Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Niin mikä/mitkä valmisteet olivatkaan sellaisia mitä voi huoletta käyttää raskauden aikana siitepölyoireisiin? Luulisin että asia on ajankohtainen tällä hetkellä jollekin muullekin, kiitos vastauksista etukäteen :)

Sivut

Kommentit (23)

" Antihistamiinitableteista hydroksitsiinin (atarax) on pitkän käyttökokemuksen perusteella todettu turvalliseksi. Samoin setiritsiiniä ja levosetiritsiiniä (kuten Heinix, Zyrtec, Xyzal...) voi käyttää...." Tämä on suora lainaus Allergia & Astma lehdestä, kirjoittanmut Rille Repo ja asiantuntijana Liisa Lahti, yleislääketieteen erikoislääkäri. Se, että pakkausselosteessa on maininta, ettei tule käyttää raskauden aikana ei tarkoita automaattisesti sitä, ettei lääkettä voida käyttää. Monet lääkkeet ovat käytössä todettu turvallisiksi, mutta niitä ei ole tutkittu raskaana olevilla, se kun olisi jo eettisesti aika epäilyttävää..

En mäkään sitä zyrteciä kyllä ostanut, mutta hassua että neuvolassa oli sellainen lääkemoniste jossa zyrtec oli sallittuna lääkkeenä. No mä en olis sitä kuitenkaan ees hakenut kun se väsyttää niin järkyttävästi ja pitäis jaksaa synnyttää...

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Mayella varmasti tietääkin paremmin kuin Suomen johtava synnytyssairaala (NKL) *hoh, hoijaa* Ainakin viimeiset 15 vuotta siellä on syötetty Ataraxia (varmaankin) suurimmalle osalle sektioäideistä ja jos niillä pitoisuuksilla tulisi jotain ongelmia, niin eiköhän asiasta olisi nostettu iso juttu. Nämäkin lääkkeiden sivuvaikutukset ovat aina tulkinnanvaraisia (esim. MILLÄ annoksilla jne.). Mutta siis tietysti aina parempi JOS ei tarvitse mitään lääkkeitä syödä, mutta allergialääkkeistä Ataraxia on minulle kymmenisen lääkäriä määrännyt.

Mayella:

antihistamiinit eivät käy raskausaikana, kuten ei myöskään suositella Ataraxia (joka on rauhoittava lääke). Pääasiassa vain paikallishoitoon tarkoitettuja eli nenäsuihkeet ja silmätipat käy, mutta todella pahassa allergiassa joutuu ikävä kyllä ottamaan muutakin.

Ataraxista vielä, itse en huolisi sitä missään tapauksessa koska se saattaa

aiheuttaa sikiövaurioita.

" Eläintutkimuksissa on todettu lisääntymistoksisuutta ja sikiöepämuodostumia.

Seuraavia tapahtumia havaittiin heti syntymän jälkeen tai enimmillään muutaman tunnin kuluttua siitä vastasyntyneillä, joiden äidit olivat saaneet Ataraxia raskauden loppuvaiheessa ja/tai synnytyksen aikana: hypotonia, liikehäiriöt, mukaan lukien ekstrapyramidaalihäiriöt, klooniset liikkeet, keskushermoston lamaantuminen, vastasyntyneen hypoksiatilat ja virtsaumpi." Lääkelaitoksen sivuilta http://www.nam.fi/.

Millähän tässä sitten pärjää, kun ei oikeita allergialääkkeitä voi ottaa. Nasonex ei ainakaan auta yhtään mitään. Syksyllä juuri pahimpaan allergia-aikaan olis synnytyskin edessä. Huoh.

Sillä asia askarruttaa selvästi monia, myös itseäni.

Sain eilen työtrveyslääkäriltä reseptin Ataraxille ja kun menin apteekkiin ja totesin olevani raskaana, eivät meinanneet ollenkaan antaa pakettia, kun käyttöohjeessa luki " Ataraxia ei saa käyttää raskauden aikana" . Lääkäri oli vielä määrännyt tosi pienen annostuksen, 1/2-1 tablettia päivässä.

Soitin siis tänään Kätilöopistolle ja sain sieltä seuraavat viralliset ohjeet - heille tulee asiasta paljon kyselyjä:

- Paikallishoitoja, kuten nenäsumutteita ja silmätippoja (nasonex, lumudal jne.), voi käyttää suhteellisen vapaasti, kuitenkin mieluummin tarpeen mukaan kuin säännöllisesti.

- Ataraxia voi käyttää allergisen ihottuman ja kutinan hoitoon, annostukselle ei ole annettu mitään ohjeita vaan reseptin kirjoittava lääkäri päättää siitä. Ei ensimmäisen raskauskolmanneksen aikana.(Voi sitten varmaan yhtä hyvin käyttää nuhankin hoitoon)

- Zyrteciä voi ottaa satunnaisesti siitepölyallergian aiheuttamien oireiden hoitoon, mielellään ei kuitenkaan säännöllisesti. Ei ensimmäisen raskauskomanneksen aikana.

Parempi tietysti, mitä vähemmän lääkkeitä syö. Itse otin eilen illalla puolikkaan Ataraxin koko päivän aivasteltuani ja silmiä hierottuani, ja tänään olo on ollut niin paljon parempi, että aion ottaa toistekin.

Pölytöntä eloa ja hyvää oloa,

Ketsup rv 17+2

HYKS Iho- ja Allergiasairaalan virallinen ohje on että toki mieluiten pärjäillään vain silmätipoilla ja nenäsuihkeella, mutta jos on antihistamiinille tarvetta niin Ataraxia tai Zyrtecia (tai monia muita eri nimellä myytäviä setiritsiinivalmisteita) voi käyttää. Nimenomaan nämä valmisteet sen takia että ovat olleet käytössä vuosikymmenet ja tuhannet raskaanaolevat ovat niitä käyttäneet eikä haittoja ole todettu. Luultavasti uudemmat antihistamiinit ovat yhtä turvallisia, mutta niistä ei ole pitkää raskaanaolevien käyttökokemusta (vielä) kertynyt.

Toki pakkausselosteissa kielletään aika kaikki mahdollinen, lääkefirma haluaa aina turvata selustansa.

Pakkausselosteiden mukaan raskaanaolevilta kiellettyjä lääkkeitä käytetään joka päivä tuhansille odottajille koska pitkäaikaissairaudet on odottajiltakin hoidettava vaikka lääkefirma ei tietekään ole tehnyt tutkimusta odottajilla ja näin ollen kieltää käytön odottajilta.

Aerius antihistamiinireseptin sain sillä evästyksellä, että ei kannata käyttää jos ilman suinkin pärjää.

Ostin apteekista sarvikuonon sierainten huuhteluun ja siitä on ollut apua. Suosittelen !

minulle yksityinen gynekologi sanoi, että nykyisin on sellainen ohjeistus, että juuri tuota zyrteciä saa käyttää. kuulemma on ihan viimeaikojen tietoa tämä, eli vielä pari vuotta sitten oli erilaiset ohjeet. muista antihistamiinilääkkeistä ei vielä kokemuksia tarpeeksi, mutta zyrtec niin pitkään ollut, että voivat jo sanoa, että sitä voi käyttää.

siis noiden paikallisten lääkkeiden lisäksi.

Mulle on viidessä raskaudessa määrätty Ataraxia ihan alan lääkäreiden toimesta ja sanottu,että se olis ainoa antihistamiini,jota vois raskauden JA imetyksen aikana syödä.Sitähän määrätään ihan vauvoillekin esim vesirokkokutinaan.

Ite oon onneks aina selvinnyt ekan kolmanneksen ilmankin,silloin en olis uskaltanut syödä mitään ylimääräistä.Mutta noin puolivälin tietämiltä oon syönyt ja ihan terveitä lapsia meillä on :) Ei sekään varmaan oo vauvalle kaikista paras vaihtoehto,että äiti valvoo yönsä raapien...

Sari ja Kuutonen 22+1(jota ihan vielä ei ole Ataraxilla " myrkytetty" ;) )

mutta sitä ei mielellään säännölliseen käyttöön. Muut antihistamiinit tosiaan mielellään pannassa. Olen kysynyt tämän niin monelta erikoislääkäriltä kahden eri raskauden aikana, että luulen, että tietoon voi luottaa. Nenäsumutteet, silmätipat ja hengitettävät astmalääkkeet (kortisoni +avaavat) monet ok.

Kannattaa oikeasti muistaa, että jos hengitys alkaa vaikeutumaan (tai joutuu antibioottikierteeseen) niin se on vaarallisempaa vauvalle kuin lääkkeet.

hyviä vointeja kaikille allergikoille

äitimiia rv 34+4

Ataraxia ei saa käyttää imetyksen aikana. Imetys on lopetettava, jos Atarax-hoito on tarpeen.

Hydroksitsiini läpäisee istukkaesteen, jolloin sikiön pitoisuudet muodostuvat äidin pitoisuuksia suuremmiksi. Raskauden aikaisesta Atarax-altistuksesta ei ole saatavana epidemiologisia tietoja.

En menis tuota lääkettä raskaudenaikana ottamaan. Minulle tulee siitä muutenkin aika huono olo... enkä ole ainoa.

Ajatella, mitä kaikkea se aiheuttaa pikkuruiselle vauvalle, kun pitoisuudetkin on vielä korkeammat!

Uskon enemmän siihen, mitä selosteessa lukee, kun lehtiartikkeliin.

just kävin neuvola lääkärillä ja sanoi et ei antihistamiini tabletteja saa käyttää.mulla määräs nasonex nenäsumutteen ja silmätipat.pitää koittaa niillä pärjätä.

Olen käyttänyt Ataraxia jokaisen viiden raskauden aikana ja terveitä lapsia on tullut :o) Mulla ei pahimpiin allergiaoireisiin pure nuo paikalliset lääkkeet, joten on ihan pakko saada jotain jykevämpää tai sitten on pian poskiontelotulehdus ja antibioottikierre edessä.

Ataraxia annetaan myös allergiaoireisiin sairaalassa kun sektio on tehty ja morfiini aiheuttaa kutinaa. Atarax on ikivanha lääke, joten sitä on paljon käytetty. Sen huonoja puolia on, että se nukuttaa ja saa aikaan sellalisen tokkuraisen olon, ainakin alussa. Minä oten sitä aina yöksi. Ja on siis reseptilääke.

Tietysti raskausaikana pitää mitä tahansa lääkettä käyttää vain " pakon edessä" aina parempi jos pärjää ilman.

Minä kun kirjoitin sikiövaurioista raskauden aikaisen Ataraxin käytön vaikutuksena, sektioäideille leikkauksen jälkeen annettava Atarax onkin jo ihan toinen juttu, koska sikiö=vauva raskausaikana on jo syntynyt. NKL:n lääkärit varmaan tämän eron ymmärtävät sinua paremmin.

Että hohhoijaa vaan sinulle. MINÄ en vauvani terveyttä vaarantaisi syömällä rauhoittavaa lääkettä, jonka käyttä raskausaikana saattaa aiheuttaa sikiövauroioita ja epämuodostumia. Ja Lääkelaitoksella on varmasti tästä kaikista paikkansa pitävin ja varmin tieto, ei jollain yksittäisellä lääkärillä.

Nykytiedon mukaan mm Zyrtec on Ataraxia turvallisempi, JOS raskausaikana allergiaan ei paikallishoito tehoa.

valitettavasti, kun zyrtec on aiemmin joten kuten auttanut. Tämä siis ohjeena gyneltä.

Niinpä nyt on käytössä Glinor-nenäsumute ja oisko ollut Lecrolyn-silmätipat. Kaikissa noissa rinnakkaismerkeissä on kuulemma sama vaikuttava aine, joten sillä ei pitäisi olla väliä, mitä niistä käyttää.

Oireet alkaa vaan olla jo sellaiset, että ei noi lääkkeet oikein auta :(

Kerttukasperi rv 23+1

Tälläistä tietoa löytyi täkäläisen astma ja allergia liiton sivuilta. Sieltä voi lukea myös noista nenäsumutteista jne. http://www.acaai.org/public/advice/pregn.htm

" Chlorpheniramine (ChlorTrimeton), tripelennamine (Pyrabenzamine) and diphenhydramine (Benadryl) have been used for many years during pregnancy with reassuring animal studies. Generally, chlorpheniramine would be the preferred choice, but a major drawback of these medications is drowsiness and performance impairment in some patients. Although there have been no reports of harm with the newer non-sedating drugs including astemizole (Hismanal), fexofenadine (Allegra), loratadine (Claritin), cetirizine (Zyrtec) or the nasal spray azelastine (Astelin), human data are very limited. Loratadine and cetirizine have reassuring animal study data and may be useful if older drugs cause performance impairment or excessive sleepiness."

Kolmatta odotan, ja diphenhydramine on jälleen käytössä. Ilman mitään en selviäisi.

Huomenta,

minulle lääkäri ei määrännyt mitään lääkettä, kun kerroin käyttäväni " sarvikuonoa" ( saa apteekista ). Sanoi vain, että paras nuha lääke...

Isäni joka on ollut aina tosi allerginen ja saanut nuhan niin keväällä kun heinien aikaan ym, ei ole käyttänyt lääkkeitä kahteen vuoteen, kun on ollut sarvikuono säännöllisessä käytössä.

Kannattaa kokeilla.

Itse sain viime viikolla terkkarissa adrenaliinia, kun olin saanut lounaspaikassa katkarapuja joille olen allerginen.

Apteekista jos kysyy ne ei suosittele mitään, kun kirjoissa ei lue selvästi, eli kannattaa varmaan keskustella lääkärin kanssa.

Mukavaa kevättä kaikille!

Saarimar

antihistamiinit eivät käy raskausaikana, kuten ei myöskään suositella Ataraxia (joka on rauhoittava lääke). Pääasiassa vain paikallishoitoon tarkoitettuja eli nenäsuihkeet ja silmätipat käy, mutta todella pahassa allergiassa joutuu ikävä kyllä ottamaan muutakin.

Ataraxista vielä, itse en huolisi sitä missään tapauksessa koska se saattaa

aiheuttaa sikiövaurioita.

" Eläintutkimuksissa on todettu lisääntymistoksisuutta ja sikiöepämuodostumia.

Seuraavia tapahtumia havaittiin heti syntymän jälkeen tai enimmillään muutaman tunnin kuluttua siitä vastasyntyneillä, joiden äidit olivat saaneet Ataraxia raskauden loppuvaiheessa ja/tai synnytyksen aikana: hypotonia, liikehäiriöt, mukaan lukien ekstrapyramidaalihäiriöt, klooniset liikkeet, keskushermoston lamaantuminen, vastasyntyneen hypoksiatilat ja virtsaumpi." Lääkelaitoksen sivuilta http://www.nam.fi/.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat