Seuraa 

Mulla on sellainen korikalusto, joka on ollut katetulla terassilla joskus pari kesää pihakalustona ja nyt se on ollut varastossa 4v. Nyt ajattelin entistää ainakin tuolit tyttöjen huoneisiin mutta mikä olisi paras ja kestävin maali? Muita vinkkejä ja Idoita? Hieman ovat sintyneet kosteudesta mutta eivät pahasti.

Kommentit (4)

Ensiksi kannattaa tarkistaa onko tuolien pinnoilla hometta. Näkyy pieninä pisteinä/läiskinä yleensä. Jos on, niin rautakaupasta homeenpesuainetta ja ohjeiden mukaan pesu.

Jos ei ole hometta, niin kannattaa kuitenkin korituolit suihkuttaa puhtaaksi pölystä yms. liasta viileällä vedellä.

Jos on likaa, niin mäntysuopaa voi käyttää tilkkasen pesuveden joukossa (pesuvettä sankoon ja pehmeällä harjalla pesu). Hyvä huuhtelu päälle. Tämän jälkeen useamman vuorokauden kuivatus, että varmasti tuolit ovat kuivat.

Luultavasti korituolisi ovat lakattuja?

Minun tuoleista tuo vanha lakka oli hilseillyt pois. Itse olen lakannut niitä uudelleen Kiva-kalustelakalla. Jos tuolien väri on ihan vaalea, niin valitsisin kirkkaan lakan. Tuohon lakkaan saa useita eri sävyjä vaaleasta tummanruskeaan, se on kuultavaa sävytettynä. Rautakaupoista löytyy mallipalikat väreistä.

Mikäli tuoleissasi on jäljellä lakkapinta, kannattaa kysyä neuvoa rautakaupasta, olisiko joku liuotinpohjainen lakka silloin parempi. Niitäkin saa sävytettyinä.

Mikäli tuolien pinnassa on maali ( esim. valkoiseksi maalattu) tällöin pintaan voi laittaa kalustemaalin.

Eräs maalaamistani korituoleista oli 40 luvulla pajusta tehty. Kookas tuoli oli ollut 11 vuotta ulkoteranssilla ja harmaantunut. Pajukuorikin oli osittain irronnut. Pesin tuolin hyvin. Lopuksi se sai pintaansa tummanruskean petsilakan ja aivan uskomattoman hyvä lopputulos. Aivan niin kuin tuoli olisi ollut uusi.

Lakatessa korituolia ei kannata ottaa pensseliin lakkaa runsaasti, ettei tule ikäviä valumajälkiä, eikä ole kivannäköistä, että kaikki pikkukolot ovat lakalla täytettyjä.

Mukavia puuhasteluhetkiä sinulle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Iikko

Entä,kun sidosrottingit pitäisi uusia.Muuten hajoaa. Mistä saisi sellaista rottinkia? Tai onko muuta, millä sitoa napakaksi? Vasta sitten maalaisin.

Iiris Tellervo

Vierailija

Kokeilin itse samaa uudistamista, mutta rottinki menee ajan myötä huonoksi ja siitä irtoaa puun palojan. Totesin, että taitaa olla melko turhaa työtä ja rahan haaskaamista maaliin. Ostin kerta heitolla uudet sisustuskauppa sivustolta, enkä ole päätöstäni katunut. 

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat