Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Minulla on migreenin kaltaista päänsärkyä ajoittain. Yksi päänsäryn aikainen " oire" kummastuttaa: tekee mieli syödä rasvaista ja makeaa esim. suklaata. Onko tämä normaalia migreeniin liittyvää oireilua? Ärsyttää, kun yleensä muulloin pystyy syömään kevyemmin mutta päänsäryn aikana tulee syötyö holtittomasti.

Kommentit (5)

Kyllähän migreeni saa aikaan erilaisia mielihalujakin.

Minulla itselläni käy niin, että ennen migreenin ensioireita tulee hillitön suklaanhimo, mutta kun oireet alkavat, häviää ruokahalu täysin ja kaikki tuoksutkin saavat yökkäysrefleksit käyntiin.. eli juuri ennen kohtausta minulla on ihan samaa makeanhimoa, mutta kohtauksen tullessa minulle ei sitten enää mikään maistukkaan.. en saa siinä vaiheessa enää ruokaa enkä juomaa alas tuntikausiin.

Ootko huomannu, laukaseeko sulla joku tietty ruoka-aine kohtauksia?

Mä olen itse ainakin huomannut että kohtauksia saa aikaan:

Savustetut ruuat (esim. rakastamani kylmäsavulohi), punaviini ja oikein juustopitoiset ruuat, esim. lasagne.

jännitys tai stressi. Myös alkoholi tiettyyn aikaan kuukaudesta on huono juttu. Lievähkössä päänsäryssä tulee olo, että täytyy syödä. Jotenkin kai henkisesti/fyysisesti luulee, että verensokeri on alhaalla ja tulee ahmittua :-( Oksentamista ei onneksi usein liity migreeniini. Jos se sellaiseksi edes on diagnosoitavissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Itse asiassa eräs tuttu vetäisee kohtauksen alettua kokonaisen suklaalevyn naamaan ja se helpottaa oireita vähän. Sillä on aina joka paikassa mukana suklaata =) Eikös siinä suklaassa ole niitä mielihyvää tuottavia aineita, joten ne varmaan lievittää sitä kipua.

Voin syödä vaikka pieniä kiviä, tai siis esim. kuivia makarooneja kaapista, jos en muuta löydä. Muutenkin vedän normaalia enemmän ihan perusruokaa sen päivän kun yöllä iskee migreeni. Aamuyöstä sitten alkaa oksentelu ja koko päivä menee sängyssä maaten.

Että valitettavasti kuuluu taudin kuvaan! Mulla esioireina on myös palelu ja haukottelu ja väsymys.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat