Seuraa 

Sivut

Kommentit (50)

Sinuna juu olisin minäkin jo menossa polille! Ihmeellistä käyttöstä neuvolalta kyllä et käsketään vaan kotiin lepäämän ja särkylääkettä!!!! Huh huh...

Mulla on selkä kipuillut koko päivän vaikka oon koittanu ottaa ihan rauhallisesti. Lisäks oon huomannut kun käyn kävelyllä että sattuu tonne alapäähän välillä aika ilkeesti, niin että on pakko pysähtyä! Mietin tässä vaan että onkohan vauva mullakin laskeutunut?! Närästänyt ei oo nyt vähään aikaan ja öisin saa hypätä monta kertaa pissillä.

Luulen, tai on sellanen olo että syntyy aika lähellä laskettua-aikaa. Esikoinen synty just laskettuna päivänä! Synnytyksessä pelottaa se ponnistusvaihe. Tytöllä murtui solisluu kun oli hartiat aika tiukassa. Eli mulla varmaankin ahdas lantio?! Kun tyttö oli ihan normaalikokoinenkiin, ettei mikään jättivauva: 3600g ja 51cm. Muistelisin että esikoisesta alkoi myös tässä vaiheessa pelottaa synnytys. Toivon vaan että menis nopsaan ja sais mukavan kätilön. Satks:ssa kuulemma on pari ilkeetä kätilöä joista jatkuvasti valitetaan. En tajua miten ne sit voi olla siellä enää töissä?!

Ihana auringonpaiste jatkuu! Tänään alkaa miehen loma eli on tiistaina vasta työpäivä seuraavaksi. Tivoliin pitäs ehtiä ja jotain kivaa täällä kotnakin ois tarkotus keksiä :)

Queen rv34+6

MariAnn80:

[quote]

Onko joku muu kuullut sellaisen jutun, että raskaana oleva nainen hehkuu sekä on energisempi, kuin normaalisti, viikoilta 26 lähtien. En tiedä vaikuttaako toi Tampere ja hämäläisyys, mutta ei mulla ole vielä havaittavissa mitään energiapiikkejä..

[color=blue] Ihan pakko kommentoida... kun tossa just peilikuvaani tänään oon vähän tarkemmin ehtiny katella... Oon kyllä kuullu tuon, ja joskus raskauden keskivaiheilla ja aiemmissa raskauksissa on sellainen olo saattanut ehkä ollakin. Mutta nyt on kyllä sellaset pussit silmien alla, että hohhoh. Ja kömpelö olo ei kyllä hurjan seksistä oloa itelle tee. Ois kyllä kiva sellaisia fiiliksiä kokea. Mut varsinkaan iltaisin väsyneenä... Jossain vaiheessa rintojen kasvukin oli mukavaa, mut nyt alkaa tuntua, et painavat jo selkeästi alaspäin, et tuskin kohta enää kauhean hyvän näköiset. Ja just tuo nännipihan leviäminen ym. No, mitä tässä valittamaan. Ulkonäkö ei ole pääasia, ja todennäköisesti on kuitenkin itselleen liian kriittinen. Miestä kuitenkin tuntuu viehättävän oma vaimo, niin mitäpä hätää tässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Eilen en ehtinyt kirjotella ollenkaan omia kuulumisia, oli sen verran pitkä pino että meni aika sen lukemiseen :) Mutta kivaa kun on tullut taustailijoitakin mukaan! Riittää juttua! Taitaa aika monet jo alkaa olemaan kotosalla...Mullahan alkoi se äippäloma eilen, mutta eipä oikeen tilanteeseen vaikuta kun kotona oon tähänkin asti ton tytön kanssa ollut!

Suonikohjuista: En oo huomannut että ois tullut mutta eilen vessassa käydessä huomasin että tuli hiukan verta pyllystä:( Taitaa olla peräpukama. Ei ole kauheen kipeä eikä toivottavasti pahene.

Joku kirjotteli että ottaa sairaalaan mukaan omia vaatteita topin yms. Tässä just mietin et saako siellä omia vaatteita käyttää? Ajattelin että aika tukalaa voi olla jos koko ajan on kauheen kuuma osastolla. Ihan hyvä varmaan ois kassiin pakata pari toppia ja verkkarit.

Tosiaan, oon saanut viimein sen sairaalakassin pakattua ja mukaan tuli:

- hygienia tarvikkeet (saippua, shampoo, perusvoide, naamarasva, hammastahna ja harja, kampa, dödö, muotovaahto, hiukan meikkejä, pumpulipuikkoja)

-Vaatteita itselle: farkut, toppi, huppari, parit sukat ja alkkarit.Ja edelleen mietin niitä verkkareita ja toppia jos omia saa käyttää.

- Vauvalle kevyt suojapuku (onkohan liian kuuma?) potkarit, boddy, sukat, lakki, vaippoja. Tutti pitäs vielä ostaa.

Olikohan siinä jo kaikki. Täydentelen sitten vielä.

Lytte: Hyvä, että selvisit säikähdyksellä! Jännitinkin jo että miten käy :)

Miona: muista lepäillä, lepäilä, lepäillä ja lepäillä....

Nyt pitäs pesasta lattia ja lähteä sitte tytön kanssa ulos kun on niin ihana ilma!

MUKAVAA PÄIVÄÄ KERTUILLE!

QUEEN RV34+6 JA NEITI 1/05

niistä pohkeista pikasesti, nyt ku tosa eessä on tällänen mieletön pallo nii toi vartalon painopiste on muuttunut nii paljon et sitä seisoo helposti sillee et suurin painopiste on päkiöiden päällä ja se ottaa pohkeisiin!!!

samoin tosin kyllä takareisiin. Eli eiku venytteleen ni välttyy myös niistä johtuvista suonenvedoista! =)

Anu

joo. Mäkin tuossa mietin, et näänkö väärin...

Mrs.Marple:

Onkos kukaan muuten huomannut rinnoissaan vastaavaa ilmiötä: Nännipihojen pigmentti on lähtenyt " leviämään" , ihan kuin olisi tullut paljon kesakoita tuohon nännipihan reunaan.. Ennen kun tavallisen ihon ja tuon tumman alueen raja oli hyvin selkeä.. Kummalliset.. Ymmärsittekö? Onko yhtään tuttua?

Päivä tais humahtaa etten jaksanu ku lukee mahtipinon, sitte löi tyhjää ja jäi kirjottamatta...

Oma (.) eka. Yö meni vaihteeks tosi hyvin, tarpeeks aikasin menin vissiin nukkumaan, ja neljältä olin jo virkku mut onneks vielä sain unenpäästä kiinni... Ja nyt oli kivuton yö. Toissa yönä sattu varmaan kymmenkunta kertaa ja kovasti aina toiselle puolelle mahaa...

Eilen käytiin kirjottamassa kauppakirjat talosta!!!!!! Sit on tasan 5vkon odotus eessä et talo on meijän.. Ja 6vko laskettuun... ;)))))) Vähäkö suunnittelen pihaa ja kaikkee....

Aamupalan jälkeen lähetään meijän väki kera papan ostoksille koko päiväks. Joten jää taas lukeminen iltaan jos sitte enää jaksaa....

Aurinkoista päivää kaikille kertuille!!!!!

Suhmura ja Napura 34+0

Nyt lähdet äippäpolille ihan tosi!! Noi verenpaineet on tosi kovat etenkin kun sulla on ollut ne aiemmin huomattavasti alemmat. Soitat polille ja sanot että olet tulossa, ihan oikeasti.

Ja tämä on käsky!!!!!!

Olen ihka uusi täällä ja ajattelin loman kunniaksi ilmoittautua.. Tarkoitus on ollut jo kauan, mutta olen nippanappa kerennyt päivittäin pinot käydä lukemassa.

Jäin just lomalle ja nyt kai kerkiää kirjoittelemaankin..

Jos jotain taustatietoa:

Viikkoja olis nyt 32, La 22.6. ja toinen lapsonen tulossa. Asustelemme Tampereella ja synnäri on TAYS.. Iät, mies 28, minä 26 ja poika 8.

Aloitin siis loman.. Tuntuu hassulta olla vaan kotona. Koko ajan pitäis tehdä jotain, eikä toi siivoominenkaan jaksa koko aikaa kiinnostaa. Onneks on tää kone, tulisin varmaan hulluks ilman teitä!!

Olette oleet melkoinen valo ja voima koko raskauden ajan!!! Edellisestäkin on jo niin kauan, että on ollut kannustavaa lukea muidenkin hormoonihirviö-päivistä ja muista raskausjutuista.

Olen kaikille sanonutkin, että tämä raskaus on ollut varmasti paljon rankempaa miehelle, kuin edellinen. Välilllä sitä vaan on niin outo.. Ensin sanon jotain ja hetken päästä herää, että sanoinko ihan ite noin.. Onneks alkaa oleen ne ohi ja vatsan kasvattaminen sekä lepääminen on nyt tärkeintä. Voin kertoa, että melkoinen möykky olenkin, heh!

Onko joku muu kuullut sellaisen jutun, että raskaana oleva nainen hehkuu sekä on energisempi, kuin normaalisti, viikoilta 26 lähtien. En tiedä vaikuttaako toi Tampere ja hämäläisyys, mutta ei mulla ole vielä havaittavissa mitään energiapiikkejä..

Poika tuli koulusta, joten nyt on mentävä välipalalle ja kuulumisille..

Aurinkoista päivää kaikille!!

T. MariAnn80 rv32

[color=009ACD] vastaanpa nyt pariin galluppiin, kun vielä muistan:

vaunut: meillä on esikolta (vuodelta 2002) brion kombit vielä hyvässä kunnossa, joten niitä käytetään sit tulokkaallakin. niihin päädyttiin aikoinaan, kun piti saada yhdistelmät, jossa ei ole erikseen ratas- ja vaunuosia. ei olis säilytystila riittänyt. ja tykkäsin muutenkin noiden ulkonäöstä. kovan kantokopan halusin kesävauvalle, kun ajattelin, että ois viileämpi kuin pehmeä. ja se oli kyllä tosi hyvä se koppa muutenkin. tilava, ja meillä poika nukkui siinä päiväunia olkkarissa vielä senkin jälkeen, kun oltiin laitettu jo vaunut rattaiksi. ja varasänkynäkin sitä voi reissussa käyttää. varmaan nytkin pidetään koppaa alakerran unipaikkana vauvalla.

synnytysasento: ponnistin pojan polvillani niin, että nojasin pystyyn nostettuun sänkyyn. siis polviseisonta taitaa olla oikea termi :) kokeilin myös puoli-istuvaa ja kyljelläni, mutta ne ei tuntuneet ollenkaan hyviltä. nyt toivon, että saisin taas synnyttää pystyasennossa, joko kyykyssä tai polviltaan. tai kontallaan ois myös varmaan hyvä asento.

[color=473C8B] (.) tuntuu valahtaneen täälläkin alas. mun äiti (on lääkäri) sanoi jo viime viikolla, että on varmaan laskeutunut. ja itsestäkin tuntuu siltä, kun ei närästä enää yhtään. ja liitokset taas kipuilee. hassulta tuntuu, kun ylämaha tuntuu ihan tyhjältä... tosin vauveli taitaa edelleenkin majailla pylly alaspäin jalat toisella, ja pää toisella sivulla. en kuitenkaan usko, että vielä syntyis tuo nyytti. tai ainakin toivon niin. edelleen henkisesti valmistaudun siihen, että vähintään juhannukseen mennään :)

äsken huomasin, että sormet ja jalat pamahtivat turvonneeksi. täytyy juoda paljon vettä, niin laskee. tällaista käy mulle muutenkin aina välillä (siis raskauden aikana), mutta yleensä vasta illalla... ja nyt vähän alkoi päähänkin jomottaa... no, jospa se menis kohta ohi, eikä ois mitään vakavaa.

[color=009ACD] ihanaa aurinkoista kevätpäivää kaikille! voikaa hyvin, varsinkin kaikki, jotka on joistain vaivoista kärsineet!

gabriela rv 32+6 (jee, huomenna uus viikko!)

Vaikkei mulla kyllä mitään asiaakaan ole... :D

Miona taitaa tosiaan olla nyt lepäilemässä. Toivottavasti kaikki on hyvin.

Kuulostaa niin ihanalta tuo Ninnin bailatino. Itellä tuo liikkuminen rajoittuu pieniin kävelyihin ja kukkapenkkien kuopsutteluun.

Sitä energiapiikkiä kyllä odottelen todenteolla! Mitään en viitsis tehdä, mutta pakkohan se tietenkin on. Jospa se vielä tulee ennen synnytystä. Viimeksi kyllä muistan touhunneeni kovasti vauvan syntymän jälkeen. Tulisi nyt sitten edes jälkikäteen... :D

Joku kertoili, ettei ole laittanut vauvalle vielä mitään. Täällä yks samanmoinen. Äitiyspakkauksen vaatteet oon pessy, mutta muuta en oo vielä vauvan eteen tehnyt. Ehtiihän tässä vielä. Sairaalakassin pakkaan minäkin varmaan vasta sitten supistusten välissä. ;)

Tervetuloa kaikille uusille! :)

Juu mutta palaanpas asiaan, sitten kun on jotain sanottavaakin!

Aurinkoista päivänjatkoa!

Mirju ja pikku-pööpöti 32+4

Hiukan paremmalla mielellä kuin eilen :) Ainakin neuvolaan saakka, joka on puol ykstoista...

Lytte: Onneksi kaikki on hyvin, hiukan jännitti puolestasi!

Suhmura: Onnea uudesta kodista :)

Miona: Lepää, Lepää, Lepää ja pidä ittestä ja vauvasta huolta! Toivottavasti voisit jo paremmin.

Eilennä näytti olevan ihan järkkypitkä pino, en ole vielä käynyt lueskelemassa sitä loppuun.

Mun on pakko hehkuttaa kun olen niin iloinen! Mä varasin meille ensi tammikuulle matkan Thaimaaseen, siis mulle ja miehelle ihan kaksin. Se on sitten mein häämatka, IHANAA!!

Nyt ukkeli soitti väliin ja miun pää tyhjeni kokonaan, jotta mitä piti sanoa kautta kommentoida...

Palaan varmaan kohta, viimeistää nlan jälkeen :)

HelmisjaOnsku31+6

Ihmettelen kovasti, miksei terkka kysäissyt äitipolilta mitä tehdä...Soita nyt itse ja kysy mielipidettä. Ihme, jos eivät ota näytille.

Täällä aloittelen viimeistä työpäivää! Kävin hakemassa leipomosta läksiäsipullat laitokselle, ja töiden jälkeen kavereiden kanssa syömään.

Pojallakin on päiväkodin yökylä, tai poika on vain illan ja haen yöksi kotiin. Mutta vapaailta tiedossa!

Aamupahoinvointi hiipii takaisin, kummallista..tuo on kyllä ehkä enemmän närästykseen viittaavaa. Ei samanlaista kuvotusta kuin alkuraskauden aikana. Inhottavaa siliti. Mulla on pikkusen semmonen kutina, että tämä vaavi taitaa tulla toukokuun puolella..ei ole supisteluja, mutta muita ihmeoireita. Kunhan nyt vielä menis se pari viikkoa. Sittenhän ois kuitenkin täysaikainen. Saapa nähdä kuka meistä pyöräyttää kesäkerttusen ensimmäisenä!!

Mukavaa päivän jatkoa kaikille!

sokuri 34+4

[color=olive]Täällä lomalainen istuu kahvikupin kanssa yksin kotona ja nauttii aamu auringosta=) Mies vei likan tarhaan, kun oli ilmotettu hoitovuoro. Edelleen kiitos muistamisista ja eilisessä pinossa on niitä kuulumisia, jos kiinnostaa... Eipä tässä ihmeitä nyt nukutun yön jäljiltä on taas asiat kutistunu pieniksi;-)

Mionalle kovasti nyt huileja ja hyvillä viikoillahan ja alkukuun odottajat menevät. Mitenkä se aika onkin mennyt niin nopsaan.

Ja tulihan mulle yks juttu tässä mieleen lääkärin sanomana:

Eli te jotka kärsitte löysistä liitoksista ja kivuista....

On lääketieteellinen mahdottomuus kävellä irrallaan olevilla luilla - paitsi raskaana olevalle naiselle. Pitäkää kullat lihaksista hyvää huolta=)

Lytte ja Masukki 32+5

[color=blue]työt kutsuu mutta pakko päästä muutama sana kirjoittamaan teillekkin :)

LYTTE: huh sun kanssas :) ei saa tuolla lailla pelästytellä! no ei nyt, onnex kaikki oli sitten ok! :)

kylläpäs viesti on täynnä yhtä hymiöö, mutta kyllä tää aurinko piristää niin paljon!

MARIEELAA huhuilen taas,tuus kertoon kulumises

ja

ODOTTAVAPARTURI: saikos sun poitsun lisää tonne esittely listaan?

TERVETULOTOIVOTUKSET kaikille uusille ja piristyneille " taustailijoille"

ja kaikille uusille vielä: käykääs laittamassa tietonne tuonne meidän kesäkerttujen esittely pinon perään. niin minä sitten päivittelen teidät sinne! täältä kun noita tietoja on vähän hankala kopsailla

joku mietiskeli että oliko minä vai lytte lahdesta ja lyttehän se tais sieltä olla ja minä vantaalta :)

ihan tylsää jos kättärillä ei vieläkään saa pitää kännyä :(( viimex tosin mun vierustoveri piti (äänettömänä)...oiskohan tuosta kovastikkin haittaa??...

on vähän synttärin hajuiset menot täällä kun tänään on miehen synttärit ja 29.päivä mun...näin sitä vaan vanhetaan tohinalla :)

nyt on kyllä pakko mennä jatkaan hommia..vaikka pinoakaan en kerennyt kuin vähän silmäilemään :( no illalla sitten uusix! nyt morjenttes kaikille!

[color=red]HALIKAA MASUJANNE ♥

krisse rv32+5

pitkästä aikaa ilmoittelee taas itsestään. Mulla kanssa taitaapi olla sama juttu kun joku tuossa kirjoitteli että energia menee muiden juttujen lukemiseen. Siks yritän aina kirjoitella aamupäivisin..

Lytte ja Krisse: kumpi teistä olikaan Lahdesta? (laiska ei nyt jaksa katella tuolta esittelypinosta)

Odotin kanssa tuota Lyten kuulumisia. Itelläni meinaan oli vähän samanlainen juttu, vuotoa nyt ei ehk vaa niin paljon eli:

Sunnuntaina huomasin sellaista rusehtavaa vuotoa ja soitin sitten siinä hätääntyneenä polille et mitäs nyt ja ne sit oli siin vaa että eipä mitään hätää et soita uudestaa jos vuoto lisääntyy ja muuttuu punasemmaks. No ma se oli lisääntynyt ja muuttunut punasemmaks, joten soitin taas äippäpolille, no ei ne vieläkään ollut kauheen huolissaan, mut sano sitten et no soita vaik neuvolaa. Soitin ti neuvolaa et ois tarkistanut kohdunsuun tilanteen, siel ei ollut yhtää vapaata aikaa ja ne käski soittaa terveyskeskukseen ja varata aikaa ja jos sinne ei sais aikaa niin sitten illalla päivystykseen.

Terveyskeksuksesta ei vastattu, varattua vaa löi, joten lähin sitten illalls päivystykseen jonottamaan, 2tuntia olin siel. No se siinä sitten tutki ja laitto lähetteen äitiyspolille. Vauva oli kuulemma aika alhaalla. Lähin sitten sieltä suoraa polille, jossa se kätilö oli vähän sen oloi et no jaa pitäs vai tutkia... (ärsyttävää) No alko ottamaan siinä sitten sydänkäyrää, otti 20min sitä ja alko sit kysylee et tunneks mä noita supistuksia et kun tulee tasasesti 2min välein aika mojovia supistuksia (siinä vaihees olin ihan et apua, ei kai tää viel synny) No ei ne musta mitään uutta ollut et sellaista tavallista mahankovettumista, mikä ei missää ees tunnu. et totahan ny tulee joka päivä tai koko ajan. No se pyys sitten lääkärin sinne joka teki sitten sisätutkimuksen ja ultras ja kaikki oli ihan hyvin loppujen lopuks. Kohdunsuu oli pehmentynyt kyllä mut kiinni kuitenkin.Et ei sille verenvuodollekaan mitään vastausta oikein löytynyt. Anto ne sitten reseptin jotain geeliä emättimeen et jos joku tulehdus onkin. Sitä nyt sitten viikon ajan laitan.

Että tämmöistä näin lyhyesti.. Kai se on vaa uskottava että pitäs alkaa ottamaan rauhallisemmin.. Noi supistukset mua kyl jäivät nyt mietityttämää et jos ne kerran olivat aika kovia ni mistä mä sellasista sit tiiän ku synnyttämään pitäs lähteä. Mulle se lapsivesi siis sinoa merkki vai?

S@n ja rv 33 tasan.

Kirkkaat valot saattavat tosissaan pahentaa tilannetta, vähän samalla tavalla kuin esim. joillekin laukaisee migreenin. Yksi raskausmyrkytyksen oire on myös valonarkuus silmissä ja joillakin se pahentaa päänsärkyä. Raskausmyrkytyksessä saattaa tilanne muuttua nopeasti ja rajusti, joten jos olo todella huononee niin ei kannata tuijotella valoihin päin tai katsella töllöstä vilkkuvia valoja (se saattaaa laukaista oikein pahassa tilanteessa myös kouristuksen).

SYnnytyksen käynnistämisestä miettivät sitten erikseen. Siihen vaikuttaa lähinnä sikiön vointi, eli jos kasvu on vähentynyt tai vettä vähän... tai sydänäänikäyrästä nähdään, ettei vauva voi hyvin ja tietenkin oikein graavissa tilanteessa tilanteen pahetessa on aina olemassa kouristusvaara, jolloin sekä äiti että vauva ovat vaarassa.

Onko päänsärky jo helpottanut? Jos ei ole niin kipin kapin polille!!!

Raskaudet ovat aina yksilöllisiä ja uudelleen synnyttäjälle saattaa hyvinkin tulla raskausmyrkytys.

Naureskelin noille irrallisille luille..

x)

Mutta niinhän se on. Sitä kyllä tekee kaikkea muutakin mahdotonta näin raskauden aikana.

Tänä aamuna heräsin hyvin pirteänä miehen lähtiessä töihin, mutta ajattelin aamiaisen jälkeen sitten mennä hetkeksi vielä sänkyyn pötköttelemään ja lukemaan. Nyt on sitten KAUHEA VÄSY. Eli ei ois kannattanut. Varmaan parasta keittää kupponen kahvia ja jos vaikka sitten aktivoituisi ja lähtisi uimaan (tai uimaan ja uimaan, se uinti on edelleen tekosyy saunomiselle ja vedessä loikomiselle).

Onkos kukaan muuten huomannut rinnoissaan vastaavaa ilmiötä: Nännipihojen pigmentti on lähtenyt " leviämään" , ihan kuin olisi tullut paljon kesakoita tuohon nännipihan reunaan.. Ennen kun tavallisen ihon ja tuon tumman alueen raja oli hyvin selkeä.. Kummalliset.. Ymmärsittekö? Onko yhtään tuttua?

Jos nyt sitä aamupäiväkahvia.

Mrs.Marple & Rääpäle, rv 33+5

Täällä sitä kohkastaan kotona vieläkin.

Eilisen makoilin sohvalla, minkä lasten touhuilta pystyin.

Mies tuli onneksi kotiin iltapesuja valvomaan.

Oli pakko illasta tehdä vähän kotihommia, mutta olo oli ja on pökkyräinen.

Tänään kävin aamusta nlassa. Paineet oli laskenu melkein normaaleiksi, eli 78/135. Valkuaiset oli kahella plussalla. Valittelin pääkipua, vähän migreenimäistä. Terkka käski ottaa maksimiannoksen särkylääkettä ja mennä kotiin nukkumaan ja levähdellä muukin päivä.

Otin sitten Panadolit ja nukuin juuri lähes kaksi tuntia. Olo on edelleen pöpperöinen, liekö sitten liiasta nukkumisesta. Pää on kyllä kipeä, mutta lääkkeet vie pahimman terän kivulta.

Sain kotiin testitikkuja valkauaisen seuraamiseksi ja käskyn soittaa aamulla kuulumiset terkalle.

Isä soitti tuossa ja hätäili, pitäisikö minun käydä kuitenkin äitipolilla vielä. Ajattelin pyöriä kuitenkin täällä, kun ei nuo paineet ole tuon hullummat. Mies lupasi tyhjentää kalenteria ja tulla kotiin aiemmin, on aika huolissaan.

Kiitos ja *HALAUS* kaikille, kun jaksatte jakaa huoleni.

Miona 34+1

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat