Vierailija

Kahden kielen ja kulttuurin perhe, ja lapselle pitää nimikin keksiä. Pitkällisen mietinnän päätöksenä on keksitty niin tytölle kuin pojallekin hyvin kansainväliset ensimmäiset nimet, hyvät ja ytimekkäät kutsumanimet siis, jotka käyvät ihan sellaisinaan kumpaankin kieleen ja kulttuuriin. Mutta kumpikohan käytäntö olis parempi:

a) Väännetään kättä ja pohditaan yhdessä joku suhteellisen kulttuurineutraali taikka muuten vaan kummankin makuun sopiva toinen (ja mahdollinen kolmas?) nimi ihan vaan sen mukaan, mikä kuulostaa hyvältä ja sopii ekaan ja sukunimeen.

b) Suosiolla annetaan sointuvuuden olla, ja minä saan valita yhden oikein perinteisen, mieleiseni suomalaisen nimen, ja mies sitten taas yhden nimen omasta kulttuuristaan, ja laitetaan rimpsu sitten nimeksi lapselle. Eihän niistä muita kun kutsumanimeä käytetä kuitenkaan, mutta saisi tavallaan osasen kummastakin kulttuuristaan kuitenkin.

En itse oikeasti tiedä...

Kommentit (12)

Harvoin sitä koko rimpsua joutuu sanomaan, joten ei sillä väliä sopiiko nimet yhteen miten hyvin. Siinä tulisi lapselle molemmilta vanhemmilta jotain :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Niin, kyllä mua harmittaisi, jos yksikään nimistä ei tuntuisi kunnolla suomalaiselta, kun sukunimikin on se miehen nimi, ja siis irlantilainen. Ja sitten taas kompromissinimeksi tuskin tulisi mitään perinteistä suomalaista... Mulla ja sisaruksillani on kaikilla nimet Kalevalasta, että tuntuisi mukavalta jatkumoltakin jokin oikein perinteinen suomalainen toinen nimi.

Mutta kyllähän se kuulostaisi vähän hassulta rimpsulta, joku " Emma Vellamo Aiobheann" ...

Ihan kauniitahan ne on, mutta mullakin meni vuosikausia Irlannissa asuen niin, että en osannut ollenkaan yhdistää lausuttuja nimiä niitten kirjoitusasuihin (esim. toi Aiobheann äännetään loogisesti suunnilleen " iivan" ) ja taitaisi kyllä olla vielä mahdottomampia Suomessa kuin perisuomalaiset Irlannissa - hyvä kun itse osaisin lausua :)

ap

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat