Vierailija

toisessa ketjussa joku kertoi että sekä hän että miehensä tekevät 70-prosenttista työviikkoa jotta lapsia ei tarvitse pistää hoitoon, ja että niistä saa täyden kotihoidon tuen, koska eivät ole hoidossa.

Tämä vaihtoehto kiinnostaisi mua kovasti, mutta en nyt tajua tätä matematiikkaa - miten lapsia ei tarvitse laittaa hoitoon jos molemmat tekevät kuitenkin 70% työajasta? Eikö siihen tarvittaisi 50%?

Kommentit (12)

Mutta laki velvoittaa työnantajan suostumaan vaan siihen 80-prosenttiseen ja silloinkin työaikajärjestelyt pitää tehdä yhdessä. Esim. mun työnantaja ei varmaan suostuisi siihen, että olisin töissä vain kolmena päivänä viikossa vaikka tekisinkin sinä aikana koko viikon tunnit. kokousten yms järjestely menisi hankalaksi ja aikataulut romuttuisivat, kun osa asioista makaisi pöydällä torstaista maanantaihin.

Lainaus:

Voi tehdä vaikka 60 prosenttistakin.

toinen on töissä vaikkapa maanantaina, tiistaina ja keskiviikkoaamuna ja toinen keskiviikkoiltapäivän, torstain ja perjantain. Järjestelykysymys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Jos kotoa pystyy tekemään töitä niin luulisin molempien vanhempien 6 tunnin työpäivän onnistuvan ilman lasten päivähoitotarvetta. Laskin itse että klo 6-12 toinen töissä, toinen klo 13-19, välissä tunti aikaa vaihtaa lasten hoitajaa kotona (pääkaupunkiseudulla tekis varmaan tiukkaa ehtiä). Kotoa poissaoloa pystyis lyhentämään helpostikin jos kotoa pystyisi tekemään töitä, esim. tunti töitä ennen lasten heräämistä, tai päiväuniaikaan, tai illalla lasten nukkumaanmenon jälkeen, viikonloppuna.

Vaatis vain niin paljon järjestelemistä etten itse tuohon alkaisi... ja joustavuutta työnantajalta

Lainaus:

Molemmat vanhemmat EIVÄT voi olla osittaisella hoitovapaalla, ainoastaan toinen.

Kelan sivuilta:

"Vanhemmat voivat pitää osittaista hoitovapaata saman kalenterijakson aikana, mutta he eivät saa olla osittaisella hoitovapaalla yhtäaikaisesti hoitamassa lasta. Esimerkiksi toinen vanhemmista voi lyhentää työaikaansa aamusta ja toinen iltapäivästä."

Eli kyllä vaan voi olla.

kelan sivuilta kävi ilmi, että voivat olla - kunhan eivät samaan kellonaikaan. Eri juttu sitten, miten sitäkään valvotaan.

Mutta näin:"Vanhemmat voivat pitää osittaista hoitovapaata saman kalenterijakson aikana, mutta he eivät saa olla osittaisella hoitovapaalla yhtäaikaisesti hoitamassa lasta. Esimerkiksi toinen vanhemmista voi lyhentää työaikaansa aamusta ja toinen iltapäivästä."

mutta tosiaan tarvitaan sellaiset työt, jossa toinen voi tehdä sen 70% työajasta aikaisin aamulla ja toinen myöhään illalla. Onnistuu varmaan aika monessa liukuvan työajan työpaikassa.

Tuo 70% kun kuulosti vielä niin helposti tehtävältä - olisi vielä suht helppo sopia työnantajan kanssa ja taloudellisestikin varsin hyvän kuuloinen diili. Viidenkymmenen prosentin hoitovapaalla mun työtäni ei pystyisi pyörittämään millään, sillä pidän todella epätodennäköisenä että saisin assistenttia avuksi.

Meidän firmassa on siis ollut käytäntönä se, että osittaisen hoitovapaan ihmiset tekevät täsmälleen samat hommat kuin aikaisemminkin, vain nopeammin... (jättävät lounaat ja kahvit väliin jne.)

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat