietty olla tässä arvailussa väärässäkin :)

Mistäköhän muusta oli juttua... En nyt muista, joten toivottelen hyvää tiistaita lokamammoille ja lähden jumppaamaan toivottavasti ilman suppareita!

S-I ja Lumikukka 15+0 (jippii kun uusi viikko vaihtui)

Vierailija

Taas hetkeen.. Paljon oli asioita, mihin piti kommentoimani, mutta katsotaan, kuinka käy..

Mandisofialle pahoittelut toisen vaavin johdosta. Olo on varmaan aika ristiriitainen.

Eilisessä pinossa (en muista nimimerkkiä) xx pohti synnytystä ja sitä, miksi keisarinleikkausta on niin vaikea saada. En myöskään ymmärrä. Ymmärrän sen, että leikkaus on iso ja siinä on omat riskinsä, mutta kyllä alatiesynnytyksessä on omat riskinsä. Itselläni on sellainen tilanne, että ensimmäinen synnyttykseni eteni normaalisti siihen asti, kun piti ruveta ponnistamaan. Silloin lääkäri totesi, että vauva on väärässä asennossa, eikä laskeudu, joten leikkaukseen. Nyt np-ultran yhteydessä kätilö kertoi, että kuukausi ennen laskettua aikaa menen sairaalaan lääkärin tutkittavaksi ja silloin päätetään synnytystapa. Oma oloni on ristiriitainen, en tiedä, että kumman synnytystavan kannalla olen, jos omaa mielipidettäni kysytään. Sitä en tahtoisi, että kärsin kaikki supistuskivut siihen saakka, kun avautuminen on tapahtunut ja sitten leikataan, jotenkin se menee pitemmän kaavan mukaan, koska leikkauksesta toipuminen kestää varmasti pidempään mitä alatiesynnytyksen jälkeen. Ja ehkäisyasiaa olen myös miettinyt. Mielestäni sterilisaatio on ihan hyvä vaihtoehto, jos ei enää lapsia halua. Itse en haluaisi mitään hormonivalmisteista ehkäisyä, koska ne vaikuttavat niin kovasti koko seksielämää hiljentävästi.

Perhepedistä, meillä esikoinen nukkuu perhepedissä. Olemme yrittäneet koko hänen elämänsä, että hän nukkuisi myös omassa sängyssä, mutta ei. Olenkin tullut siihen tulokseen, että hän on niin läheisyydenkaipuinen, että ei pysty nukkumaan yksin. Ja T oli 11kk:n ikäinen, kun nukkui ensimmäisen kerran yön heräämättä. Joten nyt olen niin onnellinen, että hän yksinkertaisesti nukkuu jossain. Katsotaan taas hetki ja yritetään taas pinnikseen. Voi olla myös mahdollista, että hän sopeutuisi paremmin nukkumaan ns. isojen lasten sänkyyn. Tai sitten jatkaa koisimista meidän välissä. Ehkäpä tuleva kuopus haluaakin nukkua omassa sängyssä, joten ongelmaa ei synny. Mutta yksilöitä kaikki ja sopivan nukkumajärjestelyn löytää sitten ajan kuluessa.

NP-ultrassa kaikki oli hyvin, vaavi imeskeli peukkuaan ja käyttäytyi erittäin mallikelpoisesti. Aluksi nukkui, jotta saatiin mitat otettua ja sitten heräsi esittelemään potkuja ja heilutuksia ja pyörityksiä. Laskettu aika aikaistui neljällä päivällä (nyt 16.10) ja kätilö merkitsi sen neuvolakorttiin kohtaan todennäköisin laskettu aika ja mielestäni kirjasi sen papereihinsakin. Ja rakenneultra ajan laski sen päivän mukaan.

Lääkärineuvolasta, on se jännä lukea niin erilaisia käytäntöjä. Itse kyselin, että onkohan tarpeellista käydä lääkärillä, koska olen käynyt varhaisraskauden ultrassa yksityisellä ja siellä tehtiin sisätutkimus, niin terveydenhoitaja oli ehdottomasti sitä mieltä, että kannattaa käydä lääkärillä nytkin.

Harjoitussuppareista vielä sellainen kysymys, että onko teillä harjoitussupparit saman tyylisiä, mitä synnytyssupistukset? Itselläni ne olivat tyystin erilaiset. Harjoitussupistuksissa koko vatsani kovettui kivikovaksi, mutta synnytyssupistuksissa poltti selkä ja vatsapuolelle ihan menkkakipujen tapaan.

Tikkutiistaita kaikille (oliko se pääsiäisviikon tiistai nimeltään tikkutiistai?)

K& pikkupippuri la 16.10 (en nyt muista viikkoja...)

Vierailija

Ihanaa. Täällä aurinko pilkottelee ja lumi on lähteny kauniisti sulamaan. Nurmikko näkyy paikoin jo kokonaan!!! :)))

Kirjotin eilen np-ultra kuulumisia, mutta kone ei suostunut viestiäni toimittamaan eteen päin, joten nyt uusi yritys. Eli tosissaan eilen oli tuo np-ultra ja siellä se vauva esitteli itseään. Ihana pieni oma vauva. Kaikki varpaat ja sormet näkyi selvästi. Itsekkin ihmettelin samaa kuin Patovahti että miten voi näkyä. Kahesta aikasemmasta tytöstä ei muistaakseni näkyny. Siis kaikki oli hyvin ja turvotus ok. Viikkoja enemmän kuin kuukautisten mukaan laskettuna, mutta kun mulla on jo kerran laskettuaika aikaistettu, niin ei enää sitä siirtäny.

Veikeetä, mulla on 3 laskettua aikaa. 17.10 , 15.10 ja 11.10. Siinä onkin vauvan hyvä sitten päättää milloin syntyy :). Tuon keskimmäisen ajan mukaan nyt kuitenkin mennään...

Mandisofialle haluan vielä esittää osaanottoni toisen pienen menettämistä. Toivottavasti kaikki kuitenkin vielä hyväksi muuttuu.

Ja olikos se Nyytti joka oli nähny niitä unia jossa alko kova vuoto. Itekkin olen noita unia nähny ja heränny aina ihan kauhun sekaisin tuntein. Mä veikkaan että mun unet johtuu täältä lukemistani surullisista viesteistä...

Nyt on pakko lähteä laittamaan noille tytsyille aamupalaa. Hauskaa tiistaita kaikille!!

Mamseli rv13+2

Vierailija

PUPU ja JÄÄSYDÄN: Joo, viiliä ja porkkanaa olen syönyt :) Viiliä söin pari viikkoa aamuisin ja käytännössä aina oksensin sen. Nyt on mennyt maku kun niin monta kertaa oksensin, juon mieluummin vaan mehua. Ja tosiaan mulla on tausta-ajatuksena tuo että tulis heti ylös niin sitten helpottuis olo.

Porkkana täyttää mahaa joten sitä oon syönyt nälkään. Pahaa oloa se ei sinällään oo vienyt, mutta kun mun ainakin on vaikea erottaa pahaa oloa ja nälkää toisinaan toisistaan. Aamuisin en halua syödä mitään just " klimppistä" koska se on sitten vaikeaa oksentaa.

Ja todella siis eilen sekoitin pahan olon ja nälän ja söin, ja sitten sen oksensin ja oli kurjin oksennuskerta koko raskauden aikana. Joten mieluummin nyt panttaan syömistä.

Mä oon aika asiantuntija näissä oksentamisasioissa kuten huomata voi :) Oksensin esikoisen aikana 5 viikkoa ihan ympärivuorokautisesti, nyt on kestänyt 6 viikkoa paha olo mutta oksentanut vain aamupäivisin ja vain 1 krt/pv. Mutta erilaisia tekniikoita on tullut kerättyä sekä oksentamiseen että sen välttämiseen... heh. Taustalla myös se, että ennen 1. raskautta kärsin pahasta oksennuspelosta. Se on helpottunut kun taktiikat parantuneet, nytkin tässä odottelen että tulisi vaan se oksennus niin pääsisi eteenpäin päiväjärjestyksessä.

Sori kaikki ei-pahoinvoivat ällöistä jutuista :)

Coe

Vierailija

Varasin ajan yksityiseen ultraan, menen jo tänään. Haluun, että nyt katsotaan niitä sormia ja muita. Viime kerralla keskityttiin ainoastaan niskapoimuun. Laitteet oli jotkut ihan tavalliset. Kerron sitten huomenna, mitä sanoivat.

Vierailija

Toivonpas että tämä päivä valaistuu vähän paremmaksi kuin eilinen. Oli siis niin kaamea päivä. Epäilen tosiaan että ENERGIATASO on tämän pahoinvoinnin takia kamalan alhainen, vaikka " muka" saakin syötyä. Käytännössä olen kuitenkin joka ilta mennyt nukkumaan maha kurnien koska en oo saanut syötyä mitään.

Laskeskelin sitten eilen huvikseni että MITÄ TULEE PÄIVÄN AIKANA SYÖTYÄ, kun tuntuu että muka koko ajan syön. No joo joo! Saalis: kaksi leipää, pari porkkanaa, kaksi 150 gramman jugurttia, yksi suklaapatukka! Että ei ihme jos on pidemmän päälle vähän nälkä ja huono olo kun tuon tyyppisellä ruokavaliolla oon elänyt jo reilun kuukauden... :(

Mutta mahtuuhan tähän elämään muutakin, kai...? :)

LIIKKEISTÄ: Voih, älkää vielä alkako puhumaan liikkeistä, äääk. Mä tunsin esikoisesta liikkeet rv19+0 ja voi että olin odottanut jo siihen mennessä kun tuntui että " kaikki" tuntee liikkeet jo tyyliin rv14.

No itse asiassa tuohon aikaan kun esikoista odotin eli syksyllä 2004 oli tullut joku tuore tutkimus, jossa todettiin että ennen rv 19 yli puolet ensisynnyttäjien " liiketuntemuksista" oli ilmaa tai jotain muuta. Sitten rv19 ja sen jälkeen oli yli puolet ihan oikeita liikkeitä. Uussynnyttäjillä meni tuo vastaava rajapyykki rv:lla 17. Tutkimus oli toteutettu siis ultraamalla: äiti oli sanonut " nyt vauva liikkuu" ja sitten ultrasta oli katsottu oliko tämä totta.

Nyt oon ajatellut että kai ne liikkeet tuntuu jossain vaiheessa ennen kesää :) Kesäkuun alussa taitaa olla viikkoja 19... tai 20, en oo ihan varma.

LÄÄKÄRINEUVOLASTA: Mullapa ei sitä varattu lainkaan. Täällä meidän piirissä on ilmeisesti aika pitkät jonot lääkärille, ja terkkari sanoi että sen tarkoitus on lähinnä todeta raskaus. Ja kun mä olen käynyt varhaisraskauden ultrassa niin raskaus on jo todettu, joten siitä ei olisi terkkarin mukaan mitään erityistä hyötyä. Onko joku muu jolla jää tuo eka lääkärineuvola väliin? Itse vähän vaan mietin että kai siellä nyt tulehdukset katsottaisiin, mutta toisaalta kai tuo varhaisraskauden ultraaja olis ne huomannut kun sisään kuitenkin kurkkasi.

TUPLARATTAISTA: Mianni oli saanut tuplat. Mä oon alkanut miettiä että pitäiskö ne kuitenkin hankkia. Meillä on sellainen tilanne että on yhdet iäkkäät vaunut (11v ikää), joilla ei kauheasti liikuta. Viime aikoina on alkanut tuntua että ne hajoaa ihan milloin vaan. Joten jotkut vaunut on ennen kakkosen tuloa hankittava... olin vaan ajatellut että hankittais tavan vaunut, joihin sitten sisaristuin. Yhtenä päivänä mulle sitten valaistui että kyllähän nyt kaksosrattaat kestäisi paljon pidempään. En tiedä oikein... ääh. Molempia ei ole rahaa hankkia, mutta en oikein luota että kaksosrattaissa ihan parin kuukauden ikäinen vauva nukkuisi lämpimästi talven, niin yksösvaunutkin tarvii. APUA! Kamala vaunuviidakko odottaa taas :(

Nyt odottelemaan että mitä tapahtuu, tuleeko oksana tänään. Mehuaamiaisella mennään kunnes totuus paljastuu. Yök.

Hyvää tiistaita kaikille!

Coe rv 12+1

Vierailija

Pupulle suuren suuret pahoittelut koirasta.....Tiedän miltä tuntuu, olen olltu vastaavassa tilanteesa kaks kertaa ja ne ovat olleet elämäni suurimmat koetukset :( Voimia kovasti!!! Pitää vaan yrittää ajatella sitä mikä on koiralle parasta...vaikkei se surun määrää vähennäkään!!

Vierailija

Kyllähän tuollaiset aina mieltä kaivertaa, mutta ilmeisesti vaan lääkäri ei katsonut " tarpeelliseksi" kertoa kaikkea mitä näki....Niitä kun tuntuu olevan laidasta laitaan :( Itse käytiin np-ultrassa yksityisellä ja kestikin vaikka kuinka kauan, lääkäri todella halusi näyttää meille kaiken mahdollisen;myös ne sormet sun muut. Ja näkyy nuo sormet meillä ihan selvästi tuossa tulostetussa ultrakuvassakin. Viikkoja mulla oli tuolloin 12+1.

Toimisin ihan samalla tavalla tilanteessasi:)

Tsemppiä ultraan, odottelen kuulumisia!

Je_Ni

Vierailija

Unohdin mainita äsken yhen " pikku" seikan. Eli mä epäilen että liikkeitä tuntuisi jo! Ihanaa. Kyllä se vaan on kaiken pysäyttävä voima se pieni hipaisu joka tuolta masusta tulee...

Niin ja pakko vielä ottaa sanoja takisin tuon sään suhteen. Täällä taas ihan harmaata ja kohta varmasti sataa. Tylsää. Ja Helsingissä siis asutaan.

Palaillaan!

Vierailija

Olipas pitkä pino jo tähän aikaan :)

Patovahti ihmetteli np-ultra käytäntöjä. Mä itse kävin 11+3 ja kyllä kaikki varpaat, sormet, elimet ym näkyivät ihan selvästi. Ainoa, jota ultraaja ei saanut näkyviin oli munuaiset, kun vaavi oli koko ajan huonossa asennossa. Oliskohan jossain paikoissa niin vanhat laitteet ettei niillä näy, vai miksi niitä ei katsottu sen tarkemmin?

Huono olo on onneksi taas lähtenyt, viime viikolla tulikin oksenneltua, joten ei oo ikävä. Väsymyskin jo ok, vaikka iltaisin ei kyllä paljon yli 10 jaksa valvoa.

2 päivää vielä töitä ja sitten 6 lomaa, ihanaa! Kivaa päästä mökille vain olemaan ja rentoutumaan.

Kati 14+1

Vierailija

..ei se aurinkoinen ilma sitten tullutkaan tänne helsinkiin:/ meni ohi.

tosin ei nyt vielä sadakkaan, joten pieni toivo keväisemmästä...

supistuksista.. mulla esikoisesta alkoi nuo supparit joskus rv16.. nyt sitten on tuntunut jo muutaman viikon, tai oikeastaan ensimmäisiä supistuksia tuli heti plussan jälkeen poikaa imettäessä, jonka sitten lopetinkin neuvolan suosituksesta(nyt en ole ihan varma olisiko se imetys tehnyt keskenmenon ,mutta silloin en sitä riskiä uskaltanut ottaa)..mutta supistukset siis jäi pois imetyksen loputtua, ja nyt sitten taas tulee..touhutessa ja levossakin, ei kivaa!

minulla nuo supistkset tuntuu masun kovettumisena ja semmoisena tosi epämiellyttävänä olona ja paineen tunteena, hengitys tavallaan vaikeutuu, ja on semmoinen kuukautiskipumainen olo...hih..olipas epäselvästi selitetty, mulla kyllä nuo supistukset ollut niin selviä että ei voi erehtyä.

nyt aamupalalle kiireenvilkkaa kun poika päikkäreillä ja huono-olokin alkaa hiipiä kun ei ole mitään saanut vielä syötyöä..

aurinkoa odotellen:

fii ja mytty rv13+6

Vierailija

Eipä tuo näytä kevät tännekkään löytävän, räntää satoi päivällä ja on niin harmaata...

Huominen töitä ja sitten 5 pv:n vapaa:))

Tarkotus olis lähte reissuun mut tuo mies on niin kipee (influenssaa??), kattoo nyt. Oishan tietty vaihtoehto, et mä lähtisin keskenään lasten kaa mut ei hirveesti iske 500 km:n ajomatka..

Tänään oli neuvola. Kaikki ok ja kyllä oli niin ihanaa taas kuulla sydänäänet:))

Neuvolantäti sanoi, et liikkeitähän ei vielä tunnu niin sanoin, et hetkinen mä ainakin tunnen jo... kyllä ne niitä selvästi on. Ja sit huomasin, et napa on " venähtänyt" , ei ole enää niin selvä kuoppa.

Pahoinvointi on jonkin verran helpottanut, joka aamu ei enää tarvii oksentaa.

Mutta nyt pyykkivuoren kimppuun ja kohta saunaan..

myttynen rv 14+4

Vierailija

Eli ei kovin keväiseltä näytä täälläkään, harmaata ja märkää... Pojat ovat olleet jo tunnin pihalla touhuamassa/tappelemassa, taas semmoinen päivä! Itse yrittänyt saada tätä kämppää hiukka enemmän järjestykseen. Pitänee lähteä tekemään kävelylenkki tuonne pihalle itsekin, niin os saisi siirrettyä päänsäryn alkua vähän illemmaksi. Iltapäivällä meinattiin askarrella pääsiäisjuttuja.

Mulla ei oikeastaan muita oireita enää olekkaan kuin tämä päänsärky, mikä on edelleen jokapäiväistä. Ja nyt tietysti tämä tukkoisuus ja flunssa pahentavat vielä tilannetta. Mutta oikeastaan hieno olo! =)

Mukavaa päivää kaikille!

neljäs 12+3

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat