Vierailija

Meidän lapsella on talven aikana alkanut tulla päänsärkyjä. Viime aikoina ne ovat vaan lisääntyneet. Muutaman viime viikon aikana on päänsärkyjä ollut vähintään yhden, usenmiten pari jopa kolmekin kertaa viikossa. Alkavat yleensä iltapäivällä. Särkyinhin ei tavallinen särkylääkäre auta. Kipu ehkä hieman hellittää, mutta jatkuu nukkumaan menoon asti. Saatiin vahvempaa särkylääkettä lääkäristä ja se auttaa.

Mietin kuitenkin eikö asiaa pitäisi tutkia tarkemmin. Onko tuon ikäisen päänsäryt yleisiä?

Kommentit (15)

miten teillä tutkittiin noi päänsäryt?

meillä pojalla 5v kans ilmeisesti migreeniä. (itelläni kans) tullut pienellä aikaa pari kertaa hirvee päänsärkykohtaus ja oksentelua. särkylääkettä ei oo pystytty antaan kun tulee heti oksennus. nukkumalla mennyt ohi. käytiin kerran lääkärissä ja nyt seurailen että jos päänsäryt jatkuu niin sitte jatkotutkimuksiin.

Nyt kestänyt 3 vuotta nuo päänsäryt. kannattaa ehdottomasti tutkituttaa ettei vaan ole mitään. Meillä syy on migreeni. Alkuaikoina ei ennätetty ensi hätään kun lapsi ei osannut vielä ilmaista itseään että nyt alkaa koskea ja kipu oli siinä vaiheessa niin voimakas että joka kerta oksensi. Nyt lääkettä heti kun kipu alkaa ja sadaan se alussa jo kuriin. Usein on meilläkin kohtauksia ja varsinkin näin keväällä kun on kirkasta vaikka hyvät aurinkolasit onkin. Perinnöllinen vika meillä. Mutta käy ihmeessä tutkituttamassa lapsesi niin saat varmuuden päänsäryn syyhyn.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

miten migreeniä tutkitaan? Hoitaako tutkimuksen yleis- vai erikoislääkäri? Miten migreenidiagnoosiin päädytään? Millainen lääkäkitys lapsella on? Miten koululaisen migreeniä hoidetaan, jos migreeni iskee koulussa? Onko lapsella itsellä lääkkeet, osaako ala-asteikäinen jo ottaa lääkkeet tarvittaessa vai auttaako opettaja?

Onko vaan poisuljettu muut mahdollisuudet? Meillä lääkäri tosiaan ei puhunut mitään jatkosta. Kirjoitti vaan särkylääkettä. Mietin, että mitenkä lääkärikäyntiin pitäis valmistautua. Kirjata ylös särkyajankohdat?

Itse olen epäillyt migreeniä, kun molemmilla vanhemmilla se on. Meillä ei kuitenkaan ollut vielä noin nuorena. Minulla todettiin migreeniksi, kun tavallinen särkylääke ei enää auttanut ja migreenilääke auttoi. Yleensä minun migreeniin ei liity näköhäiriöitä, kuten ei lapsenkaan särkyyn.

ap

Meillä ainakin säännöllinen elämänrytmi pitää päänsäryn pois.

Aina kun viikonloppuna paljonmenoa tai vieraita ja unirytmi häiriintyy niin maanantaina soittavat koulusta että pää kipeä. Joten meillä pidän huolen että pääsääntöisesti poika käy nukkumaan klo 20.30. Saa riittävästi unta ja rytmi pysyy.

ala-asteella kävin usein valittamassa särkyä terkkarille (apua en kylläkään saanut). Minullakin päänsärkyä saattoi olla useita kertoja viikossa ja ohi tilanne meni vain pimeässä huoneessa nukkumisella ja särkylääkkeillä.

Näin jälkikäteen olen pystynyt löytämään muutamia syitä päänsärkyyn:

1. Huonontuva näkö. Edelleenkin päänsäryt yleistyvät, jos silmälasit eivät ole riittävän voimakkaat.

2. Kirkas ilma. Eli aurinkolasit/lippis auttoivat kesäisin.

3. Olin kova stressaamaan ja " suorittamaan" . Jonkun (äidin) olisi pitänyt sanoa, että aina ei tarvitse olla paras - parhaan tekeminen riittää.

Toivottavasti teillä tilanne helpottaa! Mutta ainakin näkö-/stressiperäiset syyt kannattaa sulkea pois.

Meillä lastenlääkäri tutki. Pois suljettiin muut, ja selvitettiin periytyvyys (meillä molemmilla on), mihin ja milloin koskee, onko tasapaino häiriöitä, pahoinvointi, vaikuttaako valo, hajut, miten liikkuminen kohtauksen aikana vaikuttaa, jne...

Lääkäri sanoi että normaalia särkylääkettä aluksi kunnon määrä jos sillä helpottaa, jokainen oppii tuntemaan oman lapsensa mikä auttaa asiaan, lepo säännöllinen elämän rytmi, jne.

Meillä ainakin on mukana itsellään lääkkeet koulussa ja opettajalle on infottu kouluun. Päiväkodissa kun vielä oli kerrottiin siellä ja jätettiin tädeille lääkkeet jos kohtaus sattuu.

Pienempänä vielä kun oksensi aina kohtauksen sattuessa eikä lääkkeet pysyneet sisällä annoimme suppoja, jotka kyllä helpottivatkin tosi hyvin asiassa.

tytöllä koulussa lääkkeet ja käyttö-ohjeet opettajalla. aina matkalla mukana ja kun ollaan viikonloppu pois kotoa. tutut ja ne joiden luona voisi kohtaus alkaa tietävät miten toimitaan.

migreeni ei ole leikin asia. mulla voi mennä 5 pv oksennellessa kotona ja ainoa apu löytyy sairaalasta jossa joudun sit osastolle yöksi tiputukseen

estolääkitystä etsitään kuumeisesti, mutta rupeaa konstit neurologeilta loppumaan:((

neurologisella testillä suletaan pois muita sairauksia.

tasapaino, sormet nenänpäähän, polvien refleksit, ranteiden pyörittely kädet suorina, käsien puristus voima jne -> varmasti jokaiselle tuttuja ovat, noissa selviää onko toinen puoli kehosta heikompi... voisi viitata muuhun vaivaan.

auttaako sauna, liikunta vai pahentaako?

-migreeni pahenee liikkuessa ja saunassa

-jännityspäänsärky yleensä helpottaa

täsmälääkkeestä tulee huono olo ilman migreeniä(triptaanit)

tav. särkylääkettä voidaan kohtaukseen ottaa 3kertainen annos(aikuinen)

lepo, kylmä, pimeä, hiljaisuus auttavat

esim www. migreeni. org migreeniyhdistys

migreeni iskee aina jos jännittää kovasti jotain tapahtumaa

syö paljon makeaa ja kirkas valo

panadol lääke ei sitten auta tähän yhtään

apteekissakin tietävät varmaan sen hyvän lääkkeen ibuprofeiini tai joku sen tapainen

äiti 30v

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat