Seuraa 

Olisi kiva kuulla Sveitissä asuvien kommentteja muutosta, asumisesta, paikallisesta terveydenhuollosta (lähinnä lasten, että miten se siellä toimii) sekä kaikesta muusta mitä nyt vain keksitte kertoa. Mielenkiintoista olisi myös kuulla miten raskaudenseuranta toteutetaan Sveitsissä ja poikkeaako synnytyksen hoito (onko esim. medikalisoidumpaa) paljon suomalaisesta käytännöstä? Tietysti haluaisin kuulla myös miten olette saaneet ajan kulumaan jos olette kotona. Jos teillä on kokemusta eri alueilla asumisesta niin niistäkin kuulisin mieluusti hyvät ja huonot puolet.

Kommentit (6)

Tervetuloa Sveitsiin !

Me asutaan saksankielisellä alueella, tosin maalla kauempana isoista kaupungeista.

Meillä lapset meni 5 v kindiin ja tosiaan päivisin tullaan syömään kotiin, niinkuin sitten kouluaikanakin.

Suurempien kaupunkien lähellä on Suomi-koulujakin(toimivat keskiviikkoisin ja ehkä lauantaisinkin), meillä lähin olisi vasta St Gallenissa, että sinne ei ole tullut lähdettyä pitkän matkan takia.

Tuosta terveydenhoidosta, täällähän on pakollinen sairasvakuutus kaikille ja niistä löytyy monemmoista variaatiota. Se minkä laajuisen ottaa, määrää myös sen mitä se korvaa hoidoista. Me esim. otettiin erillinen hammasvakuutus lapsille ja se on kyllä kannattanut, hammaslääkärit ovat tosi kalliita täällä.

Neuvolatoimintahan ei ole samanlaista kuin Suomessa, itse täytyy hoidella kaikki jutut, parhaiten kait se hoituu juuri tuon oman lääkärin kautta. Raskausaikana monet käy gynellä kontrolleissa ja ultrassa.

Mutta en usko että mitään vaikeutta tulee lääkärijuttujen kanssa. Minusta tämä lääkäreitten yksityisyys on ollut vaan positiivista, ei ole tarvinnut jonotella ja odotella lääkäriin pääsyä.

Tässä nyt mitä äkkiseltään tuli mieleen.

Et kerro minne päin olette muuttamassa Sveitsissä. Sveitsi on hyvin jakautunut maa kieltenkin takia, myös jokainen kantooni päättää omista lakiasioista, joten eroja on paljon maan sisällä. Itse asun ranskankielisessä Sveitsissä ja viihdyn todella hyvin. Olen ymmärtänyt, että saksankielisellä puolella on hyvinkin erilaista. Mutta jos satutte suunnittelemaan muuttoa tänne Suisse Romand:iin, voin sitten kertoilla lisää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kuten aikaisemmassa kirjoittaja mainitsi, paljon riippuu mihin päin Sveitsiä olette aikeissa. Niin viihtyvyys, lasten kerhotoiminta, suomalaisten toiminta jne...

Itse asumme Italiankielisellä alueella jossa meitä suomalaisia todella vähän.

Ns eskari toiminta täällä alkaa 4-vuotiaana, jo 3-vuotiaana mahdollista. Joka tietääkseni saksankielisellä alueella alkaa 5-vuotiaana. Täällä se on 8.30-16.00 ja lapset syövät myös siellä, saksankielisellä alueella jos oikein muistan se on vain muutama tunti päviässä eikä ruokailua.

Ilmoita ihmeessä mihinkä päin on mahdollisuutta teidän tulla, siten on helpompi kertoa mitä kys alue tarjoaa.

No, kertoilenpa nyt jotakin täältä laidalta Sveitsiä.

Täällä on mielestäni suomalaisen helppo asua, kun on kotimaassa tottunut tietyyn elintasoon, on siis varsin samanlaista. Ihmisetkin on jotenkin sellaisia asiallisia ja hillittyjä, mutta kun itse vaan tekee aloitteita, saa itselleen hyviä ystäviä.

Terveydenhuolto on tosiaan samantapaista kuin Suomessa. Tosin käydään yksityisellä ja maksut hoituu pakollisten vakuutusten kautta. Vakuutukset tulee joko työnantajan kautta tai sitten itse hoidettuna.

Ranskaa on hyvä osata, mutta toisaalta saataa englannillakin pärjätä.

Lapset menee kouluun 4 vuotiaina ja tulee kotiin lounaalle. Yleensä pienemmillä on keskiviikot vapaapäiviä. Koulusysteemi on hyvä ja korkeatasoinen mielestäni. Lapset saavat olla aika vapaasti, mutta osaavat kauniit käytöstavat.

Täällä on uskomattoman kaunista! Lumihuippuset Alpit, Jura, Leman-järvi, viininviljelysalueet, upeat kukat kaikkialla, talvella hiihtomahdollisuudet lähellä yms.

Suomalaisia on alueella paljon, Suomikouluja kokoontuu viikoittain alueellamme kolmessa eri kaupungissa.

Miinusta voisi olla korkeat hinnat asumisessa ja ruoassa. Mutta yleensä se on otettu palkassa huomioon.

Olemme täysin suomalainen perhe, mutta viihdymme täällä paljon paremmin kuin Suomessa. Elia ainakin minä osaan vain suositella Sveitsissä asumista. Mutta olen lukenut täältä myös päinvastaisia mielipiteitä joskus, joten en voi taata, että kaikkien mielestä täällä on mukavaa...

Alueesta johon olisimme mahdollisesti muuttamassa en osaa vielä sanoa mitään, koska muuttomme on vasta harkinta-asteella. Miehelleni olisi töitä mahdollisesti useammallakin eri alueella, joten sen vuoksi täällä juuri kyselen. Mies olis valmis lähtemään melko pikaisellakin aikataululla, mutta itseäni vielä hieman mietityttää kuinka siellä viihtyisin ja millä alueella olisi hyvä asustella lapsen kanssa ja missä tulee parhaiten toimeen englannin kielellä. Olisi kiva jos kertoisit jo aiemmin kyselemiäni asioita oman alueesi näkökulmasta.

Hei!

Asumme perheinemme melko lähellä Zürichiä (mies käy junalla siellä töissä) pienehkössä kylässä. Täällä päin ihmiset osaavat kohtuullisen hyvin englantia, vaikkei ehkä esim. kaupoissa. Mutta muuten kommunikointi varsinkin samanikäisten kanssa sujuu melko hyvin englanniksikin.

Täällä päin Kindergarten (vastaa kai eskaria?) alkaa 4-5 vuotiaana, riippuen missä kuussa lapsi on syntynyt. Ruokailua ei ole, joten lapset tulevat keskipäivällä kotiin syömään. " Kinski" on maksuton, mutta sitä ennen eli n. 3-vuotiaat on mahdollista laittaa kerran viikossa leikkikerhoon (Spielgruppe), joka kestää 2,5h. Tämä kuitenkin maksaa. Lisäksi alueella on useampia muskari/jumppa-tyylisiä kerhoja, esim. äiti-lapsi-jumppa.

Viihdymme alueella hyvin. Seutu on rauhalllista ja kaunista, melkein maaseutumaista.

Tervetuloa, minne sitten asetuttekin!

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat