Seuraa 

.......millä viikoilla olette sitä käyttäneet? Mulle yksi lääkäri sanoi, että voi käyttää satunnaisesti ennen 22 rv:tä ja samaa kerrottiin teratologisesta tietopalvelusta. Joku vaan mainitsi tuolla imetys-yhteydessä lääkärin sanoneen, ettei pitäis käyttää ennen kuin viikkoja on 16 kasassa. Moniko on kuitenkin käyttänyt jo aiemmin? Ite oon nyt viikolla 18 raskaana ja kyllä joutunut käyttämään noin neljästi migreenin taltuttamiseen. Ny vaivaa kuitenkin, että oiskohan siitä sitten kumminkin mahdollisesti haittaa. Lohduttais kyllä jos ois muitekin alkuraskaudesta ibuprofeiinia käyttäneitä, eikä ois kuitenkaan ollu haittaa vauvalle.

Kommentit (6)

Olen koulutukseltani proviisori ja koulutukseni tuoman tiedon turvin ja teratologisen tietopalvelun sekä useiden lääkäreiden kanssa konsultoineena olen myynyt ibuprofeenia turvallisena tuotteena raskaana oleville, jotka ovat enemmän tai vähemmän hätääntyneinä kertoneet, ettei parasetamol-valmisteet ole tehonneet. Tästä asiasta on tasan kahdenlaista tiedekuntaa: toisten mielestä ibuprofeeni-vamisteita tulisi välttää viimeiseen asti raskaana ja imettäessä ja toisten mielestä voi pieninä annoksina satunnaisesti käyttää. Toki olen korostanut, että ei kannata joka päivä käyttää, mutta saa kuitenkin ottaa. Ja tämä tieto tulee oikeanlaisen koulutuksen ja kokemuksen omaavilta henkilöiltä. Mielestäni sinun ei kannata menettää yöuniasi tämän asian takia. Uskon, että tämän asian kanssa painii moni odottaja ja imettäjä, mutta itse olen hyvällä omallatunnolla kehoittanut ottamaan ibuprofeenia, mikäli omat kivut ovat sietämättömät, koska odottajan tai imettäjän kovat kivut eivät myöskään tee hyvää vauvalle. Ikävää on, että kaikki lääkärit eivät syystä tai toisesta suostu kirjoittamaan vahvempia ibuprofeenia sisältäviä lääkkeitä, joita ei ilman reseptiä saa. Onneksi myös nämä hieman vähemmän vaikuttavaa ainetta sisältävät lääkkeet tehoavat yllättävän paljon paremmin kuin parasetamol-valmisteet.