Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vauvan allergiat ja imetyksen lopettaminen

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Kuinka pitkään olette jatkaneet imetystä kun vauvallanne on todettu allrgioita ja imettävän äidin ruokavaliota on karsittu? Miten olette jaksaneet karsitulla ruokavaliolla(fyysisesti ja mielihalujen kannalta)? Onko lääkäri suositellut imetyksen lopettamista? Miten lopettaminen sujui vauvan kannalta? Lopetitteko vähitellen vai kertarysäyksellä?

Meidän vauva on pian 6 kk, osittaisimetyksella. Korvikkeena Almiron pepti n. 2-3dl/pv. Ruusunmarjaa on maisteltu 1vko huonolla menestyksellä. Annos vajaa 2tl/pv, tästä määrästä ei oireita. Korviketta huolii päivisin mutta öisin kelpaa vain tisu. Tyttö kasvaa hitaasti.

Mun ruokavaliosta on ollut 3kk ajan pois maito, kotim. viljat,soija, muna, kala, suklaa ja muut yleisesti allergisoivat. Silti vaavi välillä lehahtelee jostakin mitä syön. Nyt lääkäri suositteli imetyksen lopettamista kun kiinteisiin totuttelu aloitetaan, että tiedetään johtuvatko oireet kokeiltavasta ruoasta vai jostakin mitä minä olen syönyt.

Lääkärin suositus tuntuu järkevältä, mutta hankalalta (öiden kannalta) ja hieman haikealtakin.

Kertokaapa miten te olette toimineet? Jotta saisin itsenikin vakuuttuneeksi jatkanko vai lopetanko imetyksen.

Jatkaako imetysta vai syöksyä kauppaan ostamaan katkarapuja, kalaa, suklaata ja muita nyt kiellettyjä herkkuja

Kommentit (6)

Vierailija

Harva tajuaa vielä lasta odottaessaan, että mihin rumbaan sitä saattaa joutua vielä lapsen synnyttyäkin. Muistakaa välillä kiittää itseänne siitä, että olette jaksaneet noinkin pitkään.

Meillä myös allerginen lapsi ja olen ollut nyt n. 3 kk vastaavalla tiukalla imetysdieetillä (maito, kananmuna, viljat, yleisallergisoivat aineet). Oma ruokavalioni koostuu lähinnä riisistä ja kaurasta eri muodoissaan, lisäksi possua/kanaa ja joitain kasviksia/marjoja/hedelmiä. Aluksi tuntui ihan mahdottomalta, mutta aika äkkiä sitä on tottunut enkä osaa enää juustoa kovin paljoa kaivata.

Meilläkään ei tämä ruokavalio ole saanut poikaa täysin oireettomaksi. Olin ihan neuvoton, kun aloittelimme kiinteitä ja ajattelin että pakko kai on lopettaa imettäminen. MUTTA, juttelin allergialääkärin ja ravitsemusterapeutin kanssa ja sain uutta uskoa tähänkin asiaan. Niin kauan kuin oireet ovat siedettäviä (meillä lievää ihottumaa, joka ei tunnu poikaa itseään juuri häiritsevän) ja lapsi kasvaa, on tilanne vielä ihan ok. Vaikka kortisonia pitäisi käyttää pari kertaa viikossa.

Lisäksi lapsen altistuminen äidinmaidon kautta silloin tällöin toimii jossain määrin siedätyshoitona. Esim. itse syön välillä sellaisia ruokia, joille poika ei vielä ole allerginen (esim. tomaattia). Allergioiltahan imetys ei enää suojaa, mutta äidinmaito ON äidinmaitoa eli muita hyötyjä on kuitenkin.

Näillä eväillä imetys on kuvioissa edelleen ja suunnittelen imettäväni vielä muutaman kuukauden. Suosittelen käyntiä ravitsemusterapeutilla, minulle se ainakin toi uutta uskoa. Tietenkin kaikki ruoat kannattaa päivittäin kirjata ylös, jotta pysyy jotenkin kärryillä oireista ja niiden mahdollisista aiheuttajista.

Korostaisin vielä, että on mahtavaa, että jaksaa imettää edes jonkin aikaa tiukalla ruokavaliolla. Moni lopettaa imettämisen paljon " heppoisemmilla" syillä eli aika sissejä olemme!

Vierailija

ehdottomasti kannattaa käydä. Me käytiin allergiasairaalassa, mutta kunnallisellekin olisimme päässeet. Olin ensi alkuun vähän epäileväinen, että onko käynnistä mitään hyötyä. Uutta tietoa siellä tuli (ainakin minulle) melko vähän, mutta tärkeämpää olikin se ammattilaisen vahvistus sille, että tähän asti on toimittu oikein ja parhaimman mukaan. Lisäksi helpotti omaa henkistä taakkaa, kun saatiin jonkinlainen suunnitelma pojan ruokien suhteen. Kiinteiden kokeilu ei tunnu enää ihan niin epätoivoiselta hakuammunnalta.

Tsemppiä ja aurinkoista kevättä!

Vierailija

Meillä maitoallerginen poika (6 kk) ja mitään kiinteää ei vielä ole saatu sopimaan. Itse olen dieetannut 1,5 kk ja poikani pelkällä rintamaidolla on lähes oireeton. Kasvu on kuitenkin hidastunut, joten joku kiinteä pitäisi saada listalle.

Toisin kuin sinulla, meidän lääkäri on ehdottomasti sitä mieltä, että imetystä olisi hyvä jatkaa. Rinnasta luopuminen tässä vaiheessa on kuulemma liian " raskasta" vauvalle, meidän poika tulee kovin kipeäksi näistä ruokakokeiluista ja rinta toimii lohdutuksena, kun oikein sattuu. Meillä tosin ei vielä korvikettakaan ole kokeiltu, Almiron peptistäkin tulee masu kipeäksi :(

Itse olen samaa mieltä ja yritän jatkaa, vaikka raskasta on ja olen jo liiankin laiha:( Ja sitten, kun ajattelee kesää, jäätelöä, mansikoita *huokaus*, mielitekoja riittää, mutta vauva menee etusijalle ja tuleehan uusia kesiä... Toki, jos oma terveys vaarantuu, kannattaa lopettaa, 6 kk imetystäkin on jo paljon:)

Tsemppiä päätöksellesi kohtalotoverilta!

Vierailija

Kyllä me kaikki olemme hienosti jaksaneet imettää dietistä huolimatta!!!

Aika pian sitä tottuu " korvaaviin" ruokiin ja Semperin jauhoseoksesta saa leivottua melkein tavallisen makuista leipää. Kiisseliä käytän maidon asemasta puurojen seassa. Hankalinta on ulkona syöminen kun kiellettyjen lista on niin pitkä ettei kovinkaan monesta paikasta löydy sopivaa suuhun pantavaa ja kyläänkin otan aina omat eväät.

Hei Helis77! Kävittekö ravitsemusterapeutilla yksityisesti vai saitteko lähetteen kunnalliselle? Meillä saa kunnallisen lähetteen vasta kun vauva on n. 10-12kk.

Näillä näkymin jatkan imetystä vielä 1-2 kk eli miehen lomien alkuun saakka. Loma ollaan pääasiassa mökillä eikä mökin kyläkaupasta löydy mulle sopivia tuotteita (leipä, marinoimaton liha). Lähimpään isoon kauppaan kertyy niin paljon matkaa ettei siellä voi alvariinsa ravata. Kerralla ei voi paljoa ostaa säilyvyysongelmien vuoksi (ei sähköä eikä siis jääkaappiakaan). Toivottavasti ollaan löydetty sopivia kiinteitä vauvvallekin syötettäväksi siihen mennessä.

Korvikkeena meillä on toistaiseksi Almiron pepti. Se on tähän mennessä sopinut parhaiten, allergialääkärinkin yllätykseksi. Yritän saada kelaa korvaamaan myös muut kokeilussa olleet korvikkeet almiron peptin mukaan. Saa nähdä kuinka käy.

Kauniita kevätpäiviä kaikille!

Vierailija

Itse jaksoin imettää vauvan reilu 7kk ikäiseksi. Siihen mennessä dieettiä noin 4,5 kk ja kiloja haihtui lähes 10 (nopsaan kyllä tulivat takaisin, ei tainnut olla ihan normaalipaino ;) Ruokavaliostani oli karsittu viljat, maito, kananmuna, kala, nauta, soija, palkokasvit, yleisallergisoivat tomaatti, sitrukset, mansikka, paprika yms. sekä mausteet. Täysin oireettomaksi ei poikaa saatu, mutta allergialääkärin mukaan harvoin saadaankaan, vaikka äiti siirtyisi vesilinjalle. Uskalsin lopettaa, kun pojalle oli löytynyt muutamia ruokia (mm. liha) ja korvike oli jotenkin testattu (kelan vanha malli, jolloin ei korviketestejä vaadittu mahdottomasti). Lopettamisen jälkeen pariin viikkoon tuntui, ettei pojalle sovi mikään ja korvikekaan ei tuntunut hyvälle. Tasaantuminen tapahtui noin 3-4 viikon päästä. Eli tänä aikana emme sitten uusia ruokia kokeilleetkaan. Ja voit uskoa, että olin epätoivoinen. Olin varma, että imetys on ainoa keino palauttaa tilanne. Toisaalta olin laihtunut niin paljon, etten varmaan olisi jaksanut imettää enää kauaa.

Vaikea tilanne. Tsemppiä!

PS. poika ei ole onneksi yhtä tiukalla dieetillä ollutkaan kuin minä aikoinani, joten en ole jälkikäteenkään keksinyt, mitä minun olisi vielä pitänyt karsia, jotta oireettomuus olisi ollut täydellistä.

Vierailija

Eli olen ollut itse nyt muistaakseni 5 viikkoa (vai onkohan jo 6, en todella muista) tiukalla dietillä, ensin pelkkää riisiä, nyt sentään viimeiset n. 3 viikkoa bataattia riisin kanssa ja nyt 5 päivää myös kalkkunaa. Mutta siinä se sitten onkin, muitakin on kokeiltu, mutta ei ole käynyt. Maitoallergia diagnoosi tehtiin, tosin kelan päätöstä saadaan odotella ja mistäs sen tietää meneekö läpi, kun tuntuu olevan niin vaikeaa. Millään en raaskisi lopettaa imetystä vielä, mutta siinä vaiheessa viimeistään ajattelin lopettaa kun kiinteiden kokeilu alkaa, tosin puhuttiin lääkärin kanssa ettei kannata pitää kiirettä sen suhteen. Ajattelin vielä jatkaa ja yrittää lisätä joitain ruoka-aineita mukaan, jos vielä jaksaisin tätä diettiä. Raskasta on, mutta vauva kasvaa ja saa tosiaan siis korviketta lisäksi (peptidiä) joten varmaankin saa kuitenkin ravintoaineita. Itsestäni tässä melkein enemmän huolehdin. Mutta jos ei mitään pysty lisäämään, niin sitten varmasti täytynee lopetella. Sinun tilanteessasi varmasti tekisin myös niin että lopettaisin imetyksen, jos vauva oireilee kuitenkin välillä. Yritä ensin vaikka yöllä siten, että miehesi tai joku muu antaa korviketta, ja pysyt itse " kaukana" lapsesta. Puolivuotiaanhan sanotaan neuvolassakin pärjäävän ilman yösyöttöjä (tosin en tätä ottaisi näin yksioikoisesti), eli jos ei suostu syömään niin sitten ei syö. Vaikka hirveäähän se on pientä huudattaa. Ne unohtavat niin äkkiä onneksi imetyksen vielä tuossa iässä (itse olen lopettanut yhden lapsen imetyksen juuri puolivuotiaana pelkän maitoallergian takia, kun en oikeasti jaksanut sitä maidotonta, joka tuntuu nyt ihan hullulta tämän kauhean dietin aikana). Viikon päästä ei osaisi tissiä enää syödäkään. Ja imetyksen suojaavasta vaikutuksesta rohkaiseva esimerkki: meillä juuri tämä vähiten =puolivuotta rintamaitoa saanut on ollut ehdottomasti ja ylivoimaisesti tervein meidän lapsista. Ei voi verratakaan kehenkään muuhun. Haikeaa se imetyksen lopettaminen tietysti on, ja minulla vaikuttaa varmasti sekin, että kun on kuitenkin meidän vika lapsi, ja olin ajatellut imettää lähemmäksi sitä vuoden ikää, mutta ainahan ei mene niinkuin suunnittelee. Tsemppiä päätöksentekoon!

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat