Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Sivut

Kommentit (117)

Ei se lestadiolaisäiti ole ollut mitenkään vapaamielisempi kuin toisetkaan. Ihan normaalia jos tämä äiti käy jumpassa ja taustalla ei soinut virret! =D

Olen itse viiden lapsen vl-äiti. Ei meillä soi koko ajan virret taustalla.

Vaahteramäen Eemeli tällä hetkellä huutaa taustalla. =)

Kuljen pelaamassa lentopalloa kerran viikossa, jumpassa/kuntosalilla kerran viikossa, lenkkeilen ja nyt kun kesä tulee, aloitan taas rakkaan harrastukseni, rullaluistelun. :) Ihan normaali vl äiti olen. :)

Pelailen muuten mieheni kanssa yhdessä lentopalloa. Samassa lentopalloryhmässä on muutama muukin vl pariskunta jotka pelaavat yhdessä, yhdellä perheellä on 14 lasta, yhdellä 10, yhdellä 7. :)

Huvittavaa lukea täältä millaisia ihmeellisiä käsityksiä monilla ihmisillä on vee ällistä. :)

Hauskaa päivänjatkoa kaikille naisille! :)

Ohjelman äiti oli aika vapaamielinen, koska kävi jumpassa eikä siinä taustalla soinut virret.

Nostan hattua tuolle äidille, sillä myönsi olevansa välillä väsynyt ja hermostuvansa. Olisi odottanut, että lestadiolaisuus kieltäisi tuollaiset

kommentit.

No, kyllä varmasti vei enemmän aikaa laittaa ruokaa 14 kuin viidelle. Ellei laita ranskalaisia ja nakkeja uuniin. Perunoita pestävä monikertaiseti tai keitto, muussi yms. perunoita kuorittava järkyttävä määrä. Leipomisesta puhumattakaan, ei riitä yksi pelti pannaria, pullia eikä yhtään mitään. Salaatit ja muut aineet pestävä, kuorittava.

Tottakai aikaa menee enemmän mitä enemmän syöjiä. Tosin ei se aika aina tuplaannu jokaisen syöjän myötä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

vaan yhteinen päätös,ettei kotiin hankita tv:tä!siinä on aika iso ero!

Sanoisin yhdentoista lapsen,alle nelikymppisenä äitinä,että NAUTIN seksistä,vaikka silloin tällöin sen seurauksena on lapsi:)ja sitä paitsi haluan vielä lisää lapsia,vaikka elämä on joskus raskasta,se on kuitenkin suurimmaksi osaksi oikeasti onnellista!

Aika lailla tuollaista se meilläkin on lapsuuden kotona ollut, 10 lapsen perheessä. Tavallista elämää. Iloa ja surua, joskus helpompaa, joskus rankempaa. Vanhemmilla on ainakin meillä riittänyt kaikille aikaa ja huomiota. Syliin on mahtunut myös, eikä ole tullut sellainen olo, että haluaisi olla ainoa lapsi. Olisikin ollut aika tylsää, jos kotona ei olisi ollut (leikki)seuraa. Vieläkin kokoonnutaan usein yhteen, sisarusten ja vanhempien kanssa, jutellaan, ollaan ja joskus vaikka retkeillään. Suuri perhe on rikkaus!

Joskus olen ajatellut, että mitä enemmän on läheisiä ihmisiä, lapsia, sisaruksia, sitä enemmän ihmisellä on tärkeitä ja antoisia ihmissuhteita eli rikkautta. Kuka ei haluaisi paljon läheisiä rakkaita ihmisiä ympärilleen?

Itse olen vanhoillislestadiolainen, yli 30-vuotias ja jonkun vuoden ollut avioliitossa. Meille ei kuitenkaan ole annettu lapsia. Ottaisin kyllä, jos vain saisin. Lapset ovat lapsuuden perheestä luonteva osa elämää ja olen tottunut olemaan heidän kanssaan. On kipeä asia, ettei lapsia tule. Nyt on mahdollisuus tehdä uraa, mutta kyllä minä silti mieluummin olisin äiti kuin uranainen. Ja hyvin voi väsyä vaikkei olisi yhtään lasta, sen olen itse kokenut.

" Saisko lestadiolaisilta asiallisia vastauksia seuraaviin kysymyksiin?

Pysähdyttekö koskaan ajattelemaan kaikkien elämäänne säätelevien lakien ja kieltojen mielekkyyttä? Siis tv:n katselukieltoa tai tukan värjäyksen kieltoa? Mietittekö ikinä, mitä väärää siinä on ja mistä ko. laki on tullut? Vai totteletteko vaan mukisematta jokaista sääntöä? Kun kuitenkin internet on sallittu ja permanentti. Missä menee kielletyn ja sallitun raja ja kenellä on oikeus tämä raja määritellä?"

Aloitan alimmasta, kielletyn ja sallitun raja menee omassatunnossa. Omatunto on se joka määrittelee tekeekö oikein vai väärin. Se on kaikilla ihmisillä riippumatta uskosta.

Itse en koe noudattavani mitään lakeja tai säädöksiä, ehkäpä se voi ulkopuolisesta sitten tuntua sellaisilta, mutta on onnellista, kun on rauha omassatunnossa, on vapaa ja tasapainoinen olo. Nämä uskon asiat eivät ole järjen asioita. Järjellähän ajateltuna kovinkaan monissa asioissa ei ole mitään järkeä. Jos ajattelen järjelläni meillä ei olisi näin montaa lasta. Järkihän sanoo ja tarjoaa nopeaa ja helppoja ratkaisuja. Esim. pääset helpommalla, voit toteutta itseäsi enemmän ja paremmin, pysyt ehkä kauniinpana jne. jne. Järki sanoo, että et pysty riittämään kaikille lapsille jne.

Kun taas olen kuunnellut itseäni ja omaatuntoani ja olen tehnyt ratkaisuni:haluan olla uskomassa ja ottaa nämä lapset, jotka Jumala on meille tarkoittanut vastaan, niin en voi muutakuin ihmetellä, kuinka olen jaksanut, kuinka olen saanut voimia(omissa voimissaanhan ison perheen hoitaminen ei ole samanlaisia ihmisiä ollaan:) Ihmettelen yhä sitä, kuinka voin silti olla näin onnellinen ja kuinka meille on suotu jokapäiväinen leipä ja toimeentulo.

Ja samaan aikaan kaiken järjen mukaan näin ei pitäisi olla. Minun kuuluisi olla uupunut, sairaskin ehkä, tosi köyhä, vähän masentunut, voimaton.

Minä olen miettinyt paljonkin näitä asioita. Televisio koneena on ok. Television tekee huonoksi asiaksi sen ohjelmat. Kuten tiedämme ohjelmatarjonta on 90% aikaslailla kamalaa. Ehkäpä suurin osa ihmisistä pitää sitä normaalina, eikä näe sitä pahuutta mitä sieltä tulee. Lapset oppivat kaiken siinä sivussa. En sitten tiedä kuinka monen mielestä ohjelmissa oleva huoruus, pettäminen, valhettelu, juoniminen, tappaminen, jättäminen jne. jne. on normaalia.

Ajankohtaisohjelmat, dokumentit, luonto tms vastaavat ohjelmat ovat ihan hyviä. Sisältö siis on se joka ratkaisee.

Samoin on kirjallisuudessa, musiikissa, internetissä yms. itse valitsee mitä lukee, kuuntelee katsoo. Television ja tietokoneen ero kulkee hyödyssä. (tietokone on nykyaikana varsin hyödyllinen)

Nuo permanentti yms. asiat ovat aika toissijaisia. Perusteena on älkää liikaa itseänne koristako-ajatukset, mutta luulisin, että näissä on osaltaan syynä vanhat juuret siitä, että ihminen on kaunis ilman meikkiäkin ja sellainen luonnonkauneuden esille tuominen. Millaiseksi Jumala on meidät luonut. Voihan näistä väitellä, mutta johonkin se raja on sitten vedetty, eikä se nyt ole mitenkään oleellinen uskon kannalta. Siksipä esim. Venäjän uskovaisill on korvakorut.

Tässä joitain ajatuksia.

pitkässä jutussa just vastata lopussa tuohon, vai pitääkö sitä kaikki luetella, et huulipuna, korvakorut etc.

Itse tunnen tosi mukavan perheen tästä läheltä ja olen kysellyt häneltä samoja juttuja ja ollaan ihan avoimesti lenkillä puhuttu kaikesta. Hän saattaa kertoa törkeitäkin lääkäreiden kommentteja tms. ja olenkin itse alkanut epäillä ja ihmetellä, kuinka monet ihmiset ovat niin epäluuloisia ja epäystävällisiä. Tavallinen, iso porukka heillä ja onnellisia ovat, sen näkee, joskus käy kateeksikin kun mies katsoo vaimoaan niin hellasti ja kesällä pihalla,kun joskus seuraan, niin tuo kahvit pihaan ja kaappaa naisen kainaloon ja kahville. Näkee, että rakastavat toisiaan paljon.

Menettääkö ihminen mielestänne elämästänsä jotain olennaista, jos hän ei värjää tukkaansa tai kuuntele poppia? Minusta ei (vaikka itse voisinkin niitä tehdä vapaasti). Paljon enemmän minä kokisin elämääni rajoittavan, jos esim. ryhtyisin noudattamaan vähähiilihydraattista ruokavaliota kuin jos rupeaisin elämään elämääni niiden " sääntöjen" mukaan, joita vanhoillislestadiolaiset käytännössä noudattavat (vaikka he eivät puhukaan säännöistä).

Pysähdyttekö koskaan ajattelemaan kaikkien elämäänne säätelevien lakien ja kieltojen mielekkyyttä? Siis tv:n katselukieltoa tai tukan värjäyksen kieltoa? Mietittekö ikinä, mitä väärää siinä on ja mistä ko. laki on tullut? Vai totteletteko vaan mukisematta jokaista sääntöä? Kun kuitenkin internet on sallittu ja permanentti. Missä menee kielletyn ja sallitun raja ja kenellä on oikeus tämä raja määritellä?

Aikoinaan Joensuussa tutustuin erääseen tyttöön, joka seurusteli miehen kanssa, joka kuului juuri tuollaiseen lakihenkiseen lahkoon. Minä olen uskossa ja tutustuinkin tähän tyttöön seurakunnan toiminnassa ja tällä seurakunnalla ei ollut mitään tekemistä tuon ryhmän kanssa. Mies vaati tytön peittävän päänsä aina, kun he rukoilivat. Lisäksi tytön oli lopetettava työnsä, kun he menivät naimisiin. Tyttö oli silloin 17 vuotias. Lisäksi mitään rokotuksia he eivät hyväksyneet. Heidän häissään olin ja sen jälkeen törmäsin tyttöön vielä pari kertaa. Joskus mietin, mitähän heillekin kuuluu. Luulen kuitenkin, että tuntemasi perhe kuului tähän samaan lakihenkiseen ryhmään.

Vierailija:

Lainaus:

mutta pointti olikin siinä että pakko tehdä lapsia vaikka henki menisi

näillä kiihkomielisillä uskonnonharjoittajilla

tuo mainitsemani perhe asui Pohjois-Karjalassa

isäntä sai polvistumiskohtauksia kaupungilla

ja jakeli jotain lippuja

Täytyy olla hieno ihminen joka saa tuollaisen perheen arjen pyörimään. Oli myös rohkea, ku myönsi, että välillä menee hermot lasten kanssa.

Ihmishenkiä ei tuhoudu jos piuhat poikki joko mieheltä tai naiselta.

Jumala on antanut ihmiselle viisauden jolla voi säädellä lisääntymistä.

Niks naks vaan.

Siksi salassa uskonystäviltä koska tuomitsevat eivät ymmärrä. Ihan suojellakseni näitä väsyneitä äitejä pitäisi lopettaa lasten tehtailu.

Olen tullut huomaamaan että vaikka olisi yksi lapsi perheessä, ei sitä huomiota aina saa.

Kyllä se kuule on ihan vanhemmista kiini miten lapsiinsa paneutuu, oli sitten lapsia 1 tai 20.

Ihan mielettömän vaippavuoren aiheuttaa kaatiksille lestaperheet, joissa käytetään kertiksiä. Mitä omatunto siitä sanoo?

Ajatelkaa kuinka monta vaippaa 12 lasta kuluttaa!!!! Isot perheet ei todellakaan ole kovin ympäristöystävällisiä millään muotoa.

kieltoja ja rajoitteita minulle elämässä. Ei minua kukaan määrää ja sano että et muuten nyt tee sitä tai tätä. Teen ja elän juuri kuin minusta tuntuu. Ja minusta tuntuu että en tarvitse kotiin sitä televisiota tai en tarvitse värjättyä päätä. En halua kuunnella poppia, tuleepa vielä kiusaus lähteä vikittele salarakkaita tanssipaikalle. :) Eli ymmärrettekö että on vaan oman uskon kannalta etu elää välttäen maailmallista menoa ja elää Jumalan sanan mukaan.

Olen ollut lestadiolainen pian 30 vuotta enkä ole vielä koskaan nähnyt enkä ennemmin kuullutkaan moisesta sääntökirjasta!

Mikä sen kirjan nimi on? Mistä sitä saa? Onko kirjastossa?

Srk:n sivuilta ei sääntökirjaa löydy.

Vaikka te niitä kuinka haukkuisitte, niin ette pysty muuttamaan mitään/ketään. Jos lestadiolaiset tekee paljon lapsia, niin mitä sitten? Kunnioitan syvästi vanhempia, jotka jaksavat hoitaa monta lasta, kun monet naiset abortoi lapsiaan ihan vaan " huviks" .

Kyllä tänne Suomeen lapsia mahtuu :)

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat