Vierailija

Minä en ole ikinä laittanut yo-lakkia vappuna päähän. En ikinä. Jotenkin hävettäisi laittaa se päähän koska se ei mielestäni ole mikään saavutus. Vain yksi välietappi kohti kauppakorkeaa - näin ainakin minulla. Luulen että suuri osa niistä jotka lakkia vappuna pitävät ovat sellaisia joille YO- titteli on korkein saavutus opiskelun saralla,

Kommentit (30)

Kun ajattelee, että vappu on työväen juhla. Mutta jos joku sen lakin haluaa päähänsä laittaa, niin antaa palaa! Onhan ihmisillä kaikkea muutakin huvittavaa vappuna päässään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ei oo kehtaamisasia. Minä oon taistellut sen pirun kotsan takia yötä päivää lukioaikana ja käynyt siinä sivussa vielä töissäkin. Minä ansaitsen pitää sitä edes kerran vuodessa päässäni.

Itse opiskelin 80-luvulla Tampereen yliopistossa ja siellä - siis Tampereella ei yo-lakkeja vappuna käytetty. Itse panin sen tyhmyttäni päähän ekana vappuna kirjoitusten jälkeen (1986), kun se oli vielä niin uusi juttu ja halusin kokeilla... sakki vinoili jo bussimatkan aikana keskustaan niin reippaasti, että luovutin. " Teurastajan lakki" taisi olla yleisin kommentti.

Mutta Helsingissä ja Turussa sitä opiskelijariennoissa käytetään ihan yleisesti, myös tohtoristason immeiset.

Vierailija:

Lainaus:

Se on kyllä omituinen tapa... Kun ajattelee, että vappu on työväen juhla.

Niin, ne YLLLLioppilaathan ei mitään töitä tee, senkun herroina makailevat ja passuuttavat työväkeä. *Tyrsk*

Ei kai nyt kukaan nykyään sitä siksi käytä, että haluaa näyttää, että on yo? Musta se kuuluu vappuun, eikä sillä ole ylimmän koulutuksen kanssa mitään tekemistä.

T. Maisteri

Luotan siihen, että äly paistaa vappunakin silmistä - ei siis tarvitse todistella mitään.

Syy siihen etten lakkia pidä on yksinkertaisesti sen hölmö ulkonäkö.

mutta eipä minua häiritse taikka ihmetytä se, miksi monet niin haluavat tehdä. Onhan se totta, että niiden näkeminen vappuna kuuluu asiaan. :) Ei vain ole mun juttu.

hattu, ja tänä keväänä se menee vuorostaan tyttärelleni, kun kirjoitti nyt ylioppilaaksi. Tähän hattuun liittyy paljon muistoja, ja toivon sen joskus kulkevan seuraavalle, jos elämä suo, tyttärentyttärelleni, jos vanha hattu hänelle kelpaa.

li kansallistunnetta vahvistava merkitys.

Ja vielä kauemmas ajassa jos mennään, päästään kiinni vappu-sanan alkuperään. Sana juontaa keskiajalla vietetystä juhlapäivästä, jolloin juhlittiin abbedissa Walburgin pyhimykseksi julistamisen päivää. Tuolloin toukokuun ensimmäisenä vietettiin ¿valpuria¿, joka merkitsi talven taittumista ja kevään tuloa. Lämpimän vappusään uskottiin tietävän hyvää maitovuotta.

Minään erityisenä saavutuksena en lakkia pidä, koko lähipiirini on nimittäin valmistunut yliopistosta vähintään maistereiksi. Itsellänikin on yo-lakissa kauppakorkeakoulun lyyra, koska olen KTM.

Mutta kyllä laittaisin lakin päähän jos jonnekin menisin. Kyllä mulle se on tärkeä ja olen ylpeä siitä, että olen yo. Olen sen jälkeen valmistunut amk:sta ja siitäkin ylpeä. En ylpeile muille ja pidä lakkia näyhhääkseni heille, mitä olen saavuttanut vaan koska se merkitsee itselleni plajon. Varsinkin yo. Lukioajat olivat raskaat (läheisen kuolema, poikaystävän huumesekoilut yms) joten olen ylpeä siitä, että selvisin siitä kaikesta.

Näin minä ajattelen. Hauskaa vappua kaikille!

Xandris:

Lainaus:

Itse opiskelin 80-luvulla Tampereen yliopistossa ja siellä - siis Tampereella ei yo-lakkeja vappuna käytetty. Itse panin sen tyhmyttäni päähän ekana vappuna kirjoitusten jälkeen (1986), kun se oli vielä niin uusi juttu ja halusin kokeilla... sakki vinoili jo bussimatkan aikana keskustaan niin reippaasti, että luovutin. " Teurastajan lakki" taisi olla yleisin kommentti.

Mutta Helsingissä ja Turussa sitä opiskelijariennoissa käytetään ihan yleisesti, myös tohtoristason immeiset.

Laitan lakin päähän, minusta on hauska pitää sitä kerran vuodessa. Ei, en ajattele, että olen jotenkin supererinomainen kun olen oikein ylioppilas, enkä laita lakkia päähän näytääkseni muille, että katsokaa, tässä menee ylioppilas. Olen kuitenkin kohta valmis maisteri. Kaikilla tutuillani taitaa olla lakki. Juu, nyt kun ajattelen, niin näin on näreet.

Vietämme opiskelijavappua Helsingin keskustassa, ja on ihan vaan mukavaa kokea kuuluvansa johonkin viiteryhmään, jonka symbolina nyt sattuu olemaan lakki. Onpas tosi tiedostavaa vähätellä tiettyä symbolia ja asettautua siten itse muiden yläpuolelle - elämässä vaan ei ole paljon iloa, jos kaikkea pitää ajatella hillittömän kriittisesti ja kyynisesti.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat