Seuraa 

Harkitsen tyttärelle päivähoitopaikan hakemista, ajattelin jos syyskuun alusta aloittaisi jolloin pienin lapsemme täyttää 3v. Tyttö on silloin 5v 8kk.

Voihan olla, että saan töitä ja lapset menee joka tapauksessa hoitoon, mutta mietin jos hakisi tytölle paikkaa vaikka itse olisinkin yhä kotona pienimmän kanssa. Mielestäni tyttö kaipaa kovasti seuraa, on ylen onnellinen kerhopäivinä ja nauttii kaikesta ohjatusta toiminnasta.

Koen kuitenkin syyllisyyttä jos haen hoitopaikan..vanhin lapsemme oli päiväkodissa 2 päivää/viikossa ennen eskariin menoa, hän on hieman ongelmallisempi tapaus joten koin sen " hyväksyttävämpänä" .

Kommentteja? Jos lapsesi on hoidossa ja olet itse kotona, onko hän monta päivää viikossa ja koko-vai puolipäiväisenä?

Itsehän mun pitää asia ratkaista,mutta olisi kiva kuulla miten muilla on päädytty lapsen hoitoon viemiseen ym!!

Kommentit (12)

Lyhyellä päivällä (n 6h) ja max kolmena päivänä viikossa. On ollut AIVAN ERINOMAINEN ratkaisu meille kaikille

ESIKOINEN menee tosi mielellään päiväkotiin, pääsee leikkimään ja touhuamaan muiden ikäistensä kanssa, on omasta mielestään " iso" kun menee " yksin" tarhaan (ja pikkuveli on pieni kun jää äidin kanssa kotiin). On todella iloinen ja onnellinen kivasta päivästä kun haetaan kotiin. Nauttii myös " vapaapäivistä" äidin ja pikkuveljen kanssa kun kotona ei olla ihan joka päivä

ÄITI saa omaa aikaa, aikaa tehdä rauhassa kotitöitä, voi tavata ystäviä päivällä ja tehdä mitä haluaa (nukkua, lukea jne.). Lisäksi saa hermolepoa vilkkaasta (vaikkakin ihanasta ja rakkaasta) esikoisesta joka puhua pulputtaa tai jotain asiaa jaksaa toimittaa aamusta iltaan. Myös minä nautin hurjasti näistä " vapaapäivistä" esikoisen kanssa ja silloin tehdään aina mukaviakin juttuja yhdessä vaikka yritän myös jättää ihan arkisia askareita ettei menis pelkäksi juhlaksi. Ja äitinä koen, että nämä esikoisen tarhapäivät on olleet todella tärkeitä että suhde kuopukseen on päässyt syntymään. Kyllä muuten rauhallinen ja tyytyväinen vauva jäisi helposti vilkkaan ja vaativan esikoisen varjoon.

Ja VAUVA/KUOPUS SAA ÄIDIN IHAN IKIOMAKSI edes näiksi lyhyiksi hetkiksi kun esikoinen on päiväkodissa.

En pystyisi edes kuvittelemaan mitään muuta järjestelyä meille. Tämä toimii niin hyvin, että jaksan tällä kertaa ihan varmasti jatkaa hoitovapaalla enkä palaakaan töihin heti äitiysloman päättymisen jälkeen!

Tama on varsin erinomainen ratkaisu. Esikoinen kaipaa ryhmaa, kaveripiiria, ohjattua toimintaa ja viihtyy tarhassa todella hyvin. Haen hanet klo 13, ja veljeksilla on kylla aivan tarpeeksi yhteista aikaa, kaikki iltapaivat, illat ja viikonloput...

On tassa tietenkin se ero etta asumme saksassa, kaikki lapset menevat tarhaan 3v taytettyaan, ihan sama onko aiti kotona vai työssa. Taalta pain katsottuna tuntuu aivan uskomattomalta, etta Suomessa tallaisesta ratkaisusta voi jopa syyllistya :/

Sisältö jatkuu mainoksen alla

hei, siis täällä keskieuroopassa ajatellaan vakaasti, että tarha tekee lapsen kehitykselle hyvää... niinpäs esim. saksassa kaikki 3 täyttäneet viedään aamupäiviksi tarhaan, jotkut tulee ruoan jälkeen vielä uudestaan iltapäivällä pariksi tunniksi. Siis täällä uskotaan, että lapsen sosiaalinen kehitys vaatii ikäistä seuraa ryhmässä... tästä voidaan olla montaa mieltä siellä Suomessa, mutta Euroopassa ollaan yleensä tosi vakuuttuneita... siis päätä ihmeessä itse mikä sun lapsellesi tuntuu parhaimmalta vaihtoehdolta. Jos on kovin sosiaalinen ja tarvitsee enemmän seuraa oman ikäisistä, niin tuskin se haitaksi on jos saa olla ohjatussa ryhmässä mukana...

Olen hakenut syyskuun alusta sitten 2,5vuotiaalle pojalle osahoitopaikkaa. Kolmena päivänä viikossa 5 tuntia. En koe syyllisyyttä, koska ratkaisu on täysin pojan tarpeiden mukainen. Poika on sosiaalinen ja verbaalisesti lahjakas, tottunut käymään avoimessa päiväkodissa, muskarissa, puistossa ym. Lokakuussa meille syntyy vauva enkä pääse samoissa määrin pojan kanssa touhuamaan. Minusta on paras ratkaisu, että hän on kolmena päivänä viikossa muiden lasten parissa ja saa kunnolla ulkona. Sitten voidaan 4 päivänä viikossa olla hyvällä omalla tunnolla kotona ja nauttia kodin rauhassa. Minusta poika saa näin hyvät molemmista. Eli muiden lasten seuraa ja kuitenkin kiireetöntä kotona oloa ja äidin huomiota. En näe ratkaisussa mitään huonoa. Jos poika olisi 24h viikossa äidin ja talvivauvan kanssa kotona vaikka yritettäisiinkin käydä ulkona yms jossain, hän varmasti turhautuisi. Näin kokeillaan. Tietenkin jos ei toimi niin ei väkisten. Jokainen äiti kuitenkin tuntee oman lapsensa enkä epäile ollenkaan, että lapseni tästä kärsisi - päinvastoin. Uskon itsekin jaksavani paremmin vauvan ja taaperon tarpeita tasapuolisesti näin.

Päiviä tulee siis noin 2/vko. Itse olen 1,5-vuotiaan kanssa vielä kotona. Tämä kuvio oli meille ihan itsestäänselvä, tyttö itse ehdottomasti halusi jatkaa päiväkodissa pikkusiskon synnyttyä. Kaverit alkavat olla jo tärkeitä tuossa iässä ja pitää pari kertaa viikossa päästä ihan omiin leikkeihin, kun kotona pikkusisko usein sotkii ne.

Sitten 6-vuotiaana jokatapauksessa on edessä eskari, niin päiväkotiaika on ihan hyvää harjoitusta siihen - oppii tuntemaan muut lapset ja hoitajat.

10 pv kuukausi voisi olla hyvä.

Meillä lapset 3-4 h päivä (ei ihan joka päivä), maksamme 5 h päivä ja maksu menee 60 % koko päivämaksun hinnasta. Eli kolmella jotain reilut 250 e /kk. Ja tietysti mistään ei saa mitään tukea. Mutta jos äitiysloma niin sitten äippärahaa/hoitorahaa siitä nuorimmasta.

Tekemistä kyllä äidille kotona löytyy vaikka lapset ovatkin muutaman tunnin päivästä poissa. Minä en edes tuossa ajassa ehdi siivota, tiskata, pestä pyykkiä, käyttää yhtä lapsista neuvoloissa sekä terapioissa sekä käydä kaupassa ja suunnitella taloprojektia + tehdä työhakemuksia vaan hommia joutuu jatkamaan myös silloin kun lapset ovat kotona. Meillä lapset ovat pääasiassa siksi hoidossa, että hoitopaikka pysyy jos sattuisin saamaan töitä ja yksi lapsista ihan lääkärin määräyksestä (kuntoutus).

Ne kai on tulosidonnaisia muutenkin mutta kuinka paljon vaikuttaa jos vie esikoisen (osa)päivähoitoon? Kelalta ei kai sitten saa mitään? Saako kelalta muutenkaan esikoisesta mitään jos on äitiyslomalla vauvan kanssa? Kuka tietäis? Varmuuden sais kelasta kysymälläkin mutta en ole vielä saanut aikaiseksi.

Tämä ei toki vaikuta meillä siihen meneekö esikoinen hoitoon vai ei, sen poika päättää itse :)

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat