Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

4-vuotias ei halunnut syödä 2 aikaan välipalaa, joten selitin, että jos nyt ei syö, saa ruokaa vasta kun isä tulee kotiin (4 jälkeen). Lapsi alkoi 3 aikaan valittaa nälkäänsä, mutta pidin pääni ja en antanut ruokaa vasta kuin ruoka-aikaan, eli 4 jälkeen.

Kommentit (13)

jonka olen tehnyt kaappiin valmiiksi. kaksi vuotias ottaa siitä samasta. Joskus teen molemmille jottain "tuoretta", jolloin sillä on tietty aika. muuten syövät, kun on nälkä. Aamupala, lounas ja päivällinen sekä iltapala ovat tiettyyn (noin) aikaan. Kukin taplaa tyylillään, mua alkoi ärsyttää, kun jokainen syö omaan aikaansa ja mä tunsin olevani koko ajan keittiössä. Nain helpottui edes kerran päivässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Muuten olen kyllä sitä mieltä, että elimistöä pitäisi kuunnella perustarpeissa. Itselläni menee ruoansulatus ihan sekaisin, jos syön liian aikaisin, ja jos taas olen liian kauan nälässä, mahaan sattuu niin paljon, etten enää saa syötyä juuri mitään.

Toki kouluissa ja monissa töissä on tarkat ruoka-ajat, joten lapsen totuttaminen sellaisiin on ihan hyväksi. Toki niitäkin voi miettiä ja muuttaa tilanteen mukaan. Tarkoitushan ei ole noudattaa orjallisesti jotain ulkoa annettua ohjetta, vaan saada ravintoa suunnilleen tasaisesti ja edes jotenkin sopiviin aikoihin.

Ei ihmisen elimistö kuluta energiaa kellon mukaan vaan sen mukaan mitä ja milloin on syönyt ja miten on energiaa esim. liikkumalla kuluttanut.

Mitäs tyhmää aikatauluissa on? Onhan esimerkiksi koulussa ja joillakin työpaikoillakin tietyt ruoka-ajat. Ei siellä auta sanoa, että nyt ei ole nälkä vaan tulen vasta tunnin päästä.

Lainaus:

Syötkö itsevälipalan aina kello kaksi?

Meillä syödään nälän mukaan, ei kellon. Jos vaikka syöty runsas täyttävä lounas syödään vasta sitten kun on taas nälkä.

Niin ja sitten kun kaikki perheenjäsenet kuluttavat eri tavalla energiaa, niin kaikilla pitää olla eri ruoka-ajat, niinkö. Ei noita ruoka-aikoja ihan huvin vuoksi ainakaan meillä käytetä, vaan sen takia, että kaikki olisivat yhtä aikaa pöydän ääressä.

Nälkä tuli ihan yhtäkkiä - edellisestä syömisestä oli vain pari tuntia aikaa - enkä päässyt syömään heti, kun oli nälkä. Olo oli ihan kauhea, mä vapisin ja hikoilin, väsytti ja sydän pompotti kauheasti. Sitten sain välipalaksi pari palaa ruisleipää ja olo helpotti ihan muutamassa minuutissa. Musta olisi kauhea ajatella, että lapsi joutuisi olemaan tuossa kunnossa vain siksi, että äiti nyt on niin päättänyt.

Syötkö itsevälipalan aina kello kaksi?

Meillä syödään nälän mukaan, ei kellon. Jos vaikka syöty runsas täyttävä lounas syödään vasta sitten kun on taas nälkä.

sillon välipalaa kun haluaa. Muuten syö säännöllisesti ruuan 12 ja 17 aikaan. Välillä ei halua välipalaa lainkaan jos lounas siirtynyt myöhäisempään ja syö iltaruuan aikasemmin.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat