Vierailija

Ostimme vuosi sitten ison " rintamamiestalon" ja aloimme remontoida sitä mieheni kanssa. Vuoden verran siis elämämme on ollut täynnä muuttoa ja remonttia, omin voimin.

Kolme kertaa olemme tarvinneet ulkopuolista apua, esim. portaiden paikoilleen laitossa tai ison omenapuun kaadossa. Olemme käyttäneet maksullista apua tai veljeni on poikennut pariksi tunniksi jeesaamaan.

Miehellä on yksi veli, hän asuu 3km päässä. Kaksi kertaa olemme kysyneet häntä avuksi, ekalla kerralla olisimme kutsuneet katsomaan taloamme ja auttamaan samalla yhden ison painavan senkin kantamisessa. Homma olisi ollut ohi vartissa ja sille ei ollut tarkkaa ajankohtaa. Ei ehtinyt koskaan paikalle.

Toisella kerralla kaipailimme apua laskelmien teossa. Olisi mennyt aikaa noin puoli tuntia ja olisimme tarjonneet illallisen. Ei ehtinyt koskaan paikalle. Hän tekee tavallista työpäivää kaupan myyjänä, harrastaa mm. television katselua ja nettipelaamista.

Viikonloppuna laittoi viestiä, että on muuttamassa ja haluaisi meiltä apua. Viesti oli ystävällinen, mutta siinä oli selkeästi aika ja se mitä haluaa meiltä. Menisi koko päivä (hänelle ja tyttöystävälle lomapäivä) ja haluaisi meidät sekä pakettiauton ja peräkärryt paikalle.

Pahastuin tuollaisesta itsekkyydestä ja ajattelemattomuudesta. Kai se on tyypillistä 28 vuotiaan ajatusmaailmaa, vai onko? Mä luulin että tuollaisesta käytöksestä kasvaa yli siinä 20 vuoden tienoilla. Olisi sitten ollut sanomatta joviaalisti " kertokaa sitten jos tarvitte apua" . Paljon ei apua olisi tarvittu ja aikaa annettiin ettei tarvinnut tulla tiettyyn aikaan tai heti seuraavana päivänä. PAH, sanon minä.

Kommentit (10)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tasan kaksi kertaa olemme pyytäneet avuksi tätä veljeä. A) autatko kolmantena nostamaan ison senkin kuusi porrasta? B) tuletko katsomaan onko laskelmamme portaista ok? Veljekset teki samanlaiset portaat viisi vuotta sitten vanhemmilleen.

Minusta hiukan eri asia kuin hakea töistä vapaata ja tehdä töitä koko päivä.

että seuraavan kerran kun apua tarvitsette, niin ehdotatte paria mahdollista ajankohtaa. Epämääräiset ' tehdään kun ehditään' jutut tuppaa itseltäkin jäävän helposti ' ehtimättä' (vaikka olisi ihan omaa napaa koskettava juttu) mutta selkeästi aikarajatut hommat hoitaa helpommin.

Muuttoavusta voitte todeta, että ette millään pääse koko päiväksi, mutta saatte pariksi tunniksi järjestettyä aikaa. Ei tule itsellenne hyväksikäytön tunnetta niin pahasti, mutta veli toteaa teidän ainakin yrittäneen parhaanne. Jos ette auta ollenkaan, voi toinen taas pohtia, jotta kyllä ne itse on aina pyytämässä, mutta eipä näytä sieltäkään oikeasti apua tulevan...

Älkää ainakaan tulehduttako välejänne vielä! Ihmisillä on erilaisia elämäntilanteita ja syitä, joista he eivät välttämättä ole valmiita toisille (edes läheisille) kertomaan. Älkää suostuko pompoteltaviksi, mutta älkää pahasti ottako nokkiinnekaan.

Ja kuten sanoin, en tunne henkilöä, joten neuvot saattoi mennä täysin metsään. Ehkä veli on vain patalaiska hyväksikäyttäjä kieroilija...

Viesti oli ystävällinen, mutta siinä oli selkeästi aika ja se mitä haluaa meiltä. Menisi koko päivä (hänelle ja tyttöystävälle lomapäivä) ja haluaisi meidät sekä pakettiauton ja peräkärryt paikalle.

Hän sentään mainitsi mitä tarvitaan ja kauanko kestää. Itse vaan täällä kerrot että olisi mennyt nopeasti ja tarjottu sitä ja tätä. Miksei sitä kerrottu hänelle, että olisi voinut päättää tuleeko vai ei. Voihan homma olla sinun omasta mielestäsi helppo ja nopeasti tehty, mutta jos ei sitä ao:lle itselleen kerrota niin turha täällä valittaa. Taidatte olla sellaista väkeä että jos saa jonkun tulemaan niin teetetään sillä nyt vielä tuo ja tuo kun kerran siihen tuli. Ja tuskin syömäänkään ehtisi kun niin paljon on teetettävää.

Mä oon vissiin menettänyt yhden ystäväni virtuaalimaailmalle. Kait se jotain tekee muutakin päivisin, mutta ei paljon. Ja oikeille kavereille aika ei ainakaan enää riitä, kun pitää mennä jahtaamaan peikkoja tietsikalle.

Ei vaite, voihan se vaan olla, että kyseessä on tyypillinen aikuistumisen johonkin myöhempään ajankohtaan jättänyt nuorimies. Voisin kuvitella tuollaista käytöstä omalta 20-vuotiaalta pikkuveljeltäni, joka on aika pentu ikäisekseen. :/

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat