Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Hei,

Tuli uusi " pulma" eteen: 12.viikon np-ultran aikana meidän synnytyslââkâri sanoi että trisomia21 verikoetta ei kannata tehdâ hoitoja saaneille koska ne riski-arvot ovat kuulema kuitenkin virheelliset ja niiden perusteella lapsivesinäytettä on turhaa mâârâtâ.

Onko teille kukaan lââkâri sanonut sellaista?

Nyt minulla on kuulema valta itse pâättââ haluanko lapsivesinâytteeseen, jossa on siis lievâ keskenmenoriski. Lââkâri ei suositellut- kaikki normaalia toistaiseksi. Mutta olin kyllâ pettynyt ettâ tuota verikoetta ei voi sitten tehdä!

Tulin siis hyperstimulaation jälkeen raskaasi ja nyt menossa vko 13+1.

Liittykö tuo verikokeen luotettavuuden mitâtöinti siihen hyperstimulaatioon vai kaikkiin hoitohin yleensä???

Onko kellâän kokemusta???

Kiitos vastauksistanne!!!

Carole

Kommentit (12)

En halua pelotella ketään, mutta muistuttaisin, että mikään seula tai edes lapsivesipunktio ei sulje täysin pois mahdollisuutta että lapsella on sairaus tai esim. kehitysvamma. Itse kohtaan päivittäin työssäni kehitysvammaisia lapsia joista varmasti yli 90 %:lla lukee aiemmissa papereissa, että raskaus ja synnytys normaalit. Oli siis kyseessä luomu- tai keinoalkuinen raskaus. Eli vaikka seulat olisi käyty, on paljon vielä sellaista mitä ne eivät sulje pois. Toki seuloissa jää kiinni tiettyjä vammoja ja ne ovat hyödyllisiä, mutta liikaa ei niiden varaan kannata tuudittautua. Jokainen lapsi, oli hän millainen tahansa, on lahja ja ihme! Ja varsinkin varmasti meille, joista useimmat olemme lasta joutuneet kovasti odottamaan!

Loviisa rv 36+1

Joo, meillä onkin mainittu tuossa lappusessa ettâ se veriseula on sellanen jossa mitataan on " hcg ja afp" . Ja sitten korostavat että tuo veritesti jäljittää " vaan" 60% trisomia tapauksista. Ettâ kuitenkin siis pitäisi ollakseen enemmän varmemmalla pohjalla, mennâ siihen lapsivesinäytteeseen...

Tâällâ sitä suositellaan rutiininomaisesti vasta 38- vuodesta ylöspäin. Minä tâytân joulukuussa 35 ja LA on 1.11. Heidän tietojen mukaan 35 vuotialla riski on 1: 380...

Niin, voisitteko vielä kertoa millä viikoilla lapsivesinäyte tehdäân?

Aina vaan kiitollisena,

Carole

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Meillä oli np-turvotusta hiukan ja oltaisiin loppupeleissä saatu lähete myös verikokeeseen mutta vasta viikoille 15. Sitäkin ois pitänyt 2 viikkoa odotella ja olin kans lukenut et saattaa antaa väärän positiivisen tuloksen. Me päädyimme istukkabiopsiaan vaikka keskenmeno tietysti pelotti ihan sikana. Terve vauva sieltä on tulossa onneksi ja raskaus etenee hyvin.

Noi on vaikeita juttuja miettiä. Jatkossa voisin jopa jättää koko np-ultran väliin tai sanoisin etten itse halua tietää asiasta mitään jos jotain on vialla.

Rv 29

Me asumme Espoossa, olen 35-vuotias ja täällä kaupunki tarjoaa verikokeen yli 35-vuotiaille, joten minulle oli itsestään selvää, että menen myös siihen np-ultran lisäksi.

Muistaakseni verikoe suositeltiin otettavan rv15-17 ja itse taisin käydä siellä jo rv14+2 kun olimme lähdössä silloin kahdeksi viikoksi reissuun. En tiedä mikä verikoe on nimeltään mutta sillä selvitetään onko lisääntynyttä riskiä Downin oireyhtymäään sekä joihinkin muihin kehityshäiriöihin. Riskiluvun olisi saanut soittamalla sikiötutkimusyksikköön mutta enpä tullut sitten soittaneeksi kun tulos oli normaali.

Minulle ei kukaan missään vaiheessa ole maininnut, että lapsettomuushoidoilla voisi olla vaikutusta tulokseen.

Noita veriseuloja on erilaisia ja siksi suositusviikot eroavat paljonkin. PAPP-koe tehtiin minulle jo ennen np-ultraa rv 9+ (muistaakseni suositus v. 2004 oli että se tehtäisiin rv 9-11). Tämä on siis juuri se ns. trisomiaseulan koe, jonka tulos yhdessä np-ultratuloksen kanssa äidin ikään ja painoon suhteutettuna antaa 80% varman tuloksen.

Toinen, jo pidempään käytössä ollut verikoe, on AFP-veriseula, joka tehdään vasta 2. kolmanneksella (kai juuri rv 15-17). Muistaakseni olen kuullut, että keinoalkuisissa raskauksissa juuri tuo AFP-veriseula antaa usein vääriä positiivisia tuloksia, samoin kuin iäkkäämmillä äideillä muutenkin.

Mutta siis riippuu ihan veriseulasta, millä viikoilla se kannattaa tehdä.

Hei!

Itse olen sattuneesta syystä törmännyt tuohon samaan asiaan, eli tietyt arvot raskauden tietyssä vaiheessa ovat IVF- ja ICSI-raskauksissa kohonneita viitaten suurempaan kromosomihäiriöriskiin, kuin mitä sitten oikeasti tutkimuksissa on ollut, eli näistä raskauksista tulee enemmän vääriä positiivisia, kromosomihäiriöriskin ei ole todettu suurentuneen verrattuna luomuraskauksiin. Syytä väärien positiivisten tulosten isompaan määrään ei tunneta, tutkittu kyllä on, mutta vielä aika vähän. On arveltu, että jos kyseessä ois ollu aluksi 2 alkion kiinnittyminen, joista toinen olisi sitten myöhemmin resorboitunu pois, niin tämänlaatuista arvojen kohoamista vois tapahtua. Kuitenkin ilmeisesti myös yhden alkion siirroissa on todettu sama ilmiö, tästä tosin ei vielä ole tarpeellisia tutkimustuloksia saatavilla.

Väärä positiivinen tulos on järkytys tietenkin, aiheuttaa turhaa huolta ja murhetta ja johtaa lapsivesipunktioon, johon sisältyy km-riski. Toisaalta myös keinoalkuisissa raskauksissa on joskus kromosomihäiriö, mikä myös pitäis voida seuloa, jos äiti sitä haluaa. Siksipä tuota np-ultraa on päädytty käyttämään yksistään, koska sen luotettavuus on aika hyvä verrattuna tuohon verikokeeseenkin, jopa parempi, toki verikoe ja np-ultra yhdessä toimivat kattavammin, mutta osuvuus on parempi luomuraskauksissa.

Aika-ikkuna tuolle verikokeelle on kuitenkin aika pieni, tuo 15 viikkoa alkaa olla jo ainakin suomessa tehtävillä kokeilla jo vähän liian pitkällä, täällä suositellaan käsittääkseni 11-12-13-(15) viikoille tuota verikoetta.

Toki se on äidin ja lapsen kannalta riksitön vaihtoehto noinniinku toimenpiteenä, varsinkin jos sieltä tulee low risk vastaus, mutta jos jotain muuta, niin se taas johtaa pohdintoihin jatkotoimenpiteistä.

Toisaalta on niinkin, että joissain tutkimuksissa koko eroa luomuraskauksien ja keinoraskauksien veriarvojen välillä ei ole todettu. Mutta täällä suositus toistaiseksi on, että niitä veriarvoja ei tutkittais keinoalkuisista raskauksista, kun kuitenkin on havaittu...

Jos siis tämä sepustus sua yhtään helpotti....:) Tsemppiä päätöksentekoon!

t. Irgend + papu 5+2

Taidanpa kuitenkin yrittää otattaa tuon verikokeen ainakin, mutta millä viikoilla se sitten olisi otettava? Onko se tuon 15-18 vkon välillä ?

(Asun Ranskassa joten onko teillä Suomessa samat suositukset?)

Minulla on seuraava aika sairaalassa vasta 17. viikolla kätilön kanssa, onkohan se sitten jo liian myöhäistä?

Ja voisitteko vielä kertoa milloin tuo mahd. lapsivesitutkimus olisi tehtävä? Siinäkinhän on jotkin aikarajat? Siitä minulla ei ole ollenkaan tietoa...

Kiitos!!!

Carole

Meillekin sanottiin silloin alkuraskaudessa samaa eli tuota verikoetta (papp-koe) ei kannata hoitoalkuisessa raskaudessa tehdä. Tosin tästäkin on sitten useampia mielipiteitä lääkäristä riippuen eli ilmeisesti tutkimustulokset ovat olleet ristiriitaisia. Tuossa verikokeessahan mitataan (muistaakseni) istukkahormonin määrää. Koska hoitoalkuisissa raskuksissa vaikutetaan erilaisilla hormoneilla (mm. istukkahormonilla) elimistöön jo ennen varsinaista raskautta, niin verikoe voi antaa herkästi vääriä tuloksia. Ja tuo verikokeen ajankohtahan on muutenkin tosi tarkka. Luomuraskauksissa vääriä tuloksia voi tulla jos raskaus ei olekkaan niin pitkällä tai on pidemmällä kuin luullaan kuukautisten perusteella laskettuna. Näinkin on tuttavapiirissä käynyt. Itse hyperstimulaatiolla ei käsittäkseni ole tekemistä asian kanssa.

Me ratkaisimme asian niin, että emme käyneet verikokeessa vaan ainoastaan niskaturvokeultrassa. Verikokeen ja ultran yhteisvaikutuksella nuo trisomiat sulkeutuvat pois noin 80% todennäköisyydellä. Pelkän ultran perusteella todennäköisyys on noin 50%. Itse en iän tms. puolesta kuulu riskiryhmään, joten siksikään emme verikokeeseen menneet. Lapsivesipuktiossa on noin 1% keskenmenoriski, tosin hoitoalkuisissa raskauksissa itsessäänkin keskenmenoriski on suurempi. Mutta tämä kait koskee lähinnä alkuraskautta ja kun kohdussa on todettu elävä sikiö ja sydänäänet pitäisi keskenmenoriskin olla luomuraskauden luokkaa.

Vaikeita päätöksiähän nuo on. Toivottavasti pääsette ratkaisuun!

Loviisa

Meille tehty verikoe oli nimeltään S-TrlSeul (PAPP-A ja hCGb-V). Tämä verikoe otetaan viikoilla 10-13 ja NP-ultra tehdään mieluiten viikoilla 11-12. Verikoe tulisi ottaa samanaikaisesti.

Istukkatutkimus tehdään viikoilla 11-13 ja lapsivesipunktio viikoilla 15-17. Nämä aikataulut ovat Taysin ohjeista. Rakenneultra on viikoilla 19-20.

Meillä on ivf:n tuoresiirrosta saatu plussa nyt viikolla 16+2. Hoidossa olimme Hesan VL:ssa. Kotikuntani tarjosi ikäni puolesta (39) NP-ultran lisäksi verikokeen ja niiden perusteella lasketun riskikertoimen perusteella lääkäri ei nähnyt tarpeelliseksi mennä lapsivesipunktioon, koska sen riski on 1:200 ja meidän riski ultran ja verikokeen perusteella on 1:500.

Toki olisimme saanneet mennä punktioon jos olisimme halunneet ja olinkin itse menossa sinne, kun ajattelin/luulin että tutkimus on oikeasti riskitön, mutta mies jarrutteli ja sitten kuulin sukulaisen tuttavan saaneen keskenmenon tutkimuksesta, kun neulanreikä ei mennytkään umpeen vaan lapsivesi tihkui reiästä pois ja aiheutti keskenmenon sairaalahoidosta huolimatta. Näin sitten päätimme jättää sen riskin ottamatta.

Myös VL:n lääkäri suositteli verikoetta NP-ultran lisäksi. Samoin olisi ollut mahdollista mennä heillä myös istukkatutkimukseen tai lapsivesipunktioon, joten sen vuoksi ihmettelen, miksi muualla ei sitten näitä suositeltaisi lapsettomuushoitojen yhteydessä. Luotan täysin VL:n ammattitaitoon enkä usko, että he olisivat tutkimuksia esitelleet, jos niitä ei olisi mahdollista hoitojen yhteydessä luotettavasti tehdä.

Itse suosittelen verikokeeseen menemistä vaikka yksityisesti, jos kunta ei sitä tarjoa. Siihen tutkimukseen ei kuitenkaan liity mitään riskejä. Verikoe pitää ottaa tiettyyn aikaan ja NP-ultran tulokset pitää olla mukana. Raskauden kesto tulee olla ultralla varmistettu eli pelkkä kuukautisista laskettu tieto ei ole riittävä.

Mukavaa odotusta!

tv. Kamu

Loviisa asiaa puhut; eivätkö kaikki lapset ole rakkaita ja oikeutettuja syntymään tähän maailmaan, vaikka vammaisenakin. Itselläni on 5½-vuotias kehitysvammainen poika. Neuvola tarjoi veritestin, np- ja rakenneultran lisäksi olin vielä ikäni takia lapsivesipunktiossa (" luomuvauva" ). Kaikki oli o.k, elämä oli ihanaa. Viikolla 35 kuitenkin syntyi pieni poika lapsi, joka on kuulo-ja näkövammainen, kehitysvammainen, mutta mitä rakastettavin ja suloisin poika, jolla 4 kuukauden iässä todettiin kromosomipoikkeavuus (yhdestä kromosomista puuttuu pala). Nyt mun täytyy vain oppia elämään sen asian kanssa, että olisi " tappanut" tämän lapsen rv. 18, jos lapsivesitutkimuksessa olisi tämä poikkeavuus löytynyt, onneksi oli huolimaton tutkia, etsi vain trisomioita, ei muita poikkeavuuksia. Jos vielä tulisin raskaaksi mihinkään tutkimuksiin en enään menisi, minulla ei ole oikeutta päättää elämästä.

EN HALUA MORALISOIDA, JOKAINEN TEKEE OMAT RATKAISUNSA, MITÄ KUKAAN MUU EI VOI PUOLESTASI TEHDÄ. HALUSIN ANTAA VAIN AJATTELEMISEN AIHETTA.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat