Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Jostain luin että 7kk lähtien vauvalle voisi antaa leipäpaloja, jotta tämä oppisi pureskelemaan. Mitä mieltä olette?

Kommentit (13)

Hei!

Riippuu varmaa myös vauvasta, mitä voi antaa. meidän tyttö (nyt 9kk) on syönyt " pienestä" asti kurkkua, perunaa yms. itse, eikä ole ollut ongelmia. Suolattomat (luomu)riisikakut on myös hyviä, menevät pehmeiksi imeskellessä.

terv. Fleur ja pikkukukka

...leipää tuolle meidän prinsessalle! Just jostain seitsemän kuukauden iästä. Aloitettiin Ryvitan ruisnäkkileivällä (suolaa 1,0%), se liukenee kuten maissinaksutkin. Jo ennen leipää oli järsinyt raakaa porkkananpalaa, ilman hapaita ei siitä saanut mitään irti, mutta olipahan puuhaa kun toiset vielä söivät. Myös omena ajoi saman asian.

Yks suurista herkuista on ohuet riisikakut!

Nykyään saa kaikkia samoja leipiä kuin mekin, hienosti osaa isoakin palasta järsiä, vaikka vahtiahan pitää tietysti. Leivon myös usein itse, jolloin vähennän suolan määrää, ja joskus jätän kokonaan poiskin, leivästä riippuen.

Arica ja Catina 9kk 3vko

Sisältö jatkuu mainoksen alla

niin, suolahan on myrkkyä -mutta meidän tyttö vetelee leipää kovin mielellään. Jos neiti syö leipää vaikka noin 10 grammaa päivässä, ei suolan määrä ole kovin suuri. Pyrin kyllä minäkin ostamaan vähäsuolaisia leipiä, suolattomia kun en ole löytänyt.

Ja leipään tikahtumisesta: Minä annan leipää usein murusina, joita neiti poimii yksi kerrallaan suuhunsa. Sitten vaan odotan että nielaisee ennenkuin annan seuraavan -muuten tunkisi kaikki kerralla. Nyt osaa tosin syödä jo palasenkin.

MEidän tyttö nyt 8kk ja rakastaa näkkäriä. Muuta leipää ei kyllä ole kokeiltu, mutta tuo näkkileipä on suuri suosikki.

Heather ja neiti-nessukka 8kk

että saa ja pitääkin antaa kovaa ruisleipää heti kun vauvalla herää kiinnostus syödä/kaluta jotakin omasta kädestä. Se kehittää suun aistimuksia, käden ja suun motoriikkaa ja juuri tuota todella tärkeää pureskelemisen taitoa. Lisäksi vauva oppii ja oivaltaa itse ravita itsensä.

Suolan määrä jota vauva leivästä saa on niin vähäinen ettei sillä ole merkitystä. (Tuo suolajuttuhan tarkoittaa sitä että ei syötetä suolaa sisältäviä ruokia tai jos itse teet ruokaa niin et lisää siihen suolaa. Eihän kukaan syötä vauvalleen leipää ruokana, vai?)

Kehottipa vielä 7kk ikäiselle sipaisemaan ohuesti levitettä päälle.

Tietty kaikki pureskeltava on tärkeää; eritoten kasvikset näin pienillä.

Hän kertoi itse hoitaneensa 2 vuotiasta lasta joka ei osannut ollenkaan pureskella ruokaa! Lapselle oli jäänyt kokonaan epäselväksi mikä hampaiden merktys on kun oli saanut vain pelkkää soseruokaa lusikalla koko pienen ikänsä.

Meillä nää kiinteät ei vielä ole ajankohtaisia, kun poika on vasta reilut 3kk, mutta ihan mielenkiinnosta ja tulevaa varten kyselen, että minkä kokoisia paloja annatte esim. leipää, porkkanaa, perunaa jne.??? Mulla ei ole mitään hajua, että annetaanko ihan pieniä paloja (eli että mahtuu kurkusta alas) vai sitten reilun kokoisia paloja?

Kyselee tietämätön... =)

ku aina kun oon antanu ruisleipää poika on meinannu tukehtua murusiin.

Ikää on jo reilu 10 kk, mutta vieläkin sama homma.

Poika on kyllä vähän ahne.

Esim maissinaksut vetäsee parilla haukulla...

Kannattaako siis mieluummin ootella, vai onko keinoja?

pieniä leivän paloja, joita sitten popsii innoissaan itse suuhun. Viihtyy pöydässä siihen saakka, kun muutkin ja alkaa kitisemään jos näkee esim. mulla leivän ja hänen suuhun ei ole mitään pitkään aikaan laitettu. Ja kaikkia leipiä on syönyt, mitä me muutkin. Näkkäriä annan isomman palan, jota imeskelee.

Myös esikoinen aikoinaan aloitti leivänmurujen syönnin 6-7kk.

Meillä on ainakin syöty jo ainaki 2kk kuivatettua limpun kantaa. Ostan tietenkin vähäsuolaisia. Kyllä viihtyy niin hyvin siinä syöttötuolissa järsimässä sitä leipäänsä ja todellakin siinä, jos missä saa hampaat töitä. Vettä välillä päälle ryypätään. Niin tyttö on nyt 10kk. Limpussa on makua ja se on kuivattuna tosi kovaa ettei siitä lähde ees paloja niin kuin porkkanasta. Kyllä kai sitä pitäis alkaa jo pikkuhiljaa totuttaa tuoreeseenkin leipään.

meillä poika nyt seitsemän ja puoli kuukautta ja varmaan reilun kuukauden aina silloin tällöin harjoitellut syömään ruisleipää. Voihan sitä antaa kun vaan katsoo ettei irtoa isoja paloja. Näkkileipää ollaan myös kokeiltu tässä vähän aikaan sitten. Tuntuu kyllä ettei sitä oikein tykkää syödä. Mutta eiköhän se siihenkin totu.

Eli ihan kokonainen leivän pala, samanlaisia joihin vanhemmat laittaa päälliset päälle :). Just limpuista on hyviä ne päädyt, ihan kunnon paksu ronski viipale. Näkkäri on ihan hyvä, mutta siitä irtoaa karkeampia paloja jota saattavat yskittää. (Meilä on tullut pari kertaa laattakin kun poikaa alkaa ilmeisesti oikein kunnolla kurkkua kutittaan ;) No, näkkäri tulee meillä kuvioihin sitten myöhemmin.) Imurointi tai lakaisuhommat on syönnin jälkeen paikallaan...

Porkkanaa ja perunaa (raakaa) olen antanut käteen kokonaisina. Ja mitä paksumpi porkkana sitä parempi; sitä on hyvä kaluta ja imaskellä eikä vauva saa siitä isoja paloja irti kun ei mahdu kunnolla suuhun. Kurkkua n. 10-15cm kuorittuna, sellainen hyvä pala että saa kunnon otteen ja voi järsiä molemmista päistä ja välillä sivustakin. Omenoista olen leikannut lohkoja ja kuoret ottanut pois.

Eipähän niitä läheskään aina tule syötyä kokonaan, sitten kun pojulla loppuu mielenkiinto niin ruoka lentää aika vikkelästi lattialle. Ja kuka saa loput, äiti tietysti...

Mutta tullut siihen lopputulokseen, että ainakaan tavallista ruisleipää ei kannattane antaa, koska suolahan on alle 1-vuotiaan ruoassa kokonaan kielletty. Tavallisessa ruisleivässä kun on lähes saman verran suolaa kuin perunalastuissa! Näkkileivässä jopa enemmän, tosin se painaakin vähemmän. (Ruisleipä 1,2%, näkkileipä 1,8%, sipsit 1,4%, lähde: ktl:n fineli).

Meidän 7kk ikäinen rakastaa maissinaksuja ja selvästi tykkää pureskeltavasta ruoasta, mutta mitä sitten antaisi..? Kurkusta tai porkkanasta lähtee heti isoja paloja, joiden pelkään joutuvan henkitorveen. Maissinaksut tuntuvat turvallisilta kun ne sulavat heti suuhun, mutta tuskin niitäkään hirmuisesti kannattaa antaa?

Vinkkejä otetaan ilolla vastaan!

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat