Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

vaan niille maailma loppuu kehä III:n pohjoispuolelle. Olen tämän moneen kertaan havainnut, kun helsinkiläisen kanssa kesksutelen. Sinänsä on ristiriitaista, että ne silti haluaisivat muuttaa kaikki sieltä pois. Sen kyllä ymmärtää kun siellä on niin rumia taloja, saasteista ja ikäviä, töykeitä ihmisiä. Kesällä sen näkee, kun helsinkiläiset tulevat. Kaikki joiden kanssa olen jutellut, ovat sitä mieltä, että muuttaisivat pois siitä hornankattilasta tänne pikkupaikan rauhaan, puhtaaseen luontoon oikeiden ihmisten ilmoille.

Kommentit (18)

Laivanvarustajankadulla, lapsen mummolat on Jollaksessa ja Marjaniemessä.

Mulle Tampere on Keski-Suomea ja Ruka Lappia. Muuta Suomea näen vain lomilla, kun joskus ajamme autolla Pohjois-Norjaan tai teemme veneellä pidemmän reissun ja käymme maissa vaikka Loviisassa tai Hangossa. Kerran kävin Seinäjoella, Womadissa, en viihtynyt. Ja Ilosaarirokissa Joensuussa, viihdyin.

Enkä todellakaan, mistään hinnasta, muuttaisi pois Helsingistä, edes Espooseen. No ehkä Tapiolaan, jos metro tulee.

että ainoa syy meillä oli asuntojen hinnat. Eli niiltä kivoilta rauhallisilta alueilta ei ollut varaa ostaa omaa asuntoa.

Asutaan suht lähellä Helsinkiä ja käyn kaupungissa viikoittain. Takaisin muuttaisin koska tahansa.

Ja totta ainakin minun kohdalla, etten tunne muuta Suomea juuri lainkaan. Ainoastaan alueet, joissa tulee lomailtua usein eli mökki seutu. Tähänkin on niinkin yksinkertainen selitys, kuin ettei ole ikinä ollut " tarvetta" liikkua muualla suomessa. Sukulaiset kaikki Helsingissä, lomaillaan usein ulkomailla, palvelu ei tarvitse hakea pidempää... Eli reitti mökille ja mökkikunta tuttua, muu Suomi täysin hukassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Minun maailmani ei lopu kehä III:n pohjoispuolelle. En _ikinä_ haluaisi muuttaa poi Helsingistä, rakkaasta syntymäkaupungistani. Onneksi ei tarvitsekaan. Asumme kauniissa rivitalokodissa hyvällä, arvostetulla ja ihanalla asuinalueella. Minun tuntemani ihmiset ovat avuliaita, ystävällisiä, ts. ihan normaaleja ihmisiä. En koskaan pystyisi/haluaisi asumaan " pikkupaikassa" .

Siis muulla kuin Helsingissä asuvat, kuinka hyvin tunnette kaunista kotimaata? Kuinka moni savolainen osaa suunnistaa lakeuksilla, kuin kotonaan? Tai kuinka moni pohjoisessa asuva tietaa Hämeen nähtävyydet ja alueet hyvin?

ainoastaan 30 % on syntyperäisiä helsinkiläisiä, muut ns. junantuomia. Että mistäköhän se tietämättömyys loppujen lopuksi kumpuaakaan...

Muistanpa yhdenkin tapauksen kun joku juntti tuli täällä stadissa käymään ja ruotsia kuullessaan ihmetteli että " onko tämä sitä stadin slangia?" . Että näin. Sivistymättömiä typeryksiä löytyy ihan joka paikasta, niin Helsingistä kuin kaikista muistakin paikoista.

En tosiaankaan tunne muuta Suomea juuri lainkaan. Suurimpia kaupunkeja osaan laittaa kartalle, mutta pienempien osalta mulla ei ole haisuakaan.

Mutta että haluaisin muuttaa pois, en ikinä! Minä olen viidennen polven helsinkiläinen ja kaikki sukulaiseni ja tuttavani ovat täällä. Täällä on helpomi saada töitä, hyvät palvelut lähellä ja julkinen liikenne pelaa. Ainut miinus puoli on kalliit asunnot. Mutta sekin on suhteellista; verrattuna vaikka Lontooseen tai Pariisiin, Helsinkin on halpa ;)

Ei voi yleistää. Et tunne kaikkia helsinkiläisiä. Et varmaan ole asunut Helsingissä, tai ainakaan hyvillä seuduilla. Et varmaan ole tutustunut koko laajaan ja monipuoliseen Helsinkiin.

Itse olen koko ikäni asunut kehäkolmosen sisäpuolella. Mieheni kuitenki hain kehäkolmosen pohjoispuolelta (noin 3km).

Me himoitsemme yhtä asuinaluetta pääkaupunkiseudulta tuolta pikkasen kauempaa. Vaikka ei minusta tässä nykyisessä paikassa kehäykkösen sisäpuolella ole mitään vikaa.

Tuosta muun suomen tuntemisesta. Voin ihan pystypäin todeta, että en tunne pohjanmaata sitten pätkääkään. Eikä se johdu siitä, että siinä olisi jotain vikaa minulla ei vaan ole sukulaisia siellä eikä mitään yhteyksiä joten en ole viettänyt siellä aikaa. Toinen on ihan pohjoinen suomi ja syyt on samat.

No mitä sitten tunnen ensimmäinen on jos tehtäisiin kuvitteellinen kolmio jonka kulmat olisi Helsinki, Tampere ja Pori sen alueen sisäpuolen tunnen jo vähän paremmin ja syy on siinä, että siellä on sukulaisia.

Toinen alue voisi olla taas kuvitteellinen kolmio Helsinki, Kuopio ja Joensuu täälläkin on sukulaisia.

Viimeinen alue ulottuu Helsingistä Kotkaan ja pohjoinen raja taitaa mennä Pyhtäälle.

Muu Suomi jos en siitä tiedä niin se johtuu vaan siitä, että on ole yksinkertaisesti vaan käynyt siellä. Kaikkialla suomessa olen viihtynyt jos olen vaan mennyt, mutta parhaita paikkoja taitaa olla Savo ja Vammalan seutu.

Pidän pääkaupunkiseudun asukkaiden nopeasta ja välittömästä asenteesta. Asiat saa hoidettua jahkaamatta, yleistäen voisi sanoa että ihmiset ovat itsenäisiä ja avarakatseisia verrattuna pikkukaupungin asukkeihin.

Useimmat tuntemani Helsingistä poismuuttaneet ovat muuttaneet, kuten joku yllä sanoi, pakosta. Asuntojen hinnat ovat niin pilvissä, että lapsiperhe joutuu todella miettimään asuuko Helsingissä pienemmässä vai kehyskunnissa suuremmassa asunnossa. Me olemme valinneet ensimmäisen vaihtoehdon.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat