Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Onko muita jotka olisivat " hurahtaneet" kestovaippailuun? Meillä poika nyt 6kk ja hurahdin. Kokeilin sitä jo pojan ollessa ihan pieni (1-2kk), mutta kun hän oli melkoinen kakkamasiina loppui suurimmat innot siihen. :) Nyt helpompaa, kun joka vaippa ei ole kakan kuorruttama :)

Olisi mukavaa vaihtaa kokemuksia/ mahdollisesti myös vaippoja (meiltä kokeilujen jälkeen varmaan lähtee ainakin muutama kiertoon).

Tunnen itseni niin uunoksi tuolla kestovaippainfon konkareiden keskellä, että täältä ajattelin huhuilla " aate" tovereita :)

Heidi ja Jere, tänään tasan 6kk :)

Kommentit (6)

Itse pesun vaippani siis Ekover pesuaineella (stokkalta, ruohonjuuresta ym) joka on luonnonmukaista. Tarkoitin siis että esim. tuo daily sopii oikein mainiosti!

Vaipat voi tosiaan ihan huoletta petä muun pyykin seassa, monilla on ajatus että tarttee erikoisaineet ja pitää pestä erillään..

Niin ja paljon asiaa löytää tosiaan kestovaippainfo.fi! Ei kannata säikähtää sitä " asiantuntevaa" ja asialleen omistautunutta porukkaa :D

Siellä voi oikeesti tosi tyhmältäkin kuulostavia juttuja kysellä ja kertoa että kestoja ei ole käyttäny mutta on kiinnostunut, kukaan ei tuomitse tai naura! sen voin taata! Siellä on niin mukava ilmapiiri, että moni on sinne jäänyt roikkumaan vaikka ei vaippaikäisiä enää olekaan ja muutkin käy jatkuvasti höpisemässä ihan yleisesti, ei vain vaipoista.. itsehän en tunnusta! :D:D

Meillä on nyt tässä yrityksen alla toinen kestopeppu tähän perheeseen, hänellä sitten aion käyttää jo sairaalassa kestoja jos sinne jäädään yhtään oleilemaan ja jos kaik menee hyvin. Ellei nyt varsin poliklinisesti synnytetä ja painuta samantien kotia :) mutta alusta asti meinasin kestoilla vaipattaa :)

Nyt painun veks, ennen kun täysin muhun hermostutte :D

Mulla on peikkona se kauhee jätemäärä mikä niistä vaipoista syntyy, joten oon ajatellut yrittää kestovaippailua jossain vaiheessa. En nyt ehkä saman tien kotiuduttuani (josko siinä olis muutaki toimintaa), mut kuitenkin. Mä oon siis vasta raskaana ja vielä 8 viikkoa pitäis jaksaa odotella. Mun ongelmana (en kyl pidä sitä ongelmana vielä tässä vaiheessa) on se kans et mistä sais sellasta kompaktia tietoa ja kokemuksia et mikä olis ainakin suhteellisen kätevää, ku tiedän et kyllästyn helposti jos arkea alkaa rytmittää joku vaippa-asia. Mul on nyt kiire, mut palataanpa juttuun, ni saat sit kuitenkin valistaa mua, vaikka " kokeneempia" kyselitkin.

Ottilja ja Emppu (32+1)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Mielessäni päätin jo ennen kun raskaaksikaan ehdin tulla että meidän lapsi tulee kestovaippoja käyttämään. Vaippojen hankkimisen aloitin siis jo raskausaikana, ei mennyt niin iso summa kerralla vaippoihin.

Sairaalasta kotiuduttuamme pistettiin kestovaippa neidille, ja siitä asti ei pahemmin olla kertiksiä käytetty. Alkuun tietysti oli vaan osakestoilua kun ei ollut tarpeeksi vaippoja ja yöt mentiin kertiksillä. Tyttö on nyt kohta 8kk ja käyttänyt elämänsä aikana ehkä 3pakettia kertiksiä.

Öisin kertis ei ole IKINÄ pitänyt, ainakin kerran yössä piti käydä vaippa vaihtamassa jos halusi että sänky on aamulla kuiva.

Kestot on taas falskannut ehkä 3kertaa, pari kertaa kun vasta kokeilin yövaippasysteemejä ja kerran kun mummi laittoi vaipan väärin. Itsellä suurimmat epäilyt kestoissa oli juuri yövaipatus, hajuhaitat (kertisroskista avatessa meinasin oksentaa, nyt ei pahemmin tuoksahda!) ja villahousujen toimivuus (näiden puolesta liputan yövaippailussa juuri, pomminvarmat kuoret!!)

Kestojen huuhtelua ja pesua en koe yhtään työlääksi. Tietysti pienellä maitokakkakoneella oli hankalampaa, ja käytettiinkin silloin riisipaperia minkä pystyi sitten vaan nostamaan roskiin.

Pissivaippoja en enää edes huuhtele laitan vaan ilmavaan pyykkikoriin, toinen vaihtoehto on kannellinen sanko. Jokainen yleensä löytää sen oman tavan mikä sopii itselle parhaiten (vesiliotus, kuivasäilytys ilmatiivisti tai ei, huuhdeltuna ilmatiiviisti...)

Kakkavaipat pistän samaan pyykkikoriin joko huuhdeltuna tai sitten yksin kertaisesti ravistan kakat pönttöön kun on jo tuon ikäisellä niin kiinteää.

Ihan normaalilla, alle 5% saippuaa sisältävällä pesuaineella (esim. daily sensitive) pesen 60asteessa noin 3päivän välein, joskus useammin joskus harvemmin. Noin kerran 2kuussa pistän sitten 90asteeseen. Pyykkiä tule meidän perheessä muutenkin reilusti ja olenkin oppinut pitämään pyykin pesusta.

vaippojen määrästä osaan heittää vaan arviota kun en viitsi mennä tytön huoneeseen laskemaan kun neiti nukkuu jo :)

ehkä noin 4yövaippaa, 4taskuvaippaa, n.10 harsoa, 4kuoret, 3villahousut ja n.5 sisävaippaa + imuja löytyy ja niillä pärjätään oikein mainiosti useammankin päivän pesuväli.

Lisäksi on isompia vaippoja muutama koska vaipatan myös hoitolapseni hänen täällä päivällä ollessaan.

Toki meidän vaippojen kulutusta vähentää se että harrastelen tytöllä kotona myös vaipattomuutta ja potalla on istuttu 4kk ikäisestä asti, puolivuotiaasta asti kakat vain pottaan ja noin puolet pisuistakin.

Vaikka vaippani eivät ole ihan halvimmasta päästä, vaikkakin suurin osa itse tehtyjä tai käytettyjä, niin voi rehellisesti paljonkaan laskematta sanoa että säästetty on ja paljon! Niin luontoa, vauvan ihoa kuin rahaakin!

Nettikirppiksiltä saa hyviä vaippoja käypään hintaan ja itse on helppo tehdä (kestovaippa infon sivuilla on kaavoja). Käsitöitä ei tarvitse osata yhtään ja silti tekee vanhoista pyyhkeistä, flanellipyjamista yms. imuja ihan käden käänteessä! Vanhat käsipyyhkeet pelaavat ihan taiteltunakin!

Apua!!.. Nyt menin taas ehkä liian pitkälle :D Tarkoitus ei todellakaan ole kuullostaa kiihkoilevalta ja asiaansa tuputtavalta hörhöltä, mutta tämmöistä se on kun puhun asioista mistä olen kovin innostunut :)

Toki en tuomitse tai ylenkatso kertiksiä käyttäviä äitejä!..

En tunne olevani parempi ihminen kuin muut vaikka kestoilen, liinailen, kierrätän ja syötän lapselleni luomua. Se on vain minun tapani ja minulle se on paras, kaikille ei ole ja ymmärrän täysin ja hyväksyn sen.

Huoh, ei sitä voi auttaa, kuulostan tuomitsevalta tuputtajalta joka tapauksessa. Toivottavasti kestoilu lähtee sujumaan useammallakin äiteellä edes osittain!

Äitee ja muru kohta 8kk

Meillä ollaan päästy jo aika hyvin sisään tähän kestoilun maailmaan.

Päivät kestoillaan ja yöt edelleen kertistellään, en ole uskaltanut vieläkään kokeilla kestoja myös yöllä.

Meillä noita vaippoja on aika paljon enemmän, pääosin taskuja ja sisävaippoja. Nyt käytössä myös harsoja ja prefoldeja, ja kuoria tarvittaisiin parit lisää+ 1 villahousut että päästäisiin mukavammin pyörittämään vaippakiertoa eikä kuorilla/villiksillä olisi niin kova kiire kuivua.

Nyt minulle tullut ongelmaksi se etten haluaisi millään laittaa kerttiksiä päälle ollenkaan, siitäkään huolimatta että lähes joka kaupunkireissulla vaipat fuskaa kun unohtuu liian pitkäks aikaa vaippa tai olen laittanut vahingossa huonommin pitävät kuoret päälle.

Nyt ollaan lähdössä viikon pituiselle reissulle sukuloimaan ja risteilylle, niin kynnyskysymykseksi on nyt minulle tulossa ontanko mukaan kestikset vai kertikset. Luultavasti kuitenkin molemmat, risteilyllä vaan kertikset ja sukuloimassa kun vaipat voi pestä niin kestikset. Mies vaan on kovasti kertisten kannalla reissun suhteen. :)

Olen edellisen kirjoittajan kanssa samaa mieltä siitä ettei tämä niin vaikeaa tai aikaavievää ole. Jos edes hiukan perehtyy, huomaa mitä voi hankkia ja ihan muutamalla ja yksinkertaisella systeemillä pärjää, esimerkiksi itseneulotut hahtuvavillahousut ja ja harsot, mikä taitaa olla se edullisinkin vaihtoehto.

Mutta minäkin poistun nyt tästä kiihkoilemasta, pakkailemaan tavaroita reissua varten. :)

...sitten jossain vaiheessa :)

Meillä alussa homma kaatui minun väsymykseen, oli sitä hommaa tarpeeksi muutenkin. Tosin seuraavalle lapselle oon ajatellu kestoja alusta asti, nyt kun on hitusen jo tuntumaa. Ei tässä edes ole niin paljon työtä (paitsi käytettyjen etsimisessä ja ostamisessa :)) kuin aluksi kuvittelin, vähän enemmän vain pyykkiä ja vaipan vaihdon jälkeen vaipan huuhtelu. Pissavaipoissa jos sitä ei heti ehdi tehdä niin ei se vaippa siitä säikähdä, joten pelivaraa siinäkin on. Ainut ettei kakkavaippoja viiti jättää lojumaan tavaroineen :)

Tällä hetkellä keräilen vasta vaippoja, niitä ei todellakaan ole vielä riittävästi (8 vaippaa kierrossa, joka toinen päivä kestoillaan ja joka toinen kertistellään) Haluaisin päästä kokopäiväiseen kestoiluun, yövaippailua en vielä oo edes harkinnut kun nuo kertiksetkin läpimärät aamulla.

Mutta juu, tulipa höpistyä :) Kumpaktia tietoa saa Kestovaippainfo.fi, siellä myös vaippatietokanta jossa kokemuksia ja arvosteluja eri vaipoista sekä keskustelupalstat, jossa mm. myydään-osast, jos käytetyt kiinnostaa.

Voit mailata miulle myös suoraan heidi.tahvanainen@gmail.com :)

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat