Vierailija

Mitä " mukavampaa" sanaa voidaan käyttää?

Kommentit (8)

näkövammainen on ehkä siksi kätevämpi, että harva sokea on itse asiassa sokea, vaan suurimmalla osalla on jonkin asteinen näkövamma, eli näkevät todella huonosti, näkevät vain valoa vähäsen jne.

Olen itsekin miettinyt, että miten nämä jutut pitäisi nykyään sanoa. Onko " vammainenkin" jo epäkorrekti sana?

Kuuro-sanasta olen ajatellut, että se on kai yhä ok, koska on olemassa Kuurojen Liittokin, joka ei ole vaihtanut nimeään.

Sokea-sana on kai hieman epäkorrektimpi. Eikös se järjestö ole Näkövammaisten Keskusjärjestö eikä mikään Sokeiden sitä-tai-tätä? Toisaalta tossa on nyt sitten toi vammainen-sana!

Yksi sukulaislapsi on liikuntavammainen (pyörätuolissa) ja hänen vanhempansa käyttävät nimitystä " liikuntarajoitteinen" .

Sisältö jatkuu mainoksen alla

SOKKO-sanalla näkövammaisista... Mutta kaipa tämäkin on samaa luokkaa kuin se, että neekeri-sanaa saavat käyttää vain neekerit itse (siis enkuksi teitty). Muiden sanomana se on halventavaa...

Vierailija:

Lainaus:

Sokea-sana on kai hieman epäkorrektimpi. Eikös se järjestö ole Näkövammaisten Keskusjärjestö eikä mikään Sokeiden sitä-tai-tätä? Toisaalta tossa on nyt sitten toi vammainen-sana!

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat