Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Hei!

Mulla on alkaneet lihakset vapista. Vapinaa on pikkuhiljaa ilmaantunut kaikkialle, niskaan, selkään, olkavarsiin, lonkkaan. Vapina ilmenee palautuvassa liikkeessä, eli kun kumarrun alaspäin selkä tai niska vapisevat, mutteivät ylösnoustessa. Jos nostan jalkaa ylös ja lasken alas niin alastulossa lonkka vapisee. Käsivarsi vapisee tuotaessa ylhäältä alas. Kyynärpää vapisee molempiin suuntiin liikutettaessa jos makaan selälläni ja pidän kättä ylösojennettuna. Vatsalihakset vapisevat palautuvassa liikkeessä, käsivarret punnertaessa alaspäin.

Kävin neurologilla oireiden ollessa vähäisemmät. Hän ei löytänyt mitään viittausta mihinkään neurologiseen sairauteen. Pitäisi kai uskoa mutta kun vapina lisääntyy koko ajan eri liikkeisiin, niin PELOTTAA!!! Aamuisin olo on jotenkin ihan " holtiton" ja tänään lihakset ovat tuntuneet jotenkin voimattomilta keskivartalolla.

Kävin helmikuun kuntosalilla(vasta aloitin), mutta keskeytin treenin flunssan vuoksi. Voisiko sillä olla vaikutusta?

Voiko tämä olla psyykkistä? Aiheuttaako ahdistuneisuus tämän tyyppistä vapinaa? Kahvikuppineuroosityyppistä vapinaa ei ole.

Onko kellään muulla vastaavaa?

Kiitos etukäteen.

Kommentit (7)

Heippa!

Kävin aamulla otattamassa kilppariarvon. Vajaatoiminta on tosiaan mahdollinen, varsinkin kun mulla oli syksyllä kilpirauhasen tulehdus.

En myöskään syö paljon lihaa, että mahdollisesti proteiinin puutekin voi olla. Olen vaan viimeisen kuukauden aikana käynyt vaan pari kertaa, että jotenkin se kuntosali ei selityksenä mua tyydytä. Sitä se neurologikin kyllä epäili.

Ja voi kyllä, olen ahdistunut. Olen pahimman laatuinen hypokondrikko. Kaikki oireet saavat mut epäilemään jotain tappavaa tautia, ja nyt on hirveä ahdistus päällä... melkein toivon sitä vajaatoimintaa, siihen ei nimittäin kuole...

Mulla oli melkein sama juttu, lihasheikkoutta ilmeni silloin tällöin. Olin käynyt kuntosalilla muutaman kuukauden ja siellä varsinkin joskus tuntui, ettei jaksanut rehkiä yhtään. Harjoittelun jälkeen lihakset saattoi vapista. Multa otettiin verikokeet ja mulla oli kilpirauhasen vajaatoiminta eli kroppa ei toiminut kunnolla. Sain lääkityksen ja nyt alkaa helpottaa.

Miten syöt? Jos käy kuntosalilla on hirmu tärkeää, että syö tarpeeksi. Esimerkiksi proteiinin määrän saanti on elintärkeää, sen puutos voi aiheuttaa myös vapinaa ja lihasheikkoutta. Mulla oli ehkä tätäkin ja aloin syömään proteiinivalmistetta. Syön lihaa aika vähän.

Voi hyvin olla psyykistäkin. Mieti, miten oikeasti henkisesti voit. Oletko yliväsynyt? Stressaantunut? Onnellinen? En tiedä taustojasi, mutta onko elämässäsi kaikki hyvin?

Sinuna kävisin vielä lääkärillä, verikokeet olis ainakin hyvä ottaa (jos ei otettu jo aikaisemmin).

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ikävä seuralainen se kuitenkin on, kun kaikenlaisia oireita ilmaantuu eikä niitä osaa yhdistää mihinkään... Mullakin kilpirauhanen tulehtui jo monta vuotta sitten ja kokeita on otettu siitä lähtien. Nyt vasta vajaatoiminta sitten paljastui.

Se proteiinin vajaus voi olla ilman harjoitteluakin. Jos ei saa tarpeeksi protskua, kroppa ja lihakset voi heiketä. Nipistäpä itseäsi käsivarresta. Onko lihas ja nahka löysä vai tiukka? Mulla oli tosi löysä, kun hieroja nipisti. Hierojalla itsellään oli tosi napakka käsivarsi, kun itsekin vertasin sitä omaani. Näin tajusin, kuinka mun lihakset ei saa tarpeeksi polttoainetta.

Tsemppiä sulle ja toivottavasti kaikki selviää! Tuo ahdistus voi liittyä muuten myös kilppariin. Muakin talvella vähän masensi vaikka ei pitänyt olla mitään syytä. Nyt olen syönyt tyroksiinia 1,5 kk eikä masenna enää yhtään. Arvotkin taas kohdallaan.

dim

Voit olla treenannut liikaa lihaksia ja yleisesti ottaen urheillut liikaa ja joutunut ylikuntoon? Myös kunnollinen venyttely aiheuttaa lihasten palautumisen, jolloin esiintyy voimakasta vapinaa  -tosin hyväntuntuista , ei pelottavaa - lihaksistossa lihasten palutuessa oikeaan pituuteen. Itsellä vapinaa esiintyy vain, jos venyttelee. Jos vain treenaan venyttelemättä ollenkaan, vapinaa ei esiinny. Lisäksi lihasten ylikuormittuminen eli liika treeni tai ylikorkeilla painoilla harjoittelu aiheuttaa vapinaa, koska lihakset eivät jaksa toimia pitkään voimaa vaativissa, joten yht`äkkiä saattaa voimat poistua eli edes maitotölkki ei pysy kädessä, kunnes lihakset palautuvat joko itsestään tai venytyksen jälkeen.

dim

Ja lisäksi jos juot kahvia, teetä, kaakaota tai käytät satunnaisesti särkylääkkeitä, flunssalääkkeitä tms. ne saattavat aiheuttaa vapinan tunnetta joko kuviteltua tai todellista. Monissa lääkkeissä on kofeiinia ja se on suuressa määrin haitallista. Kofeiini voi aiheuttaa aistiharhoja, näkö- ja kuuloharhoja. 

Vierailija

Parkinsonin tauti aiheuttaa lepovapinaa. väsymystä ja voimattomuutta. Parkinson on ikäihmisten sairaus, mutta sairaus voi joskus alkaa nuoremmallakin iällä. Neurologi tekee Parkinson-diagnoosin haastattelun, tutkimusten ja oireiden perusteella.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat