Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Voi huh minkä ongelman tää ed. mainittu yhtälö on jo aiheuttanut... Meillä n.2 vuotias tyttö, ja ensimmäistä kertaa ihmetellään tätä ongelmaa kummatkin miehen kanssa. Miehellä on täydet kesälomat, mutta minulla vain reilu 2 viikkoa, ja lapsen tarha heinäkuun kiinni. Jossain ketjussa sai toivoa toivomuksia, juuri tässä kohdassa toivoisin lisää kesälomaa!!! Meillä nytkin joutuu lapsi varatarhaan viikoksi, jotta voidaan koko perhe lomailla edes viikko samaan aikaan!

Miten ihmeessä järkkäilette näitä ongelmia? En haluaisi lasta viedä toiseen tarhaan, mutta haluaisin että oltaisiin perheenäkin lomalla. Palkatonta en voi ottaa, ottaisin jos voisin! Miten näitäkin asioita voi laittaa tärkeysjärjestykseen...

Kommentit (7)

oli mahdollisuus ottaa kuukausi kesällä hoitovapaata. Meillä on se onni että päiväkoti on heinäkuunkin auki (yksityinen, kunnan ostopalvelupk) eli ei tarvinnut järjestellä kesälomaa sen mukaan.

Kuitenkin kun sain järjestettyä niin että pidän taman kevään talvilomani kesällä (olen loman jo " pitänyt" lomakirjausten mukaan mutta oikeasti olin töissä) jolloin sain 4 viikkoa lomaa kesäksi. Siihen kyllä hupeni kaikki minun lomapäivät ja ensi keväänä sitten talviloma pitänee ottaa palkattomana / tehdä osittain sisään.

Mutta tosiaan, pitkään mietin mahdollisuutta ottaa kuukausi hoitovapaata + kaksi viikkoa lomaa (jolloin olisin jo pitänyt tämän kevään talvilomani ja säästänyt yhden viikon ensi kevään talvilomaksi). Mutta kun taloudellinen tilanne ei anna juuri nyt periksi niin jouduin hylkäämään sen ajatuksen.

-minskuliina

ja varmaan monilla muilla lapsiperheille. Mutta pahintahan olisi, jos perheessä olisi vaikka ekaluokkalainen, jonka pitkän kesäloman ajaksi pitäisi järjestää hoitoa, onneksi ei ole vielä...

Yleensä sukulaiset, mummit ja kummit lomailemat samoihin aikoihin kesällä, jos isovanhemmat eivät ole eläkkeellä vielä siis. Eikö löytyisi muutamaksi päiväksi kerrallaan joku heistä hoitamaan? Tosin ei se varahoitopaikka varmaan mikään huono myöskään. Meillä isovanhemmat asuvat kaukana, eivätkä voi osallistua meidän arkeen, mutta ihan mielellään ovat lapsen kanssa, kun järjestetään. Ovat suorastaan nauttineet ajasta kaikki osapuolet ja lapsi erityisesti tutustunut paremmin mummiinsa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

niin kamalaa miltä kuulostaa. Meillä lapsi on viihtynyt muutaman viikon mainiosti uudessa paikassa, kun on erilainen piha ja erilaiset lelut. Jopa paremmin kuin omassa tarhassa :) Kesällä otetaan usein tarhassakin rennommin, joten uimapukua on pitänyt mukaan laittaa, kun ovat aurinkoisena päivänä kirmanneet vesisuihkun alla tai " maalanneet" vedellä ja pensseleillä seinää.

Jotkut ottavat mummot ja papat apuun viikoksi tai muutamaksi päiväksi, ettei tarhan vaihtoa tulisi.

roja että sain enemmän vapaa päiviä ettei tarvinnut lapsia viedä varapäiväkotiin vaan olivat kuukauden lomalla. Minulla ei ollut kertynyt lomapäiviä kuin kaksi. Tosin nuo ylityöt ja korvaavat vuorot onnistuivat koska olin toisella puolella Suomea töissä kuin muu perhe.

Jatkossa luultavasti pidämme sitten kesälomat miehen kanssa eri aikaan ja talvella sitten yhteisen loman. Onneksi ei ole vielä kouluikäisiä lapsia. Emme kyllä osaisikaan pitää lomia yhtä aikaa, siitä tulee pelkkää stressiä. Mies tykkää olla kavereiden kanssa ja matkustella ja minulla taas ei ole varaa matkustella, koska jos minä lähden matkalle joutuu lapset ottamaan mukaan, mutta mies lähtee ilman lapsia :(

Minulla oli viime kesänä 20 päivää lomaa ja miehellä täysi lomaoikeus. Pidimme eri aikaan lomat niin, että poika sai olla kaksi kuukautta vapaalla, joista kuukausista ei mennyt mitään päivähoitomaksuakaan. Itse tein miehen kesäloman aikaan sen verran pidempiä työpäiviä, että meillä tuli yhteensä nuo kaksi kuukautta vapaata (olin osittaisella hoitovapaalla muutenkin eli tein lyhyempää työpäivää).

Syksyllä palatessani töihin sovin työnantajan kanssa, että saan palkkaa 5 tunnin mukaan (osittainen hoitovapaa), mutta teen joka päivä yhden tunnin ylimääräistä, jotta voin pitää joskus ylimääräisiä vapaita (yleensä vähintään viikon kerrallaan).

Tänä kesänä meillä onkin vähän päälle viikko yhteistä lomaa (kaikkia ansaitsemiani tunteja on ehdi siltikään pitää) ja poika saa olla kaksi kuukautta kesälomalla.

Näin siis meillä ja tiedän, ettei tällainen järjestely onnistuisi kaikkien kohdalla, vaikka halua olisikin....

Kuulostaa kiakian menettely aika rankalta parisuhteen kannalta. Onko teillä koskaan miehen kanssa yhteistä aikaa?

Meillä ei kyllä tulisi mieleenkään, että mies lähtisi (loma)matkalle yksinään, kyllä lomamatkat on koko perheelle tai sitten olemme lyhyesti miehen kanssa kaksin ja esim. mummi hoitaa lasta. Muutenkin tuntuu yhteinen aika liian lyhyeltä, kun on välillä iltaisinkin töitä kotiin tuotavaksi ja lapsen mentyä nukkumaan simahtaa itsekin, ainakin, jos on ollut aikainen työpaivä. Kasvaisin varmaan äkkiä eroon koko miehestä, jos ei olisi yhteisiä lomapäiviä ja viikonloppuja.

huono asia, mutta ainakin meidän 2-vuotias tyttömme on kyllä viihtynyt varahoidossa, mutta on hoitopäivän jälkeen todella väsynyt. Pienelle ihmiselle ottaa koville olla eri hoidossa kuin yleensä. Siksi on ihan hyvä miettiä onko muita vaihtoehtoja käytettävissä varahoidon sijaan.

Meille sattui pari viikkoa sitten tilanne, jolloin lapsemme joutui varahoitopaikan paikkapulan vuoksi varahoidon varahoitoon ?!? Onneksi oma ihana pph:mme huolehti tyttömme ennestään tutulle pph:lle, mutta entäs jos se ei olisi onnistunut. Jo nyt varahoidon varahoito -niin hyvää kuin se olikin - johti meillä ennennäkemättömiin raivareihin ja itkuihin joka ainoa ilta ko. viikolla. Päätin, että en enää ikinä aio aiheuttaa tytöllemme moista mielipahaa. Kyse ei nimittäin varmasti ollut mistään kiukuttelusta vaan ihan selvästä pahasta olosta.

Kyseisen viikon jälkeen kuulin, että Mannerheimin lastensuojeluliitto välittää myös pitempiaikaisia hoitajia, maksua vastaan tietysti. Samoin kuulemma Väestöliitto. En ole itse vielä tarkistanut asiaa, mutta ehkäpä haluat selvittää asiaa em. tahojen kanssa. Oma ajatukseni oli, että seuraavan kerran kun tuollainen edellä kuvattu tilanne tulee eteen, sovin hoitajan meille kotiin. Sitten on lapsella ainakin tuttu koti hoitopaikkana eikä lapsen tarvitse mennä ilman varotusaikaa ja totuttelua aivan vieraaseen paikkaan hoitoon. Olen itse valmis myös tästä maksamaan, koska en voi jäädä lasta kotiinkaan hoitamaan. Jääköön sitten joku muu asia hankkimatta, jos se siitä on kiinni...

Totean kuitenkin sen, että eihän varahoito tietysti todellakaan aina ole lapselle välttämättä rankkaa vaan voi olla mukava poikkeus arkeen.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat