Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Kyselisin muiden 4,5-vuotiaiden " ymmärryksestä" . Esim. tänä iltana sanoin tytölleni saunan jälkeen, ettei riisusi kylpytakkia heti ja että pannaan sitten pyjama päälle hetken kuluttua eikä enää tavallisia vaatteita. Noin minuutti myöhemmin tyttö rääkyy olkkarissa, on riisunut kylpytakkinsa ja vaatii tavallisia vaatteita... Ei näytä ymmärtävän mitä olin hetki sitten sanonut.

Aikaisemmin illalla katseli lastenohjelmia ja olimme odottaneet että sieltä olisi tullut " Harri ja Dinot" , muttei sieltä tullutkaan. No, selitin tytölle, ettei Harria nyt ehkä enää sitten tulekaan vaan tulee jotain muuta. KUn lastenohjelmat ovat loppu, tyttö itkee taas ja ihmettelee miksei tullutkaan Harria??! VAikka olin selittänyt ja selittänyt ettei sitä sarjaa enää tule.

Nämä ovat siis vain esimerkkejä mutta tällaista meillä on päivittäin ja jatkuvasti! Onko normaalia, ettei tämän ikäinen lapsi vielä ymmärrä selityksiä?

Ei tunnu myöskään ymmärtävän syy ja seuraus -suhteita. Esim. nurkkaan laittaminen rangaistuksena ei tunnu tepsivän koska lapsi ei ymmärrä MIKSI hänet sinne laitettiin.

Kommentit (21)

Tosiaan voi olla ihan luonteenpiirteestäkin kyse. Rupesin miettimään asiaa ja onhan lapsen isäkin vähän hajamielisen oloinen joskus ainakin...;-). Eli sillai että jos hänelle jostain puhun niin hän on ihan kuin jossain toisessa maailmassa välillä eikä ole kuin olisi kuullutkaan.

Ja voihan ikäkin tosiaan olla sellainen, että tyttö on vahvasti omassa mielikuvitusmaailmassaan!

Tyttö ei ole päiväkodissa vaan pph:lla ja käy kerhoakin. Kyselin kerran kerhossa mitä miletä ovat tytöstä ja kerhon täti sanoi, että hänen mielestään tyttö on ihan normaalin oloinen. Leikkii siellä hyvin ja häneen saa hyvin kontaktia. Että ehkä ei huolenaihetta ole?

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tuosta rangaistus-esimerkistäsi, tuntuuko hän ymmärtävän mitä seuraisi jos uhkaat nurkkaan laittamisella?

Uhman olet tainnut jo sulkea pois?

Molempiin on hyvät tukitoimet kun varhain havaitaan. Kannattaa ottaa yhteyttä neuvolan kautta psykologille. On hyvä tutkia niin mielesi rauhoittuu. t: Psykologi itsekin

Äiti/isä kuitenkin tuntee lapsensa parhaiten ja " tuntee" myös jos kaikki ei ole ok. Kannattaa tutkia, hyvä jos kaikki ok ja hyvä myös jos jotain löytyy koska silloin voi asiaa hoitaa/tietää mistä käytös johtuu.

Me kaikki täällä kuitenkin vain arvaillaan mikä kyseessä voisi olla.

T. 13

Meillä nyt 5 vuotias poika ja oli nelivuotiaana tosi tottelevainen ja ymmärsi asioita, tuossa 4,5 vuotiaana alkoi pikkuhiljaa tulla näitä " ymmärrys" ongelmia eli juuri esim. tuota tappelua kun joku ohjelma ei tullutkaan tai sitten ei halunnut laittaa yökkäriä päälle vaan päivävaatteet -> vaateongelma johtui kyllä selvästi siitä että ei halunnut mennä nukkumaan.

Eli lähinnä reagoi kaikkeen voimakkaammin ja suuttuu helpommin. Tosin kyllä keskustelee ja juttelee paljon, mutta nuo reaktiot tulleet selvästi voimakkaammiksi ja " uhmaisemmaksi" .

Toisaalta osaa jo hillitä puuskiaan erilailla kuin edellisessä uhmassa ja asiaa auttaa kun ne käydään rauhallisesti ja selkeästi selittäen läpi.

" alalajia" ja tässä voisi olla kyse, että pitkät ja monimutkaiset asiat ei ihan mene perille asti.

En halua pelotella, mutta tämä voisi olla yksi mahdollisuus. KOkeileppa lyhyttä ja yksinkertaista asiaa selittää. Eli yksi- korkeintaan kaksi lausetta peräkkäin, niin johan voisi auttaa. Lievässäkin dysfasiassa lähimuisti heikko, eli jos selität asiat pitkästi, saattaa olla, että selityksen alku jo unohtuu.

Dysfasia ei kuitenkaan ole mitenkään " kamala" asia!!

Jos lapsi kovasti haluaa, että tulee harri ja dinot, niin tottakait itkettää kun ei sitten tullukaan, en tosiaan usko, että on mitään hätää.

-sosionomi-

meidän 4,5- vuotias ymmärtää kyllä halutessaan selityksiä. Ennemminkin hänellä kiukut johtuvat pahasta mielestä. Eli ei " suostu" ymmärtämään, ettei joku ohjelma tulekaan tai että pitää mennä nukkumaan. Kuitenkin saattaa selittää innokkaasti jollekin seuraavana päivänä, että tiesitkö ettei se ja se ohjelma enää tulekaan telkkarista jne.

Lapsi tuntuu hajamieliseltä. Usein ajatukset harhailevat siellä sun täällä. Siis esimerkiksi ruokapöydässä me muut juttelemme todella paljon ja jatkuvasti, tyttö ei osallistu ikinä!!!! Minusta ei ole oikein normaalia 4,5-vuotiaalta. Tytöllä myös isoveli 6-v joka osallistuu ja juttelee eikä ikinä ollut tällainen.

Eli tytöllä tuntuu olevan ajatukset aina muualla. Usein ruokapöydässäkin rallattelee ja lauleskelee. Ihan kuin miettisi ihan muita asioita eikä olisi ollenkaan siinä meidän kanssamme.

Uhman olen sulkenut pois. Sitä se ei enää kyllä ole. Joskus kun tyttö tekee jotain tuhmaa niin tosiaan uhkailen nurkalla, mutta tuntuu ettei tyttö ymmärrä sitä! Hetken kuluttua voi siis toistaa tuhmuutensa ja joutuu tällöin nurkkaan. Sitten ei tunnu tajuavan miksi sinne joutui?!

Olen tosissani huolissani tytöstä. Eikä ainakaan johdu siitä, etteikö tytölle oltaisi puhuttu.. Vaikka kyllähän sitä äitinä aina syyttää itseään, että enkö ole antanut tarpeeksi huomiota jne. Mielestäni kuitenkin olen sylitellyt paljon ja olemme lukeneet lapsille paljon. Tuntuu vaan ettei tyttöön saa oikein yhteyttä!

Dysfasiaa olen minäkin miettinyt, mutta en oikein tiedä mitä se on? ASPERGERIA olen myös epäillyt tai sitten jotain sensorisen integraation häiriötä.

Ap

Mainitsemistasi tilanteista vain tuo tv-juttu kuulosti tutulta, sitä tyttäreni ei oikein ole vielä tajunnut että tv:stä tulee sitä mitä sieltä nyt sattuu tulemaan (kun on tottunut siihen että dvd:ltä ja videolta tulee sitä mitä tilaa).

Mitä jos on yksinkertaisesti vain ihan puhki? Näin pitkän päivän päätteeksi vähän hajamielinen?

Jos on, hoitajilta kannattaa ehdottomasti kysyä mielipidettä. Heillä on kokemusta suuresta joukosta lapsia ja he näkevät miten lapsesi käyttäytyy " parhaimmillaan" . Ainakin meidän lapset on kotona ja etenkin arki-iltaisin kaikkein herkimmmillään ja puheen perille meno takkuaa usein tosi pahasti.

Minä itse aloin epäillä että meidän kuopuksella olisi tarkkaavaisuuhäiriöitä,kun hän ei tunutunut koskaan kuuntelevan mitä hänelle puhuttiin. Höpisi vain omiaan päälle ja hyppeli ympäriinsä. Pk:n hoitajat rauhoittelivat minua sitten ja kertoivat että poika on kyllä vilkas ja kamala papupata, mutta osaa myös keskittyä askarteluihin ja noudattaa ohjeita jumppahetkillä, mikä riittää sulkemaan kaikki diagnoosit pois. Ilmeisesti poika vaan ei jaksa kotona tsemppiä senkään vertaa vaan laittaa ihan lekkeriksi heti kun pääsee vapaalle.

hän voi olla vain sellaisessa vaiheessa että päässä vilisee omat mielikuvitusmaailmat ja pitkät puheet ja selitykset menevät toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Ihan luonnekysymyskin voi olla, hän on vain hajamielisempää tyyppiä.

Odottelisin vielä joitakin kuukausia ja tarkkailisin tilanteen kehittymistä.

Hyvä pointti kuitenkin on, että jos vanhempia huolestuttaa, aina voi neuvolasta kysyä.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat