Vierailija

Haluaisin tulevalle lapselleni kaksi nimeä, joista haluamani kutsumanimi sopii kuitenkin paremmin vasta toiseksi nimeksi. Onko tietoa, kuinka yleistä on laittaa kutsumanimi toiseksi nimeksi ja mitä mahdollisia ongelmia tuottaa?

Kommentit (17)

Olen koko ikäni pitänyt sitä riesana. Ei se mitään, että postia tulee väärällä nimellä, mutta muitakin haittoja on. Kun pikkulapsesta lähtien kaikissa uusissa ryhmätilanteissa joutuu heti keskipisteeksi nimensä oikaisemisen takia, se ei vain kaikille sovi. Tässä on synnynnäisiä temperamenttieroja miten tällaista sietää.

Mutta moni joita " toinen nimi" oli haitannut oli itse " toisniminen" . Monella taas oli että omalla lapsella toinen nimi, ehkä ei tule ihan objektiivista arviota.

t: 2(kohan se oli)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Oma veljeni muiden muassa. On tosiaan tylsä saada aina posti " väärällä" nimellä, tulla puhutelluksi " väärällä" nimellä tuntemattomien taholta jne. Opiskeluympyröissä törmää sellaiseenkin, että sähköpostiosoitteet, jotka muodostetaan malliin etunimi. sukunimi @oppilaitoksennimi .fi, ovat " väärällä" nimellä. Veljellänikin on näin. Näitä ystäviäni selkeästi harmittaa se, että aina joutuu korjailemaan. Muutama harkitsee nimenmuutosta.

Välttäisin siis todellakin tällaisen " vaivan" , en edes harkitsisi.

Kaikki virallinen posti tulee niin, että siinä lukee molemmat nimeni. Esim. Maija Marjatta Virtanen.

Täytän myös kaikki kaavakkeet käyttämällä vain toista nimeäni, ellei erikseen kysytä molempia etunimiä. Silloin alleviivaan toisen kutsumanimeni. Terveyskeskuksessa ainoastaan joskus kutsutaan ensimmäisellä nimellä, yleisimmin kuitenkin pelkällä sukunimellä.

En ole kokenut mitään ongelmaa toisen nimen käytöstä.

Ihan yhtä " päteviä" ne kaikki nimet ovat ja vähän ihmetyttää, että muut kuin kutsumanimi ovat eriarvoisia. Itselläni kutsumanimi on toinen nimi ja myönnän, että joskus on ärsyttänyt tuo etunimen käyttö virallisissa tilaisuuksissa (en erityisesti pidä ensimmäisestä nimestäni, kutsumanimestä kyllä). Silti annoin omalle lapselleni myös nimen niin, että kutsumanimi on toinen nimi ;)) Hän luultavasti ei pidä etunimeään rumana.

Useimmiten reseptit, viralliset kirjeet yms. tulee minulle etunimellä vaikka käytän toista nimeäni. Äidillä sama vaikka on käyttänyt omaa toista nimeään jo 50v.

Se on myös itsestä jotenkin hämärää, tuntuu että olisi kaksi identiteettiä.

En suosittele lapsellesi.

Muo ei ole ikinä haitannut jos joskus joku on sattunut kutsumaan etunimellä, korjaan ja se siitä.

Harvoin tätä edes tapahtuu. Lääkärissäkään ei muistaakseni ole koskaan näin käynyt. Ylä-asteelle mennessäni yksi opettaja kutsui minua etunimellä.

Eli harvemmin näin edes tapahtuu. Ikinä ei ole tarvinnut itkeä asian takia, moni ei edes tiedä etunimeäni. Ja todellakin, se etunimi on myös minun nimi! eli mitä sitten?

sillä ensimmäisellä nimellä. Kannattaa laittaa se kutsumanimi ekaksi ja vaikka saada nimet sopimaan yhteen esimerkiksi ottamalla 3. nimi siihen mukaan. Oikeastaan mitä väliä sillä on, jos yhdistelmä ei sovi???? Eihän lasta kutsuta koko nimirimpsulla, vaan sillä yhdellä nimellä.

ja joka paikassa (koulut, lääkärit, kerhot, leirit) kutsutaan aina ensimmäisellä nimellä ja monesti itkien tuli kotiin, kun kukaan ei koskaan osaa hänen nimeään

kun oletat että maija marjattaa huudetaan marjatta m

vaan huudetaan maija m

joka paperiin saat korostaa kutsumanimen olevan marjatta.

kaikki julkiset kyselee sua maijana

plussana (tai miinuksena) saa aikuisena postia kahteen kertaan kutsumanimella ja ekalla nimellä. kuten vaippanäytteet kahtena. hih.

t:" marjatta"

Toisia ei ole näemmä haitannut, että joutuu korjailemaan nimeään, mutta minäkin kuulun näihin, joista kutsumanimi toisena nimenä on ollut ainakin joskus hankalaa. Sillä ei nyt tosiaankaan ole niin suurta väliä millä nimellä (juuri naimisiin menneenä postia tuli neljällä eri nimellä) postia tulee, mutta aina ei jaksaisi selittää omaan nimeään eikä kuunnella kun itseä kutsutaan ' väärällä' nimellä.

Ja selityksistä huolimatta sekaannuksiakin tulee - kaiken huippu oli se kun pappi vihkiessä kutsui minua ensimmäisellä nimelläni vaikka olimme aikaisemmissa keskusteluissa koko ajan käyttäneet vain kutsumanimeäni. Miehen suku kohahti penkissä, mutta itseä onneksi kuitenkin vain nauratti, kun olen jo niin tottunut sekaannuksiin. Mutta eihän se kivaa ollut. Ja erityisesti lukiossa kurssien vaihtuessa ja opettajien vaihtuessa joutui joka kerta kertomaan ' eiku ku mä olen se ja se...' - meitä oli luokalla 5 tyttöä samassa tilanteessa, ja kolmella meistä oli sama tuo toinen nimi.

Itse kyllä tykkään enemmän tästä toisesta nimestäni eikä tämä missään nimessä ole jokapäiväinen ongelma, mutta omalle lapselleni en kuitenkaan samaa vaivannäköä ehdoin tahdoin laittaisi.

Usealla sukulaisellani on kutsumanimi toisena. En läheskään aina edes muista heidän ensimmäistä nimeään, aina kutsutaan kutsumanimellä.

Meillä on myös pojalla kutsumanimi toisena. Terveyskeskuksessa tms. on jo opittu tämä kutsumanimi. Ainoastaan jokunen kirje tullut ensimmäisellä nimellä. Virallisissa kirjeissähän on aina kaikki nimet. Meillä pojasta on mukava, että hänellä on tavallaan kaksi nimeä. Ja tytär vähän katkera, kun hänellä kutsumanimi ensimmäisenä..

ps. se kutsumanimi on joka tapauksessa se Oikea nimi..

eikä mitään ongelmia ole ollut. Kyllä joka kaavakkeeseen pyydetään alleviivaamaan kutsumanimi ja sitä kyllä virastotkin käyttää sen jälkeen ainakin meidän kohdalla. Ja lehdethän voi tilata käyttäen kutsumanimeä ja sukunimeä.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat