Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Yksilöllistä toki ja voi kasvaa sykäyksittäin...

Mietin vain, kun saimme uudet ensiaskel-kengät ja niissä on liikkuma- ja kasvuvaraa hieman enemmän kuin suositus 1,5cm... Pilaanko nyt lapsen jalkaa, jos nämä kengät laitan, kun ikää taaperolla 1v.1kk ja alkaa juuri kävellä.

Kommentit (7)

Minulla on 1v 1kk tyttö ja olen pitänyt hänellä koon 21 kenkiä. Tänään sitten käytiin kaupassa ja myyjä mittasi jalan ja sanoi, että koko 20 on hyvä. Jos lapsi ei vielä kävele kunnolla ja vasta harjoittelee kengillä kävelyä ei liikkumavaraa kärjessä tarvitse olla kuin 1cm, muuten se 1,5 cm. Ja jalka kuulemma kasvaa noin yhden koon puolessa vuodessa. Ainahan saattaa tulla kasvupyrähdys, mutta ostin nyt varmuuden vuoksi yhdet 20:set ja vielä toiset (eri kengät) kokoa 21.

Meillä ensimmäiset kengät oli kokoa 19 (tyttö 10kk), viime syksynä oli 20 ja 21. Talveksi ostin 22, ja se menis vieläkin, tyttö on n. 1v8kk. Kevätkengät on myös 22, mutta varmaan kesällä saadaan ostaa jo kokoa isompaa. Aika hitaasti on jalka nyt kasvanut, ehkäpä se kasvupyrähdys tulee sitten kesän aikana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Soviteltuamme ja testattuamme kenkiä useita kertoja uskon, että nämä sopivat hyvin, vaikka sitä kasvuvaraa löytyykin reiluhkosti. Kyseessä on koko 22, ja tuntuu poika osaavan näillä astella hyvin.

kesän alussa kävelemään opettelevalle 10-11kk ikäiselle ensin muistaakseni 20 tai 21 kokoiset, sitten loppukesästä vuoden iässä jo kokoa-paria isommat (koot vaihtelee merkeittäin, ostettiin kahdet eri kokoiset sisämitaltaan saman mittaiset kengät). Talvikengät oli ostettiin 22 -kokoa (reilu koko), nyt jo käytössäö kevätkengässä / kumpparissa 25 (tytöllä ikää 1v9kk).

Eli kasvaa se jalka huimasti. Ja kyllä minä olen vuoden ikäisellekin ostanut sillä 1,5 cm kasvu/käyntivaralla, en pienempää.

-minskuliina

Eli aika nopea voi kasvuvauhti olla. Riippuu paljon kengän mallista onko siitä haittaa jos varpaiden kohdalla on liikaa tilaa. Jos kenkä on muuten tukeva ja vartta löytyy niin mielestäni ei haittaa jos kasvuvaraa on vähän enemmän.

Sekin vaikuttaa että miltä lapsen kävely näyttää kengät jalassa, voihan pienen olla vaikea kävellä jos kengät on liian isot.

..että meidän esikoisella kasvoi jalka koosta 21 kokoon 25 reilun puolen vuoden aikana. Oli silloin vuoden, puolitoista. Eli lapsen jalan kasvua kannattaa tarkkailla suht usein, pieni lapsi ei välttämättä osaa mitenkään ilmaista vaikka varpaat olisi jo solmussa kengissä. Lapsi saattaa tottua tunteeseen että kengät on pienet.

Ja kenkäkaupan myyjiin ei kannata sokeasti luottaa kengän koon suhteen, sillä monesti on meille yritetty myydä liian pientä kenkää. Olisihan se sillä hetkellä mahtunu, mut kasvuvaraa olisi ollut niin vähän että kesken kauden olisi pitänyt olla ostamassa uusia.

olen myös kuullut, että ei kannata aina luottaa kenkäkauppiaaseen: voivat haluta myydä juuri ja juuri sopivan koon, jotta kohta taas joutuu ostamaan uuden kengän. Kyllä aivan pienillekin suositellaan sitä 1,5 cm kasvu- ja käyntivaraa. Napakka kenkä tukee jalkaa oikein kasvuvarankin kanssa.

Katso kengästä että

- kantakappa ei painu sisään (siis se kohta, joka on kantapään kohdalla)

- että pohja taipuu päkiän kohdalta jonkin verran (pohja ei saa olla kivikova, mutta ei saa taipua kaksin kerroinkaan)

- pullealle jalalle esim. Tepsut, Kavatit, Cirafit (usein kotimaiset merkit leveitä lestiltään)

- kapealle jalalle esim. Eccot (usein ulkolaiset merkit kapeita lestiltään)

- hiekkalaatikkokengissä kannattaa olla vahvistettu terä

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat