Seuraa 

Salam!

Erosin viime syksynä ja sen jälkeen on alkanut erikoinen rumba ympärilläni. Moni veli, joka tunsi mieheni on tullut esittäytymään ja ehdottelemaan. Jouduin jopa vaihtamaan puhelinnumeroni salaiseksi tämän takia. Kaikki ehdotukset eivät ole tulleet sinkuilta, vaan enimmäkseen naimisissa olevilta, jotka ovat halunneet 2. tai jopa 3. vaimon. Tähän liittyen olisinkin kiinnostunut tietämään kuinka moni hyväksyy miehelleen 2. vaimon? Miten laajat oikeudet mieheesi olisit 2. vaimolle valmis antamaan? Saisiko miehesi olla yön yli? Jos miehesi kysyisi ensin mielipidettäsi niin olisitko suopea 2. vaimon ottoon? Entä jos vaimo olisi moskeijassa vihitty tietämättäsi ja myöhemmin saisit tietää, hyväksyisitkö sitten? Kuinka yleistä Suomessa on että miehellä on useampi vaimo? Itse törmäsin tähän vasta nyt, eikä mikään rakastajan rooli kiinnosta, mutta aihe nosti nämä kysymykset mieleeni, varsinkin kun noissa 3. vaimo tapauksissa 1. ei tiedä kuulemma toisesta mitään.

Sivut

Kommentit (85)

siiri09:

Lainaus:

Minä ainakin kehoitan teitä hyvät naiset, että älkää koskaan alistuko sellaseen. Sellanen mies joka tarvitsee toisenkin vaimon ei rakasta teitä.

Sanoisin vain, että rakkaus (eli länsimainen " minä omistan sinut" romanttinen rakkaus) ei ole kovin suuressa roolissa monissa avioliitoissa. Suomessa ei monesti edes islamilainen elatusvelvollisuus. Ensimmäinen vaimo on saattanut naida miehen rakkaudesta, mies avioliiton tuoman aseman takia. Toinen/kolmas/neljäs vaimo avioituu yleensä aina jostain muusta syystä kuin rakkaudesta.

Olet varmaan vastannut näihin samoihin jo aikaisemminkin, ja ymmärrän jos alkaa tämä " keskutelu" vähitellen maistua puulta.. Eli lupaan, että lopetan osaltani tähän.. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

kyllähän vaimo voi ottaa eron periaatteessa koska vaan, ilman moniavioisuutta tai moniavioisessa liitossa.

Mitä tulee sitten näihin ns avioliittosopimuksen ehtoihin, jos tarkoitat sitä, niin niistä en osaa sanoa muuta kuin mitä aiemmin.

siiri09:

Lainaus:

" Me eletä länsimaalaisessa yhteiskunnassa ja eikö me olla kasvettu ajatteleen niinkuin länsimaalaiset? Mikä vika siinä ajattelussa on?

Kyllä ainakin minun mieheni sanoo että ei islam sellasta opeta ja että hänen suvussaan jokinen on mennyt rakkaudesta naimisiin. Rakkaus on paras syy mennä naimisiin, ellei ainoa oikea syy.

Ei länsimaisessa ajattelutavassa mitään vikaa ole, siihen minäkin olen kasvanut. Mutta ymmärrät varmaan etteivät kaikki ole kasvaneet samaan ajattelumalliin eikä heidänkään tavassa ajatella ole välttämättä mitään vikaa?

Mielestäni rakkaus on hyvä syy olla yhdessä, muttei välttämättä se paras syy mennä naimisiin.

miranora:

Lainaus:

Olisi mukava nähdä minkälainen ihminen kirjoitustesi takana seisookaan:)

Pelkäänpä, etten ole sen erikoisempi ;) Jos sinua kiinnostaa, ja sinulla on antaa anonyymi email, niin voin ottaa yhteyttä. (Minulla ei ole antaa valitettavasti sellaista tarpeeksi anonyymiä)

" Arvostan paljon enemmän kestävää kumppanuutta, ja puolisoiden katsetta samaan suuntaan. Sitä, että mieheni kannustaa ja tukee minua niissä asioissa, jotka meille molemmille ovat tärkeitä, ja minä teen samoin. Sitä, että teemme yhdessä työtä sen eteen, mitä tulevaisuudelta toivomme. Sitä, että väsyneenä ja työnsä tehneenäkin jaksaa olla ystävällinen, ja välittää siitä, miltä toisesta tuntuu."

No eikö tuo sitten ole juuri sitä rakkautta? Ei meilläkään enää välttämättä tiut soi niinkuin alussa ja sydän läpätä, mutta rakkautta on edelleenkin, se on vaan saanut toisenlaisen muodon.

Mitä luin tuosta yhdestä linkistä, niin avioliittoa ei kovin julkisesti tarvitse kuulutella. Siinä taisi olla sanottu, että avioliitto on julkaistava joko yhdessä kaupungissa tai jopa vain " paikallisesti" , mitä ymmärrän, että vain muutaman ihmisen kesken. Eli ei sen kovin julkinen tarvitse olla.

siis moniavioisuus on hyväksytty, mutta ei mitenkään pakollista. Vaimon lupaa ei tarvita toisen vaimon ottamiseksi, mutta on ihan asiallista kertoa siitä etukäteen.. En näe tässä mitään ristiriitaa, mutta halutessaanhan niitä voi nähdä ihan missä vain haluaa...

En muuten olisi ihan varma siitä että avioliittosopimukseen kirjattu ehto, että ei voi ottaa toista vaimoa, olisi voimassaoleva. En nyt tähän hätään muista mistä, mutta muistelen lukeneeni että sellaista ehtoa ei voi olla, koska siinä kielletään jotain, minkä Jumala on sallinut, wa Allahu aalam. En kyllä muista tarkalleen, eli en väitä että asia olisi näin.

sinun " ikävät totuudet" kommentti ollut se, mikä viimeistäänkin paljasti asenteesi ja sen, että ei sinua asia kyllä ihan oikeasti kiinnosta...

Lakum diinukum wa liiya diin, teillä on uskontomme ja meillä on uskontomme, näinhän se menee. Ei teidän tarvitse meitä ymmärtää.

siiri09:

Lainaus:

Kyllä olen edellenkin minä sitä mieltä että kyllä täytyy olla rakastunut avioon mennessän jos haluaa olla oikeesti onnellinen.

vielä muistin virkistämiseksi:

Islamissa on täysin luvallista ottaa toinen, kolmas, tai neljäs vaimo ilman aikaisemman tai aikaisempien suostumusta. Ok?

Mielestäni (ja käsittääkseni myös suurimman osan oppineista mielipiteen mukaan) on kuitenkin asiallista informoida vaimoa tästä.

En ymmärrä mikä tässä nyt on niin vaikeata käsittää?

en kyllä tunne ketään, joka olisi avioitunut kuvaamallasi tavalla...

Minun avioliittoni solmiminen oli hyvin kaukana siitä:)

Rae: luon vaikka huomenna uuden anonyymin sähköpostiosoitteen, kun minullakaan ei ole kuin nimellisiä tällä hetkellä...

Kyllä sellainen kielto on olemassa, itse olemme kirjoittaneet sellaisen paperin että mies ei saa avioitua ilman ensimmäisen vaimon lupaa.

kirjoitimme sen konsulaatissa. en tiedä onko se islamilainen, uskontoon kuuluva, mutta on kuitenkin olemassa!

" Kyllä melkein kaikissa fatwoissa jotka olen aiheesta lukenut, on huomautettu, että kunnon mies ei ala sellaiseen vaimon selän takana. Tuo lienee ihan maalaisjärjelläkin pääteltävissä:)"

toisen selän takana...jne... Onhan se hienoa sanoa toinen, kolmas vaimo mutta itseasiassahan tuo olisi pettämistä. Voiko teistä joku ihan vilpittömästi väittää että se ois teille okei jos ukollanne ois toisia naisia, vaimoja!?

Minusta mies joka ottaa toisen vaimon ilman ensimmäisen sitä tietämättä/lupaamatta on syyllistynyt ei ainoastaan valehteluun mutta myös uskottomuuteen! Ei kai islam hyväksy uskottomuutta? Minusta se on selkeesti kuitenkin siihen rinnastettava, sanokaa mitä sanotte.

Mutta luulen että nämä tälläset useamman vaimon miehet eivät ole alkujaankaan mitään uskollista sorttia olleetkaan ja toteuttavat nyt sitten mukamas laillisesti, uskontoonsa vedoten omia itsekkäitä viettejään.

Sekin ainoa mies jolla tiedän olevan kaksi vaimoa on rikollinen ja sukunsa mustalammas joka ei kykene elättämään kumpaakaan perhettään.

Muutenkin olen kuullut että moniavioisuus on yleisintä kouluttamattomien ja köyhien ihmisten keskuudessa, toissa maissa sitä on enempi toissa vähempi. Se on jäänne muinaisilta ajoilta jolloinka sotien seurauksena jäi paljon leskiä,se oli eräänlainen sosiaalinen huoltosopimus eikä siihen aina edes liittynyt ns.aviollisia velvollisuuksia puolison taholta. Moniavioisuus oli perinne jo kauan ennen islamin uskon syntyä. Niinpä missä on köyhyyttä on myös naisten asema huono.

Minun tietääkseni islamin lain mukaan vaikka toisen vaimon ottamien on siis laillista, mutta Koraani ei siihen kehota vaan päinvastoin se sanoo että sitä tulisi varoa siksi koska kukaan ei kykenen olemaan tasapuolinen molemmille/useimmille vaimoilleen.

Minä ainakin kehoitan teitä hyvät naiset, että älkää koskaan alistuko sellaseen. Sellanen mies joka tarvitsee toisenkin vaimon ei rakasta teitä.

että kunnon mies noudattaa koraanin oppeja parhaansa mukaan, kuten esim. omatoimisesti ja muilta lupaa kysymättä ottaa itselleen toisen, kolmannen ja neljännenkin vaimon.

toisaalta kunnon mies taas ilmoittaa aikeistaan etukäteen vaimo(i)lleen.

jätän asian nyt tähän, koska minun mielestäni kunnon mies on jotain ihan muuta kuin mitä sinun mielestäsi, miranora. ja vielä kerran aloittajalle anteeksipyyntö off topicista!

melilea:

Lainaus:

Että muistaakseni (en nyt kyllä 100% varma ole) jotkut (et siis nähtävästi sinä) kommentoivat jossakin ketjussa (huh kun menee tarkaksi...) tyyliin " ekalla vaimolla on oikeus ottaa avioero, jos ei toisen vaimon ottamista hyväksy" .

Sen kyllä nyt olen hyvin ymmärtänyt, että mies saa ottaa toisen vaimon ilman ekan lupaa, mutta sitten että onko vaimon salaaminen sallittua? Sillä eihän esim (kai) valehdella saa, eli entäpä jos mies on toisen vaimon luona, tulee kotiin, vaimo kysyy " missä olit" niin eikö viimeistään silloin käy ilmi toisen vaimon olemassaolo? Vai voisiko mies vielä tuolloin olla puhumatta toisesta avioliitostaan?

ja varmasti kaikki muutkin siskot. Ja vaikutat ihan vaan kiinnostuneelta.

Viimeistään tässä vaiheessa täytyy nyt taas korostaa, että huom huom en ole minkään sortin oppinut vaan hyvin kaukana siitä...

Naisellahan on islamissa oikeus avioeroon, eli tietysti silloinkin on oikeus eroon, jos ei pysty elämään moniavioisessa liitossa.

Käsittääkseni vaimolle ei ole pakko kertoa, mutta tottahan se on, että tuollaisessa tilanteessa pitkän päälle ajautuisi valehtelemaan, mikä ei sekään ole sallittua. Ja minkälainen mies ei kertoisi...(täytyy siis edelleen muistaa, että tässäkin tilanteessa kulkee mukana kaikki muu mitä islam sisältää, sen lisäksi, että tilannetta määrittävät moniavioisuutta koskevat asiat..)

Yksi asia mikä nyt tulee mieleen, on se, että avioliittohan pitäisi julkistaa.

http://63.175.194.25/index.php?ln=eng&ds=qa&lv=browse&QR=2803&dgn=4

Se ainakin pitää paikkansa, että tämä aihe ei ole millään tapaa yksinkertainen (varsinkaan jos tähän aletaan vielä lisäämään miehen velvollisuuksia ja vaimon oikeuksia jne..).

Jotenkin minä en sittenkään ihan usko sinua.. kyllä nainen joka haluaa perheen haluaa myös rakkautta ja haluaa rakastaa. Jotain epäloogista tässä väittämässäsi on...

Islam ei edellytä avioliittoa naiseltakaan, eikä nainen joka avioituu tee sitä velvollisuudesta taikka ollakseen oikea muslimi vaikka niin väittäskin. Mutta en ala tässä väitteleen enmpää...

Sitten Baha, yhdessä ilmeisesti olette rakkaudesta? Siis mikä se pointti on? vai onko sekin vaan mukavuus suhde?

tuo on jo vanha linkki, mutta asiat ei ole siellä muuttuneet paljoa tuosta. Minä olen itse ollut mukana erilaissa naisten ja lasten asiaa ajavissa järjestöissä ja tuo asia liikuttaa aina minua syvältä... Olkaa onnellisia että te voitte sentäs valita elämäntapanne.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat