Seuraa 

Kysymykseni tulikin jo tuossa otsikossa eli kuinka paljon ja pitkään olette laittaneet vauvoillenne kortisonia? Itse olen lähiaikoina joutunut laittamaan lähes jatkuvasti. Välillä olen pitänyt kuurin, mutta kun iho on heti huonontunut, olen rasvannut vielä " ongelmakohtia" . Sopivaa maitoa ei ole löytynyt ja lapsen iho on lähes koko ajan rikki. Lääkäri sanoi, että muutaman viikonkin kuurin voi pitää ja sitten taas kunnon tauon. Mutta meillä ei näitä kunnon taukoja oikein ole. Mitä kortisonista voi tapahtua, jos sitä käyttää liikaa? Ihon ohenemistako? Mistä sen tietää? Todennäköisesti (ja toivottavasti) tämä älytön kortinoninkäyttö on väliaikaista, jos ja kun apu tuohon löytyy.

Kommentit (3)

hei,

meillä oli kanssa aikanaan ongelma esikoisen kanssa pitää noita taukoja. Iho meni huonoksi jo muutaman päivän kuluttua. Ratkaisuksi meillä löytyi että käytimme aina kaksi vuorokautta kortisonivoidetta aamuin illoin ja sitten pidimme taas kahden vuorokauden tauon. Noin lyhyen tauon aikana iho ei kerennyt kovin huonoon kuntoon ja parani taas seuraavien kahden vuorokauden aikana.

Jos iho niin huonossa kunnossa että rikki käytimme välillä vanhoista pehmeistä lakanoista revittyjä siteitä sellaisissa kohdissa ja tarvittaessa vielä viileään veteen kasteltuna öisin. Helpotti kutinaa. Muutenkin silitimme tuollaisiin kohtiin vastaavat vaatteet nurjalta puolelta niin että olivat mahdollisimman pehmeitä ihoa vasten.

Tsemppiä, kyllä se helpottaa kun aiheuttaja löytyy (meillä nikkeli ja jokin muovin lisäaine joita vauva koski siis vaatteiden neppareissa, vetoketjuissa ja äitiyspakkauksen muovitetussa froteessa).

atoopikoille Propolis-voidetta, jota saa ainakin FLP:n jälleenmyyjiltä. Jos kortisonia on pakko laittaa, niin sekoita se ainakin toiseen voiteeseen. Iho todella ohenee.

Toivottavasti löydät pian sopivan maidon! Itse juotin 5-kuisesta saakka vauvalle luomumaitoa lantrattuna TH Raija Tukkisen ohjeiden mukaan. Meidän perheen ihottumat helpottivat homogenoimattomaan dieettiin siirtymisen jälkeen!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Vauva-aikoina saimme ohjeen laittaa viikon kuurin ja sitten olisi pitänyt pitää viikon tauko, mutta usein iho ärtyi tauon loppupuolella jo niin, että oli pakko aloittaa uusi kuuri ennen kuin tuo viikon tauko oli kulunut. Meillä ei ainakaan mitään näkyviä haittoja tuosta kortisonin käytöstä ole tullut, vaikka tauot välillä lyhenivätkin. Sitten kun iho on hyvässä kunnossa voi mennä pitkäkin aika ettei tarvitse laittaa kortisonia lainkaan.

Ihottuman aiheuttajaa ei ole löytynyt prick testeissä. Vauvana tosin oli maitoallergia, mutta se on mennyt ohi. Nyt diagnoosina on vaikea atooppinen ihottuma joka ärtyy milloin mistäkin. Kulunut talvi oli tosi hankala ja lapsen iho kutisi ja sitä raavittiin rikki vähän väliä. Syötiin jopa antibioottikuuri tulehtuneen ihon takia. Käytiin etelässä ja toivottiin, että aurinko olisi auttanut, mutta iho ärtyikin auringosta kunnon aurinkoihottumalle...

Apobase oily perusvoiteena on sopinut hyvin. On tosi rasvaista/öljyistä ja kosteuttaa siis hyvin. Myös lakanataitokset ovat olleet pahimpina aikoina käytössä. Siis ne vanhoista lakanoista leikatut siteet ja apteekin tubifast sukalla pysyvät hyvin paikoillaan. Myös zipzoc rasvasiteet auttava ihoa paranemaan. Pahoihin laikkuihin joita lapsi raapii auki on auttanut Duoderm tekoiho " laastari" jota voi pitää niin kauan kuin pysyy, koska se hengittää ja iho ehtii parantua alla eikä raapimaan pääse. Tosin Duoderm ja Zipzoc ovat kalliita, että jos teillä on vakuutus niin pyydä lääkäriltä reseptillä niin saat vakuutuksesta takaisin.

Jaksamista ihottuman hoidossa. Tiedän kuinka rankaa se voi olla.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat