Seuraa 

Miten voisin kotiäitinä osallistua raksaan? Mistä kannattaa ostaa työmaakoppi? Mistä saa käytettyjä tarvikkeita? Missä on halvimmat osat?

Kommentit (6)

Muita sisustamiseen liittyviä asioita, mitä voi miettiä jo tässä vaiheessa (meillä myös hommat alkamassa heinäkuun alusta, jee) on just takka, keittiön kaapit, khh:n kaapit, saunapaketti, laatat jokapuolelle, pohdi haluatko maalatut vai tapetoidut seinät ja lattian materiaalit. Entä tuleeko teille uusia kodinkoneita? Ainakin keskuspölynimurit, lämminvesivaraajat, saunankiukaat, ilmastointikoneet yms. kannattaa kaikki valita ja kilpailuttaa etukäteen nyt kun vielä on aikaa ja energiaa.

Myös pihajuttuja voi jo alkaa miettiä esim. postilaatikot, roskapöntöt ja -katokset, pyykkinarut. Entä tarvitsetteko esim. mattotelinettä, pyörätelinettä, suihkulähdettä yms... Pihasuunnitelmallekin voi uhrata hetken aikaa, että on sitten ensi kesänä jonkinlainen mielikuva, mitä minnekin haluaa. Kannattaa ainakin päättää mistä materiaalista tulee raja-aidat.

Suunnittelutyötä on paljon ja se kannattaa aloittaa hyvissä ajoin, sillä esim. keittiön kaappien toimitusajat on uskomattoman pitkät ja kun kaiken mahdollisen valitsee ja kilpailuttaa erikseen, niin voi olla, että rakentamisen loppuvaiheissa sitä on aika kypsä kaikkeen vertailemiseen ja tiedon hankkimiseen ja kokemusten hankkimiseen ja kilpailuttamiseen ja kaupoissa juoksemiseen ja ikuiseen valintojen tekemiseen...

kannattaako ostaa vai vuokrata. Meillä oli naapurin koppi vuokralla n viisi viikkoa.

Meillä vuosi sitten heinäkuussa aloitettin maatöiden teko, kävin tässä vaiheessa mm tekemässä keittiösuunnitelmaa kaksi pientä lasta mukanani. Lv-suunnitelija tarvitsi hyvissä ajoin ennen kuopan kaivamista tiedon, mihin tulee mikäkin vesipiste ja sähkösuunnitelija tarvitse myös tiedon hellanpaikasta. Eli tämä aika on sitä suunnittelua. sisustustakin kannattaa miettiä, jotta jää alitajuntaan hautomaan, mitä haluat mihinkin huoneeseen. Mutta toisaalta voin antaa tämän loppurääkin keskeltä (meillä muuttotarkistus heti vapun jälkeen, talo lähes valmis) neuvon, että nauttikaa perheenä yhdessäolosta niin paljon kuin suinkin ehditte. Käy miehesi kanssa yhdessä jossain ja lujittakaa parisuhdettanne, sillä se joutuu vielä monin tavoin koville.

Mutta nyt takaisin pakkaamaan, huomenna pitäisi muuttaa suuri määrä tavaroita..

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Hei vaan,

Sain itse tämän neuvon vuosi sitten kun raksamme alkoi: tee NYT kaikki sisustussuunnitelmasi. Ja hyvä neuvo olikin! Ensinnäkin tuossa alkuvaiheessa on innostus korkeimmillaan, samoin motivaatio. Jaksaa loputtomiin miettiä (ainakin minä jaksoin!) kaakeleiden värejä, tapetteja, värimaailmoja, lattioita. Sitten kiersin kaikki sisustuskaupat juuri silloin kun maatöitä tehtiin, vaikka se tuntuikin sukulaisista ja ystävistä tyhmältä. Mutta makuni oli sama kuin puolenkin vuoden päästä kun asiat piti päättää, ja jos silloin olisin joutunut kaiken päättämään, olisi tullut hätä housuun. Päättämistä on p a l j o n, ja talon sisustaminen ei ole niin helppoa - eikä kivaakaan - kuin alun perin luulisi. Sävyjen yhteensovittaminen, kaakelimenekkien laskeminen (jos sinulla on esim. tarkka kaakelibudjetti) vie aikaa ja hermoja. Minä löysin suurimman osan tapeteista ja maalisävyistä jo siis maatyövaiheessa. Ja suurin syy on tässä: minä en olisi enää fyysisesti PÄÄSSYT kiertelemään kauppoja sitten kun raksavaihe tosissaan oli päällä. Mies oli päivät pitkät raksalla ja minä autottomana kotona. Olisi ollut kamalaa sen kaiken härdellin keskellä juosta vielä sisustuskaupoissa!! Onni siis, että päätin suurimman osan jutuista jo kesällä ja sitten ei tarvinnut talvella kuin käydä hakemassa se tietty tapetti ja maali. Monesti mies sanoi aamulla, että laita tekstari että mikä sävy tulee mihinkin huoneeseen kun hän illalla ne maalaa/tapetoi. Mites tempaset hihasta äkkiä jonkun sävyn, jos sitä ei ole mietitty tarkkaan etukäteen?

Sinulla varmaan riittää myös siivoamista raksalla heti alusta asti, meillä sokkelitekijät oli niin sotkuisia, että ruosteisia nauloja kerättiin päiväkaupalla tontilta niiden käynnin jälkeen.

Jaksamista koko perheelle! Lopputulos on takuulla vaivanne väärti!

Tuoksuvadelma puhui asiaa. Eikä saa unohtaa keittiötä, minäkin tiesin jo ennen monttua millainen keittiö meille tulee...silloin sain miehenkin mukaan valitsemaan, raksa-aikana ei olisi tullut mitään- esim kävi vain hyväksymässä laatat jne.

Omi yksi pohjapiirrustus itsellesi ja lisäksi vihko sekä lyijykynä.Tee piirrustukseen lyijykynällä merkintöjä, esim huoneesta nuoli sivulle, ja kirjaa siihen kaikkia kyseisestä kohteesta mieleesi tulevia sisustusjuttuja. Vihkoon laittaisin joka kohteelle aukeaman tai pari, kolme. Kiertelisin eri liikkeissä, keräilisin esitteitä (näille kannattaa hommata mappi tms. kansio), kyselisin, vertailisin hintoja ja materiaaleja. Keräisin maalikaupasta värikarttoja, maalitietoja yms.Alkaisin kerätä vihkoon tuotenumeroita,koodeja, mittoja, värinumeroita, hintoja,materiaalivaihtoehtoja, puhelinnumeroita, edustajien nimiä.....

Suunnittelisin valmiiksi mitä haluaisin mihinkin ja alkaisin ottamaan selvää mistä niitä saa ja jos ei löydy, niin mikä on mahdollinen vaihtoehto.Liikkeissä kannattaa kysyä aina, että onko tuote vakiotavaraa, siis onkohan saatavilla vielä silloinkin kun sitä tarvitsee. Jos tässä myyjällä erävarmuutta, niin kannattaa miettiä toinen vaihtoehto. Ja muuttaako se toinen vaihtoehto jotain toista juttua.

Selailisin sisustuslehtiä esim. kirjastossa, ellei itselle raaski ostaa. Netin kautta pyytäisin firmoilta esitteitä. Kyselisin kokemuksia muilta ihmisiltä.

Paljon on tehtävää juuri nyt ja tässä vaiheessa se on kivaa.

Itse olen tehnyt tuota aktiivisesti vuoden päivät ja toisen vuoden ei ihan niin aktiivisesti. Pian alkaakin toteuttaminen. Toivottavasti tehty työ näkyy rakennusvaiheen aikana, on aikaa enemmän keskittyä itse rakentamiseen.

kilpailuttamisesta, sillä minulla oli enemmän aikaa soitella ja valikoida netin kautta erilaisia juttuja kuin miehellä töissä. Esim takka on sellainen, jonka paino täytyy tietää ennen lattianvaluuta, jotta raudoitus on riittävä.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat