Seuraa 

Hei, kyselisin foolihappoa käyttäviltä, että onko neuvolasta neuvottu lopettamaan sen käyttö vkolla 12? Oon käyttäny foolihappoa vkosta 6 ja tänään neuvolassa sanottiin, että lopetetaan vkolla 12. En tajunnut kysyä, miksi; onko kenties myöhemmin syötynä jotain haittaa sikiölle?

Olisi mielenkiintoista kuulla toistenkin kokemuksia ko. asiasta...

Kiitos vastauksista jo etukäteen!

- IAH rv 9+2

Kommentit (18)

äidit saavat foolihappokuurin nimenomaan ensimmäiselle raskauskolmannekselle.

Aivot ovat kehittyneet ja selkäydin sulkeutunut tuohon 12 rv mennessä. Tämän jälkeen aivoissa tapahtuu hermottumista ja hermosolujen lisääntymistä ja kyllä tämäkin homma foolihappoa tarvitsee, mutta ei ole enää yhtä riskialtista kuin varhaisempi kehitys.

Haitoista en tiedä, mutta kysyessäni asiaa farmaseutilta, hän sanoi, että periaatteessa lisä on turha tärpin jälkeen. Jätin purkin ostamatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

suositellaan läpi raskauden vegaaneille ja kasvissyöjille, en kyllä ole 100% varma kun en itse ole ja vieläpä huono muisti.

Itse syön foolihappoa jatkuvasti koska ruokavalio on vähän sitä sun tätä...

Jos on kova pahoinvointi raskauden alussa niin silloin ainakin kannattaa ottaa foolihappoa, koska ei välttämättä tule syötyä kunnolla.

Suomessa olisi asiat paljon paremmin jos lääkäreillä, farmaseuteille yms. olisi parempaa vitamiinitietoutta. Itse olen kerran menettänyt hiukseni ja kynteni vitamiinin puutteeseen, sen jälkeen olen itse ottanut asioista selvää. Vitamiinien puute voi aiheuttaa jopa masennusta!

Neuvolan täti ja farmaseutti eivät ole jumalia, ottakaa ihmiset järki käteen ja etsikää itse tietoa!

Tänäkin päivänä moni kärsii Suomessa jopa suolan puutteesta, voitteko kuvitella? Ja lääkärit käskevät ko. potilaita vähentämään suolaa ruokavaliostaan, koska heille opetetaan niin koulussa. Älytöntä!

Ja tiedän koska lähipiirissä oli tällainen tapaus, sai onneksi ajoissa apua.

Anteeksi kun hyppäsin pois aiheesta!

että tuskin nyt ainakaan mitään haittaa on. Itse söin alussa multitabs kaks plussaa ja nyt ladyvita plussaa, ja aion syödä läpiraskauden. Molemmissa on foolihappoa. Jos olisi vaarallista saada liikaa jotain, tuskin suositeltaisiin läpiraskauden syötäväksi. Eikös foolihappokin kuulu niihin vitamiineihin, jotka poistuvet tarpeellisina elimistöstä, mikäli saa liikaa?

...mutta lisätyn foolihapon turvallisuudesta (suuret määrät) ei olla varmoja. Mitään haittaa ei kuitenkaan ole suurista määristä ravinnon luontaisia folaatteja.

Mayella:

Lainaus:

On myös tutkimuksia, ettei suomalainenkaan ruokavalio sisällä tarpeeksi foolihappoa (yhdysvalloissahan tämä on tunnettu tosiasia) ja foolihapon puute on yhteydessä sydän- ja verisuonitauteihin ja sehän on tämän kansan vitsaus.

Muistaakseni mm. tupakointi ja runsas kahvin ja teen juonti vähentää/kuluttaa foolihappoa, jolloin lisä on erityisesti tarpeen, en muista oliko joitain muitakin tällaisia tekijöitä? Tietenkään näitä ei mitään saisi oikeastaan paljon harrastella raskausaikana mutta pidetään se nyt edes tässä ketjussa sivuseikkana!

" maami74

Mut mulla tahtoopi olla tuo hb matala ja siksi kait sitä suositeltiin, et imeytyy paremmin tuo rauta."

Raudan imeytymiseen auttaa C-vitamiini. Maitotuotteita ei saisi ottaa samanaikaisesti kun ottaa rautatabletin koska se taas heikentää raudan imeytymistä.

Voi itku, jotenkin hämärästi muistan lukeneeni foolihaposta juuri äskettäin. Mikähän lehti mahtoi olla. Kiinnitin siinä jutussa huomiota johonkin ja hämmästelin sitä miehellenikin ääneen. Olisko ollut juuri tuo, että voi olla haittaa myöhemmillä viikoilla.

Voin yrittää katsoa yöpöydällä olevista lehdistä vielä...

Anselmi

ja juuri tähänhän sitä foolihappoa tarvitaan! Miksi ihmeessä apteekista sanotaan tuolla tavalla, ihan kuin foolihappo olisi jokin ihmelääke helpottamaan raskaaksi tuloa!

Eli siitä eteenpäinhän nautittaessa kasviksia, hedelmiä, täysjyvätuotteita, saadaan foolihappoa ravinnon mukana ja lisää ei tarvita. Ennen raskautta ja ensimmäisellä kolmanneksella tuo foolihapon tarve kasvaa ja on siis suurimmillaan. Jos epäillään, ettei äiti saa ruoasta riittävästi foolihappoa, tulee foolihappolisä aloittaa jo raskautta suunniteltaessa. Monipuolista ravintoa nautittessa sitä ei siis alunperinkään tarvita.

Esim. Multitabs 2+:ssa (jota suositellaan koko raskauden ajan) on myös foolihappoa. Se ei siis ole sikiölle vaaraksi eikä aiheuta keskenmenoriskiä.

Foolihapon puuten voi aiheuttaa sikiön anenkefaliaa eli aivottomuutta tai hermostoputken sulkeutumishäiriötä (->selkärankahalikiota jne). Suomessa nämä ovat kuitenkin harvinaisia.

sitruska rv 29+3

aiheuttaa myös anemiaa. Siksi kai sitä on Maamillekin suositeltu, raudan lisänä.

On myös tutkimuksia, ettei suomalainenkaan ruokavalio sisällä tarpeeksi foolihappoa (yhdysvalloissahan tämä on tunnettu tosiasia) ja foolihapon puute on yhteydessä sydän- ja verisuonitauteihin ja sehän on tämän kansan vitsaus.

itse asiassa oli juttu lapsesta, jolla oli jokin tällainen vamma, joka johtui nimen omaan alkurakauden foolihapon puutteesta. Uskon että näitä odottaville tarkoitettuja vitamiini-lisiä voi syödä ihan turvallisin mielin, jos ei käytä vaan päällekäin mitään muita lisiä.

En nyt niin luottaisi mihinkään farmaseutin mielipiteeseen. Voi olla hyvinkin asenteellisia, siis oma asenne vaikuttaa siihen mitä suositellaan.

(esim, oma neuvolalääkärini selitti ihan puuta heinää veriryhmistä, jos ei voi luottaa edes lääkäriin, miten sitten farmaseuttiin.....)

No ei siitä haittaa pitäisi olla, mutta tarve on suurimmillaan ensimmäisen raskauskolmanneksen aikana. Ja jos tarkkoja ollaan, kannattaisi aloittaa jo ennen kuin on raskaana. Saantisuositus hedelmällisessä iässä oleville naisille on 400 mikrogrammaa päivässä.

Folaattien puute aiheuttaa anemiaa siinä missä raudankin puute. Vegaanit eivät ole mikään erityinen riskiryhmä, mutta B12-vitamiinista voi heillä olla puutetta. Kahvi ja tee eivät juurikaan vaikuta folaattien imeytymiseen, sen sijaan jotkut lääkkeet (mm. tietyt antibiootit, epilepsialääkkeet) ja ylipäätään imeytymishäiriöt (keliakia).

Folaatteja tarvitaan koko ajan, koska ne eivät vesiliukoisina liiemmin varastoidu elimistöön. Tarve on suurin voimakkaan kasvun ja kehityksen aikana, sikiöllä nimen omaan hermoston kehittymisen aikaan ensimmäisessä raskauskolmanneksessa. Mutta käsittääkseni foolihappolisä ei edesauta itse raskautumista.

Hermostoputken sulkeutumishäiriöitä voidaan estää foolihapolla. Mutta täytyy muistaa, että ne ovat harvinaisia ja osittain perinnöllisiä. Eli ei voi suoraan syyttää, että äiti ei ole syönyt terveellisesti, jos lapsella todetaan tällainen häiriö. Äidillä, jolla on kohonnut riski, normaalit foolihappomäärät eivät välttämättä riitä vaan lääkärin valvonnassa syödään milligrammoja foolihappoa.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat