Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Meidän tyttö menee ensi yöksi siskoni luokse, että saisin nukuttua vähän univelkaa pois. Olen nukkunut viimeiset 10 viikkoa ehkä keskimäärin 4-5 tuntia yössä 2-5 pätkässä ja olen ihan totaalisen puhki.

Vauva on täysimetyksellä ja saakin mukaansa siskoni luokse pumpattua maitoa. Osa maidosta on pakkasessa ja osa eilen ja tänään pumpattua. Vauva osaa syödä pullosta, mutta ei ole koskaan yöllä suostunut siitä syömään, kun ollaan kokeiltu, että minä nukkuisin ja mies syöttäisi. Olen sitten aina " luovuttanut" ja antanut vauvalle rintaa. Toivon totisesti, että vauva ensi yönä huolii pullon!

Sitä vaan mietin, että mitenkäs noiden maitojen kanssa kannattais tehdä. Laitan maidot valmiiksi pulloihin, mutta kuinka kauan äidinmaitoa voi säilyttää huoneenlämmössä? Kun jos säilyisi vaikka sen 3 h, minkä välein tyttö suurin piirtein syö, niin sisko vois aina ottaa seuraavan pullon jääkaapista huoneenlämpöön " lämpenemään" . Jos ei säily, niin sitten täytyy antaa tytölle joko kylmää maitoa tai huudattaa tyttö sen aikaa, että ehtii lämmittää maidon vesihauteessa. Vai uskaltaako maidon lämmittää mikrossa ilman että siitä tulee salakavalan kuumaa?

Esikoinen oli yöhoidossa ekan kerran yli vuoden ikäisenä, joten itselläni ei ole mitään kokemusta siitä, kun näin pieni vauva on yön hoidossa. Kertokaa kokemuksistanne varsinkin täysimetyksellä olevien vauvojen äidit!

Kommentit (5)

Iglu:

Lainaus:

Mikrossa pidän 1dl noin 30-40s jääkaapista otettuna.

Tuokin tietysti vaihtelee mikron mukaan. Meillä 1dl jääkaappikylmää korviketta lämpenee 20 sekunnissa, ja huoneenlämpöinen 12 sekunnissa...

Äidinmaitoa ei saa lämmittää mikrossa, huoneenlämmössä säilyy noin tunnin kuten korvikekin. Itse en ole täysimettänyt kaksosiani, mutta tietoa on jonkin verran " työn puolesta" . Todennäköisesti vauva ei kotona huoli pulloa, koska haistaa äidin ja haluaa samalla äidin läheisyyttä. Yökylässä pullo voi kelvata, varsinkin jos on kova nälkä. Ei se maidon lämmitys vesihauteessa niin kauaa vie, muutaman minuutin. Vauvalle sen odottaminen ja huutaminen ei ole vaarallista ja siskosi jaksaa varmasti kuunnella itkua yhden yön. Äitien hermot on vaan sellaisessa viritystilassa, että itku tuntuu pahalta.

Koita levätä rauhallisin mielin, olet sen ansainnut :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Mä en oikeastaan osaa auttaa varsinaiseen asiaan, mutta muistan lukeneeni/kuulleeni, että rintamaitoa ei saa lämmittää mikrossa, koska hyödylliset entsyymit (?) tuhoutuvat. Mutta jos yhtenä yönä vauva ei saa hyödyllisiä entsyymejä niin onko tuo niin vaarallista.

Toivottavasti yökyläily sujuu ja saat nukuttua velkoja pois.

jääkaapista otettuna tunnin, vähän reilu. Tuoreena (ei siis välillä käy jääkaapissa) 6h ja jääkaapissa 2 vrk. Nämä ohjeet opin sairaalassa, jossa meidän neiti oli 2 vkoa ja jossa hän sai pumpattua maitoa, jota syö pääasiassa edelleenkin.

Sairaalassa lämmitin maidon vesihauteessa, mutta kukaan ei ollut minulle kertonutkaan, että ei saa lämmittää mikrossa, joten ehkäpä luovun siitä. Itse vaihdan useimmiten vaipan ennen syöttöä ja maito kerkii kyllä siinä ajassa lämpenemään.

Mikrossa pidän 1dl noin 30-40s jääkaapista otettuna.

Iglu

meillä on pari kertaa ollut eväänä pullossa rintamaitoa. Sitä on pidetty jääkaapissa ja sitten ennen ruokailua lämmitetty mikrossa. Entsyymeistä sun muista en tiedä, mutta koska tämä on tapahtunut vauvan elinaikana alle 5 kertaa niin en todella usko, että siitä on ollut mitään haittaa.

Kuten kirjoittaja edellä totesi -tuskin se yhden yön entsyymien menetys haittaa yhtikäs mitään. Ei ainakaan meillä ole haitannut. Pääosin kyllä hoidossa ollessaan syö korviketta kun en jaksa pumpata. Imetysoppaissa luki, että rintamaito säilyy jääkaapissa (kylmänä siis) vuorokauden.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat