Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

kun jossain ketjussa mies ei halunnut lisää lapsia, kun on helpompaa nyt kun ovat jo 2v ja 4v, ja osaavat jo itse pukea ja syödä jne.

Onko jotkut lapset supervaikeita pukemisen suhteen vai mitä rankkaa siinä on, että pukee tai syö lapsen kanssa? Kun eihän ne vanhemmat lapset siitä (pääsääntöisesti) taannu, vaikka uusi osaamaton lapsi tulee, eli syöttö-/pukemishomma ei moninkertaistu...

en tarkoita kritisoida, mietin vaan ihan tosissani, et onko siinä jotain rankkaa? kun itse en sitä sellaiseksi koe...

Kommentit (17)

On siinäkin yks savotta, että on pitkän päivän töissä työmatkoineen, ja heti kun tulee kotiin niin olis alettava syöttää ja pukea lapsia.

Kun on lakanut helpottaa nyt lasten ollessa yli kaksi vuotiaita. Ja onhan se raja lapsimäärälle johonkin laitettava.

Minä koen elämän helpottaneen runsaasti sitten lasten ekojen vuosien, imettäminen, pullorumba, vaipanvaidot, yöitkut, koliikit, pulauttelut+vaipan falskaamiset, jatkuva pyykkirumba, soseiden tekemiset ja syöttämiset jne kaikki on takanapäin. Nautin toki niistä vuosista mutta kyllä elämä on helpompaa isompien ja omatoimisten lasten kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

YLIPÄÄNSÄ vauvat ja taaperot sitovat ja vaativat enemmän huomiota. Herättävät öisin, itkevät koliikkia ja hampaiden puhkeamista. Törheltävät ihmisten ilmoilla oltaessa kuin "päättömät kanat". Rikkovat maljakot ja kahvikupit, jos ei vahdita/nosteta katonrajaan...

Kun lapsi kasvaa, tolkku lisääntyy.

Ei se ole pelkästään miesten yksityisomaisuutta miettiä, jaksaako vielä uudestaan alkaa vauvarumbaan. En minäkään enää viitsi...

Lainaus:

no siinä tapauksessa: eikö ne isät syötä/pue niitä lapsia? Jolloin sitä aikaa menisi molemmilta, eikä toinen tunnu jäävän ulkopuolelle... vai onko ne miehet niin laiskoja, että nimenomaan eivät halua tehdä mitään näistä asioista ja sitten valittavat vielä, etteivät saa naisen huomiota? :)

Kun lapset on jo "isoja" jää molemmille vanhemmille enemmän omaa aikaa. Itse ainakin nautin valtavasti nyt kun lapset on yli 2v ja se fyysisesti "vaativin" aika on takanapäin. Ei tarvi vaihtaa vaippaa, pestä, pukea ja syöttää... joka kaikki vie oman aikansa. Lapset syö itse kun laitan ruoan lautaselle, samassa saan syötyä itse ilman että pitää syöttää ketään. Retkille ja ulos lähteminen on vaivatonta, kengät jalkaan ja menoksi, vauva-aikana piti miettiä aina mukana vaipat, maidot+pullot, varavaatteet, onko vauva syötetty, milloin nukkuu päiväunet jne.

Kyllä kaikki tämä on isompien lasten kanssa helpompaa, lapset kulkee mukana "itsestään" ja kaikki tekeminen yhdessä helpompaa.

Ap, sehän se ongelma onkin. Miten miehet ei tajua niin yksinkertaista asiaa. Näin ainakin meillä että mä teen kaiken 3 lapsen kans ja mies marisee kun ei saa huomioo. Ei vaan silti tule auttamaan :(

Eikö tässä ole jo aika monikin sanonut, että nuo ovat vain esimerkkejä, joilla viitataan kaikkeen siihen toimintaan, mikä liittyy pienen lapsen hoitamiseen. Ja jos ihmettelet tuota rankkuutta, niin kyllä minä ainakin myönnän, että elämäni olisi ainakin hitusen helpompaa, jos tämä 10 kk vanha kuopus osaisi itse pukea ja syödä.

Puhutaanhan usein myös että "ei minusta enää olisi siihen vaipanvaihtorumbaan", mutta tuskin kukaan sillä tarkoitetaan pelkästään sitä vaipanvaihdon rankkuutta.

tarkottaa varmaan sitä että kun lapset ovat jo omatoimisia, liikenee äidiltä enemmän aikaa ja huomiota isälle.

Mutta jos on pieni lapsi jota syötetään, puetaan, nukutetaan jne vaatii äidin huomion, ajan ja mies jää vailla huomiota. saa vain väsyneen ja kiukkuisen vaimon.

Joten antakaa miehillenne huomiota jos teillä on vauvakuume, niin mies ei pelkää jäävänsä ulkopuolelle, jolloin tulee totaalinen EI vauvoille.

taisi sitten loppua jo vuoden iässä:

Lainaus:

Ei tarvi vaihtaa vaippaa, pestä, pukea ja syöttää... joka kaikki vie oman aikansa.

siitä asti lapsi on mm. syönyt ja käynyt "itse" kylvyssä, tietenkin ollaan vierestä katsottu, mutta eipä se juuri vaivaa meiltä vaadi. Pukea vielä pitää ja vaippa vaihtaa, mutta vaatteet ja vaipan lapsi hakee itse (ikää 1v8kk). Nukkuukin missä vain.

Ehkä meillä tosiaan on ollut tosi helppo lapsi.

Onhan siinä lisää työtä ja vahtimista ja yöunien menetystä ja vaipanvaihtoa ja itkua ja kasvatusta ja uhmaa jne. kun ottaa vielä yhden lapsen kasvatettavakseen. Ei se koskaan siinä sivussa mene, tai ei ainakaan pitäisi mennä, ja se voi ihan hyvin tuntua raskaalta, varsinkin jos on jo ennestään väsynyt.

Lainaus:

Ap, sehän se ongelma onkin. Miten miehet ei tajua niin yksinkertaista asiaa. Näin ainakin meillä että mä teen kaiken 3 lapsen kans ja mies marisee kun ei saa huomioo. Ei vaan silti tule auttamaan :(

Mä olen sitten varmaan hirveän onnekas, kun mies tekee saman kuin minä, ellei jopa enemmän...

esimerkkejä siitä, että pieni lapsi tarttee apua ihan kaikessa. Joskus samaan litaniaan sanotaan, että onneksi oli jo pois vaipoista ennenkuin vauva syntyi.

Mulla kyllä syöttäminen on kiristänyt hermoa välillä paljonkin, koska mun lapset eivät todellakaan ole syöneet hyvällä halulla, syöttäminen on ollut hirveää vastustelua, sottaamista ja tyytymättömyyttä. Ja sitä pitää tehdä monta kertaa päivässä, melkein heti kun edellisen aterian jäljet saa siivottua, pitää jo alkaa miettiä seuraavaa. Ei lapsen kanssa syömisessä mitään erityisen raskasta olekaan, vaan siinä, että monessa tapauksessa lapsen syömisen auttamiseen, ohjailuun menee niin paljon huomiota, ettei itse ehdi rauhassa syödä. Pukeminen voi olla toinen samanlainen juttu, monet lapset inhoaa ja vastustelee sitä ja pukemista on kuitenkin pakko tehdä monta kertaa päivässä. Kun nämä kaksi toistuvaa asiaa sujuvat hyvin, elämä on paljon helpompaa.

no siinä tapauksessa: eikö ne isät syötä/pue niitä lapsia? Jolloin sitä aikaa menisi molemmilta, eikä toinen tunnu jäävän ulkopuolelle... vai onko ne miehet niin laiskoja, että nimenomaan eivät halua tehdä mitään näistä asioista ja sitten valittavat vielä, etteivät saa naisen huomiota? :)

Lainaus:

Jos kokee lapsilukunsa olevan täynnä eikä halua enää lisää, on laiska paska, joka ei ole koskaan osallistunut lastenhoitoon.

Ihmettelin vain sitä, että onko lasten syöttäminen ja pukeminen tosiaan niin raskasta, että sitä nimenomaan käytetään perusteena sille, ettei halua lapsia lisää.

Jokainen saa olla haluamatta lapsia lisää ihan siinä vaiheessa kuin haluaa, itselleni ei vain koskaan ole tullut mieleen, että tuo voisi olla peruste.

t. ap

lastenhoitoon ihan tasaveroisesti silloin kun on kotona. Mutta ei se miehen osallistuminen naisen jaksamista ratkaise siinä tapauksessa, että nainen on vanhempainvapaalla kotona kaikkien lasten kanssa ja mies käy töissä. Useimmissa pikkulapsiperheissä tilannehan on tuo.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat