Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Hei,

Mulla takana sectio peratilan vuoksi 03/2007 eli vuosi ja risat sitten. Nyt olen uudelleen raskaana ja viikkoja 36 takana. Kavin aitipolilla ultrassa, jonka saa kun edellinen synnyty ollut sectio. Siella laakarri ultrasi vauvan olevan paa alaspain ja sanoi etta tulossa on alatiesynnytyss, josta olin itse kovin mielissani, silla en pitanyt koko sectiosta. Juuri kun olin jo melkein lahdossa laakarin luota, han mainitsikin eetta voihan tietenkin olla joudutaan tekemaan sectio, kun on vaara etta kohtu repee supistuksen aikana,kun siella on nyt se haava. Etta pitaa heti ilmoitella,jos tuntuu outoja kipuja haava-alueella. No, olipa kiva tieto viimee tinkaan. En todellakaan halua synnyttaa koko ajan pelko persuuksissa, etta niin voi kayda. Kotona olen nyt kokoajan asiaa miettinyt ja ajattelin josko see sectio olisi sittenkin paras vaihtoehto. Nyt jai sitten vain kaikki sopimatta laakarin kanssa. Tuntuu etta paa hajoaa ja pelkaan kokoajan etta synnytys alkaa ja nama asiat on rempallaan.

Onko ketaan,joille tehty sectio ja sen jalkeen olettee synnyttaneet alateitse vai miten on toimittu.

Kiitos vastauksista

Kommentit (2)

Vierailija

Heips!

Mulla oli myöskin ensimmäinen synnytys kiireellisellä sectiolla yllätysperätilan vuoksi. Seuraava synnytys oli siitä 1v10kk myöhemmin ja kaikki sujui hyvin. Kävin myöskin rva 36 synnytystapa-arviossa ja siellä todettiin ettei ole estettä alatiesynnytykselle. Jotenkin lääkäri ihmetteli innostustani "normaaliin" synnytykseen (ilmeisesti suurin osa sectioiduista haluaa sen uudestaan), mutta en todellakaan sen sectiokokemuksen jälkeen halunnut sitä uudestaan. Mistään tuollaisesta riskistä ei puhuttu mitään. Lääkäri kyllä sanoi että lähdetään sillä miellä, että synnytän alateitse, mutta kaikki on mahdollista, että tulee leikkauskin. Samahan se on kyllä jokaisessa synnytyksessä.

Kaikki sujui synnytyksessä hyvin, jos olisin etukäteen tiennyt tulokkaan olevan yli nelikiloinen, olisn voinut jäädä miettimään tuota sectiotakin :)

Kyllähän se noissa synnytyksissä kuitenkin on niin, että se menee sitten omalla painollaan eikä siihen pysty paljon vaikuttamaan. Voi olla turha sanoa, että älä murehdi näillä asioilla, kun ne pyörivät päässä, mutta yritä kuitenkin. Nauti loppuraskaudesta, jos siitä yleensä pystyy nauttimaan ;) ja tsemppiä synnytykseen. Kyllä kaikki menee hyvin!

Terkuin Hi-5

Vierailija

Section jälkeenhän kohtuun jää arpi ja sen takia kohdun repeäminen supistusten myötä on mahdollista, joskaan ei yleistä. Arpikudos kun on erilaista kuin kohdun kudos muuten. Ihmeellistä käytöstä kyllä lääkäriltä, että viimeiseksi tokaisee tuollaista ja sitten lähettää kotiin. Ultrattiinko sinulta kohdun paksuutta arven kohdalta? Toisilla se jää ohueksi ja toisilla toisaalta voi palata aivan normaaliksi. Mitä ohuempi, sitä suurempi riski repeämiseen. Kohtu voi revetä myös ennen synnytystä venytyksen takia.

Korostan vielä, että repeäminen ei todellakaan ole yleistä.

Pohtiessasi haluat ehkä ottaa senkin huomioon, että jos tämäkin synnytys on sektio, niin jos päädyt hankkimaan vielä lisää lapsia, on seuraavassa synnytystapa sitten lähes automaattisesti sektio.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat