Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Mitä tarkoittaa " korkein maksuprosentti" ? Ymmärrän kyllä et se on se normaaliprosentti mut miks siinä lukee se korkein?

Olen 5:n lapsen yh ja 1 on kouluikäinen. Muut ovat päiväkodissa. En maksa hoitomaksuja, olen työtön ja työvoimapoliittisessa koulutuksessa. Voikohan tuosta korkeimmasta mahdollisesta prosentista saada " alennusta" joissain tilanteissa?

Ollaan miesystävän kanssa puhuttu yhteenmuutosta mutta taloudelliset menetykset on lopulta valtavat. Ensin tietty lähtee yh-korotukset ja asumistuki, yht. n.400¿. Ja sen lisäks tulis korkeimmat mahdolliset hoitomaksut. Itse en siis joudu maksaan mitään, kuullostais epäreilulta että miesystävä joutuis maksamaan mun lasten hoitomaksun omasta palkastaan mikä ei sekään ole kovin suuri, alta 2000¿/kk. Perheen kooksihan meillä lasketaan 4, kouluikäisestä vähennetään se n.90¿.

Mitenköhän noi maksut mahtais mennä?

Kommentit (13)

Jos tuo oma tulo 1200 ¿/kk on ylläpitokorvausta työvoimapoliittisesta aikuiskoulutuksesta, niin sitä ei lasketa mukaan. Eli jäljellä jäisi elatustuki 118,15/lapsi = 590,75 + miehesi tulot.

Ensinnäkin, teille ei missään nimessä tulisi korkeimmat mahdolliset hoitomaksut.

Saatko elatusapua? Sekin lasketaan mukaan perheen tuloihin maksua määriteltäessä, samoin kuin työttömyysturvakorvaus.

Joten on aika vaikea laske mitään tarkkaa hoitomaksua antamillasi tiedoilla. Mutta tässä esimerkkilaskelma: perheen tulot kuukaudessa 2000 ¿.

89 ¿ vähennys kouluikäisestä.

Jää 1911¿.

Perhekoko on siis 4, joten vähimmäisbruttotuloraja on 1344 ¿/kk. Tuo summa vähennetään 1911 ¿:sta.

Jää 567 ¿.

Maksuprosenttinne on 7,9 (alin mahdollinen).

Eli 567 ¿ x 7,9 % = 44,79 ¿

Kahdelta nuorimmaisesta lapsesta päivähoitomaksu on molemmilta 44,79 ¿.

Kahdesta muusta maksu on 20 % nuorimmaisen päivähoitomaksusta, eli 8,96 ¿, mutta niitä ei peritä koska maksu on vähemmän kuin 18 ¿ lasta kohden.

Päivähoitomaksuksi tulisi siis 89,58 ¿/kk (44,79 x 2).

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Vierailija:

Lainaus:

Omat tulot 1200¿. Miehen tulot 1700¿. Lapsien tulot 236¿. Yht. 3136¿

Kouluikäisestä vähennys 89¿ ja miehen maksamat eltusmaksut 300¿ vähennetään. Jää 2747¿. Siitä vähennetään se 1344¿. Jää 1403¿ ja siitä 7,9% on 110,83¿.

Eli nuorimman maksu 110,83¿.

Seuraavan maksu 110,83¿.

Kahden vanhimman hoitomaksu 22,16¿/lapsi.

Eli yhteensä 265,98¿/kk.

Menisköös se suunnilleen noin?

kaikkia lapsia ei lasketa perheen kokoon niin sen takia huomioidaan elatustuki max. kahdesta lapsesta. Sen mä kysyin jo aikaisemmin kunnalta.

T:Ap

Vierailija:

Lainaus:

kaikkia lapsia ei lasketa perheen kokoon niin sen takia huomioidaan elatustuki max. kahdesta lapsesta. Sen mä kysyin jo aikaisemmin kunnalta.

T:Ap

Omat tulot 1200¿. Miehen tulot 1700¿. Lapsien tulot 236¿. Yht. 3136¿

Kouluikäisestä vähennys 89¿ ja miehen maksamat eltusmaksut 300¿ vähennetään. Jää 2747¿. Siitä vähennetään se 1344¿. Jää 1403¿ ja siitä 7,9% on 110,83¿.

Eli nuorimman maksu 110,83¿.

Seuraavan maksu 110,83¿.

Kahden vanhimman hoitomaksu 22,16¿/lapsi.

Eli yhteensä 265,98¿/kk.

Menisköös se suunnilleen noin?

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat