Kolmevuotiaan leikki

Vierailija

Perheessämme on kolmevuotias liikunnallinen poika. Ongelmamme on lelut ja leikki. Poikamme ei ole ikinä jaksanut keskittyä yhdellä lelulla leikkimiseen hetkeä kauempaa. Taaperoikäisenäkään en saanut häntä ikinä tekemään nuppipalapeliä tai pujottelemaan renkaita toistensta perään tmv.. Ja sama jatkuu edelleen. Olemme hankkineet muistipelejä sekä yksinkertaisia palapelejä, mutta en vain saa pojan mielenkiintoa vangittua niin pitkäksi aikaa, että saisimme kokoamisen edes alkuun. Sama tulee vastaan piirtämisen tai askartelun kanssa.

Lelut ovat meillä vain ja ainoastaan ympäri asuntoa levittämistä varten. Olen etsinyt ratkaisua vähentämällä lelujen määrää, mutta sekään ei auta. Tilannetta ei lienee helpota se, etten itse koe olevani kovinkaan hyvä leikkijä. Ja koska poikani ei jaksa leikeistä kiinnostua itsekään, usein käy niin että yhteisiä leikkihetkiä ei sitten olekaan. Ulkona kyllä pelaamme palloa ja metsästämme leijonia, mutta kaipaan myös hieman rauhallisimpia leikkejä ja sellaisia joita voi leikkiä myös sisällä ja ottaa pikkusisarenkin mukaan katselemaan.

Kuinka paljon kolmivuotias tarvitsee yhteistä leikkiä vanhemman kanssa vai onko hyvä näin? Riittääkö pelkkä yhdessä eletty arki ja lapsen osallistuminen äidin apuna esim. kotitöihin. Niistä hän pitää. Pitääkö lapsi opettaa leikkimään?

Leikkimään oppiminen helpottaisi arkeä siksikin, koska nyt lapsi koko ajan lahkeessa kiinni ja seuraa vaatimassa. JOten ei siis touhuile itsekseenkään mitään.

Nim. Leikitön

Kommentit (1)

Vierailija

Minulla on ihan samanlaista arkea oman poikani kanssa ja hän on hyvin vilkas/energinen tapaus.

Eikä poikani myös ole koskaan oikein oppinut kovin kauaa leikkimään oikein mitään ja minä taas olen sitä mieltä että leikki on lapsen työtä. Ei siihen minusta aikuisen tarvitse tulla mukaan muuten kuin katsomalla miten lapsi leikkii??

Minäkin nautin paljon ulkoilusta lapseni kanssa ja lapsikin tykkäisi olla jatkuvasti pihalla. Lapseni on myös reipas kävelijä ja teemme usein pieniä lenkkejä sinne tänne.

Kotitöihin myös lapsi lähtee usein innolla mukaan ja on ihanaa kun töissä on mukana pieni apulainen.

Mutta itsekin välillä harmittelen tuota kun lapsi useasti kinuaa huomiota, voisihan hän välillä jotain itsekseenkin puuhastella vailla aikuisen läsnäoloa.

Tai se voi olla perua lapsuuskodistani missä ei kanssa vanhemmat kovin paljon leikkineet kanssani mutta katselivat kyllä leikkejäni. Hyvin minä yksinäni silti leikkejä keksin ja mielikuvitusta riitti.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat