Tarhapäivien määrä/vko?

Vierailija

Moi, mulla olis sellanen tilanne että hoidon tarve 4,5 lapselle olisi tarhassa 1 päivä viikossa, eli olen osa-aikaisessa työssä ja vain keskiviikkoisin tarvitsen ulkopuolista hoitajaa lapselle eli tarhaa, viikonloppuna lapsi on isällään ja silloin on mun loput työt, arkena siis vain yksi päivä.

No, kävin tarhalla juttelemassa, ja johtaja esitti että olisi hyvä laittaa lapsi ainakin 2 pivää/vko tarhaan, jottei jää ulkopuoliseksi leikeistä...

Voiko todella olla ns pakko laittaa lapsi virikehoitoon esim tiistaiksi?! Haluaisin kuitenkin olla hänen kanssaan viikolla mahdollisimman paljon, maanantaina ja torstaina hänellä on srk-kerho 2h kerralla ja perjantaisin siis lähtee klo 16 isälleen, eli yhteisiä koko päiviä jää vain tiistai ja nyt se pitäisi laittaa tarhaan vaikka olen aamusta iltaan kotona itse?

Mitähän mun nyt pitäisi tehdä, ensi vuonna kuitenkin lapsi aloittaa esikoulun joten tämä on hänen ns viimeinen vuosi kotona...Ja kun nyt tuo työkin mahdollistaa kotihoidon paitsi yhtenä päivänä viikossa..

Onko todella niin tärkeää päästä toisenakin päivänä viikossa tarhaan?

Kommentit (9)

Vierailija

Se vaan voi olla, että yksi syy siihen miksi lapsesi ei viihdy tarhassa on se, että koska hän on siellä niin vähän, ei löydy kaveria. Jää muiden leikeistä sivuun.

Vierailija

lapsi on nyt 2 vuotta käynyt siellä ja on tutut kaverit ja viihtyy tosi hyvin, tarhassa ei niin hyvin, lisäksi kerhoa on vain se 2h/pv niin ehdimme olla yhdessä nekin päivät kun kerho loppuu ennen puolta päivää jo, mulla on kaveri jonka kanssa käymme puistoissa jne ja lapsemme ovat hyviä ystävyksiä...

En haluaisi vaihtaa tätä rutiinia mikä meillä jo on ja toimi hyvin :/

Teenkö nyt lapselleni jotain hallaa tällä kun haluan olla hänen kanssaan vielä kun hän on pieni ja voidaan ola päivät yhdessä? Lapsi ei ole sellainen mitä monissa ketjuissa täällä puhutaan, että ei viihdy kotona, me viihdymme hyvin ja käymme paljon puistoissa ja uimhallissa ja kavereilla tuon kerhon ja satujumpan lisäksi...

Vierailija

Ja sitä ennen kerhossa, kotona ja isovanhempien luona, viikonloput isällään,

nyt kun lisätyöni loppui ja jatkuu vain tuo 1pv/vko arkisin, ajattelin helpottaa isovanhempien hoitomäärää ja pitää lapsellani sen tarhapaikan keskiviikkoisin...Että isovanhemmat hoitaa illan vaan, ja muuten minun ja lapseni elämä palaa samaan tuttuun kaavaan kuin tähänkin asti...

Vierailija

etkö saisi palkattua lapselle jostain yksityistä hoitajaa tuolle yhdelle päivälle? tai perhepäivähoitajaa tai naapurin mummoa?

Vierailija

Tosin mulla ei oo mitään kokemuksia vielä tarhasta. Paitsi se näkemys, joka täältä tulee, ettei alle kolmivuotiaita lainkaan ja sitä isommille taas ei saa tulla katkoja siihen viisipäiväiseen viikkoon.

Muiden kummastelu loppuu varmasti, kun pystyt riittävän selkeästi heille teidän perheenne tarpeet selittämään. Mä en voi uskoa, että se yksi lisäpäivä muuttaisi leikkeihin pääsyä olennaisesti, jos ei kerran joka tapauksessa ole siellä yhtä paljon kuin muut/oikeasti kuuluisi.

Vierailija

Mä en vaan millään laittaisi virikehoitoon lastani, joka muutenkin on kotona vain arkisin ja viikonloput isällään, tykkään olla hänen kanssaan kun vaan voin :)

Lapsi itse on kerhossa jatkamisen kannalla, ja ennemmin menisi mummolaan jatkossakin ti-ke yöksi tai ke aamusta, mutta se on tosiaan isovanhemmille aika raskasta vaikka ovatkin hyvässä kunnossa, mutta onhan ikää jo tosiaan...Ja ke aamut on mulle ja lapselle raskasta herätä niin aikaisin ja lähteä ajelemaan mummolan kaupunkiin...

Nyt sitten isovanhemmat tulevat keskiviikkoisin autollaan klo 16 hakemaan lapsen tarhasta ja käyvät syömässä ja uimahallissa/kirjastossa/puistossa/kaupassa ja sitten pääsenkin jo töistä 20 jälkeen ottamaan lapsen kotiin ja mummo ja pappa ajelee kotiin taas :)

Ja tosiaan lapsi on kerhossa ja kanssani kotna muina päivinä, mitähän se tarhanjohtaja vaan meinasi sillä että lapsen parhaaksi olisi 2pv/vko tarhassa...Ettei vaan olisi liittynyt kuitenkin rahaan tms, kun puhui jotain että 8-10 hoitopäivää kuussa niin voi aina tasata sitten eri viikkojen välille päiviä, koitin sanoa että mulla on vaan 4krt/kk tarve hoidolle :/

Ja palkkanikin on kyllä niin pieni että mahdollisimman vähän pitäisinkin tarhassa senkin vuoksi ;)

Vierailija

onkohan paikalla nyt ketään lastenhoitajia joka tietäisi asiasta, eli onko lapselle haitallista jos on vain 1pv/vko tarhassa kahden sijaan?

Vierailija

ja minun vanhempani ovat tähän asti hoitaneet lasta, mutta he ovat iäkkäitä (73v) ja alkavat väsyä, joten nyt kun minulla oli lyhyt aikainen lisätyö viime kuun tämän osa-aikatyön lisäksi, jonka perusteella sainkin alunperin tarhapaikan (joka arkipäivä), helpottui vanhempieni hoitopäivä, kun hakivat lapsen tarhasta klo 16 keskiviikkoisin ja hoitivat iltaan asti että pääsin työstä,

niin ajattelin jos nyt jatkettaisiin niin että kun minulla on työpäivä niin lapsi olisi aamusta tarhassa klo 7.30 alkaen ja isovanhemmat hakisivat sitten klo 16 ja hoitaisivat iltaan asti...

He eivät asu samassa kaupungissa että olen jo edellisenä iltana eli tiistaina vienyt lapsen heille yöksi ja keskiviikkona he ovat tuoneet lapsen illalla kotiin 20 jälkeen...Pitkä hoitojakso heille ja tuo tarhasta hakeminen ja syömässä/uimassa käynti on ollut nyt viime kuun ajan todella kiva ja helppo kaikille osapuolille...

No, ehkä sitten täytyy jättää tarhapaikka kokonaan ja kysyä jos isovanhemmat jaksavat jatkossakin hoitaa lasta joko tiistai-illasta keskiviikko iltaan, tai sitten vien lapsen keskiviikko aamuna heille, se tosin tarkoittaa todella aikaista heräämistä kun isovanhemma tasuvat 40min ajomatkan päässä :(

Mikä siinä 1 pv/vko on niin paha lapselle olla tarhassa? Nyt syyllistyn kyllä...Tai pitäiskö sitten vaan lopettaa se kerho että saa olla viriketarhassa toisen päivän viikossa...Onpa nyt vaikeeta ;(

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat