Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Moi!

Mitenhän saisin lapseni rahat pysymään turvassa.. Poika on 5-vuotias ja asuu mun luona. Syntymästä saakka olemme keränneet lapsilisät säästöön suurinpiirtein ja rahaa on kertynyt tilille aika paljon. Tietysti nyt yksin lapsesta huolehtiessani (meillä on yhteishuoltajuus ja elatusmaksuista on suuri osa rästissä ulosotossa) olen joutunut sieltä ottamaan rahaa, mutta ajatuksena olisi, että suurin osa säästyisi pojan tulevaisuutta varten.

Mutta mutta.. Isällä on kovasti velkoja ja jatkuvasti vaikeuksia suoriutua uusista laskuista. Hän pääsee myös tililtä ottamaan rahaa, ja onkin nyt hiljattain nostanut sieltä suuren summan rahaa maksaakseen jonkin rästilaskun. Tiedän, ettei hän saa sitä maksettua takaisin ainakaan nykyisessä tilanteessaan, varsinkin kun ei ikinä ole ollut hyvä säästämään..

Ihmettelenkin nyt, mitä teen, jos hän edelleen nostaa sieltä rahaa. Välimme ovat hyvin kireät, enkä voi luottaa hänen sanaansa. Hän kyllä toisaalta haluaa tehdä lapsen kannalta oikein, mutta toisaalta hän luottaa melko rajattomasti omaan kykyynsä hoitaa raha-asiansa (paitsi kun minä ryökäle verenimijä perin niitä rästielatusmaksuja ja saatan hänet perikatoon ;) )

Neuvokaa, miten saan turvaan lapsen rahat!

Kommentit (17)

.. kai sitten vanhemmat voivat nostaa lapsen tililtä. Sitä paitsi pankissa ei paljon kysellä huoltajuuksista sun muista.. Tilanne on sikäli hankala, kun haluaisin kuitenkin etteivät välit enää tästä huononisi. Pitää varmaan ehdottaa, että sijoitetaan suurin osa rahoista johonkin hyvään kohteeseen (rahastoista ja sellaisista ei pääse niin helposti nostelemaan rahaa..), jotta pysyvät turvassa.. Sitä jo nostettua summaa en vain usko enää näkyvän, mutta sille nyt ei voi mitään. Kiitoksia neuvoista :)

Aukaisisin lapselle uuden tilin samaan tai eri pankkiin, laittaisin ehtoihin maininnan että ainoastaan sinä saat ko. tiliä käyttää (isä ei edes näe ko. tiliä) ja siirtäisin kaikki lapsen jäljelläolevat rahat siihen. Vaikka teillä on yhteishuoltajuus, ei sen pitäisi olla este. Isähän voi aukaista lapselle sitten oman tilin ja säästää sinne lapselle rahaa, jos rupeaa jotain sanomaan.

Uskoisin sen olevan mahdollista, koska itse olen aukaissut kummitytölleni joskus tilin ja siinä on sellaiset ehdot, että ainoastaan minä voin nostaa sieltä rahaa ja kummityttö vasta sitten kun täyttää 18 v. Tilille voi tallentaa kuka haluaa ja tytön vanhemmatkin kuskaavat kolikkolippaat sinne. Tiliotteet tulevat aina minulle. (olen kylläkin antanut ne sitten lapsen äidille)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

kannattaa avata uusi tili.otat käyttöoikeuden vain itsellesi,lapsen isä ei pääse tilille millään,ei ainakaan ilman sun lupaa.tibu76:

Lainaus:

Moi!

Mitenhän saisin lapseni rahat pysymään turvassa.. Poika on 5-vuotias ja asuu mun luona. Syntymästä saakka olemme keränneet lapsilisät säästöön suurinpiirtein ja rahaa on kertynyt tilille aika paljon. Tietysti nyt yksin lapsesta huolehtiessani (meillä on yhteishuoltajuus ja elatusmaksuista on suuri osa rästissä ulosotossa) olen joutunut sieltä ottamaan rahaa, mutta ajatuksena olisi, että suurin osa säästyisi pojan tulevaisuutta varten.

Mutta mutta.. Isällä on kovasti velkoja ja jatkuvasti vaikeuksia suoriutua uusista laskuista. Hän pääsee myös tililtä ottamaan rahaa, ja onkin nyt hiljattain nostanut sieltä suuren summan rahaa maksaakseen jonkin rästilaskun. Tiedän, ettei hän saa sitä maksettua takaisin ainakaan nykyisessä tilanteessaan, varsinkin kun ei ikinä ole ollut hyvä säästämään..

Ihmettelenkin nyt, mitä teen, jos hän edelleen nostaa sieltä rahaa. Välimme ovat hyvin kireät, enkä voi luottaa hänen sanaansa. Hän kyllä toisaalta haluaa tehdä lapsen kannalta oikein, mutta toisaalta hän luottaa melko rajattomasti omaan kykyynsä hoitaa raha-asiansa (paitsi kun minä ryökäle verenimijä perin niitä rästielatusmaksuja ja saatan hänet perikatoon ;) )

Neuvokaa, miten saan turvaan lapsen rahat!

Hei! Olen joutunut myös vastaavaa asiaa selvittämään kun serkkuni erosi vaimostaan. Heillä kävi niin että ex-vaimo tyhjensi kolmen lapsen säästötilit!

Ilmeisesti ainoa mahdollisuus on että nostat tilin tyhjäksi ja avaat uuden tilin vain ja ainoastaan omalle nimellesi. Jos tili on lapsen nimissä, silloin molemmilla huoltajilla on siihen automaattisesti käyttöoikeus. Kun tili on sinun nimelläsi, ex-miehesi ei siihen pääse enää käsiksi. Näin ainakin heidän pankistaan neuvottiin.

Tai siirrä lapsen rahat toiselle tilille. Omien lasteni isä on myös pahassa rahatilanteessa enkä luottaisi hänelle mitään mikä liittyy rahaan, elatusmaksujakin saa karhuta...

Tilanteessassi toimisin niin että tiliotteen perusteella katsoisin paljonko rahaa on nostanut ja tekisin velkakirjan miehelle maksusunnitelman kanssa ja pistäsin perintään jos ei maksa. Ei mitään armoa kun lapsesi rahoista on kyse, kokemuksesta tiedän että tämän ihmistyypin edustajilla ei tosiaan ole väliä vaikka omien lapsien rahat tuhlaa, pääasia kun omat asiat rullaa. Toimi heti tai 100% varmuudella säästämänne rahat on gone forever.

Kannattaa pankkiin ottaa yhteyttä ja kysyä voiko ilman toisen huoltajaa kyseisen tilin lopettaa tai käyttörajotuksia muuttaa.

Onhan tuo vähän hankala tilanne,mutta jos nyt jo välit kireät taitaa mennä vaan huonommaksi.Teet niin tai näin aina saat maksaa kalliin hinnan ja onko noilla väleilläkään nyt niin hirveesti merkitystä kun olette kerran eronneet.Aina on entisten välillä riitaa yhdestä sun toisesta asiasta.

Sanoit myös itse nostavasi rahaa,anteeks,mut mihin tarkotukseen itse sitten olet rahaa käyttänyt?Ja oletko itse sitten maksanut tilille takaisin?

Tasapuolisuuden nimissä pitäisi molemmilta evätä käyttöoikeus.Ja jos tiukkaa on niin mikset sitten käyttäisi niitä lapsilisiä,niin muutkin yh:t joutuu tekemään.

ja keillä on siihen käyttöoikeus? Ilmeisesti sekä sulla että isällä on?

Yksi vaihtoehto on marssia pankkiin ja poistaa käyttöoikeus tiliin sekä sulta että isältä ja tehdä siitä aidosti säästötili lapselle ja lapsen nimiin. (jos poistat käyttöoikeuden vain isältä ja itse jatkat rahan nostamista tililtä, isä saattaa raivoissaan syyttää sua varkaudesta tai " yhteisten rahojen" kavalluksesta.)

Jos tämä ei onnistu ilman isän suostumusta, voithan myös nostaa tilin tyhjäksi, lakkauttaa sen ja perustaa lapsen nimiin uuden tilin, jolle siirrät rahat ja johon vain lapsella on käyttöoikeus vaikka 18 vuotta täytettyään.

Mutta siis mene pankkiin, kerro tilanne ja neuvottele heidän kanssa, heillä varmasti on joku näkemys siitä, mitä tuossa tilanteessa voi tehdä..

Inhottava tilanne tuollainen, ennen kaikkea lapsen kannalta.

..elämiseen, kun elatusmaksujen tulo on tökkinyt; niin on yhteisesti sovittu. Käytännössä niitä lapsilisiä tarvitaan nyt elämiseen, mutta tilille jo kertyneen summan haluaisin säästöön, jos mahdollista. Lapsen isäkin siis kyllä haluaa, että ne rahat säästetään lasta varten, mutta hänellä ei vain ole kovin realistista asennetta rahan käyttöön ja siihen mihin raha riittää ja miten säästetään.. Joku neuvoi, että laittaisimme tiliin ehdon, että molempien pitää olla paikalla, kun nostetaan rahaa tililtä. Jos se on mahdollista, olisi ainakin tehokas keino! Kelalle voisi ilmoittaa mun tilinumeron että vastaisuudessa lapsilisä tulisi mulle (tästä on jo puhuttu isän kanssa, kun hän haluaa tehdä uuden elatussopimuksen pienemmälle kk-summalle - pitkä juttu ;) )..

Pistän pohdintaan!

Meillä on lapsen nimissä oleva säästötili. Jos haluamme nostaa siltä rahaa, meidän molempien täytyy marssia pankkiin yhdessä se tekemään. Siina tilinavauksen yhteydessä valitsimme tämän tilinhoitotavan, jotta malttaisimme olla koskematta rahoihin. Ja hyvin on toiminut tällaisessakin tapauksessa jossa olemme naimisissa saman katon alla! Ei ole kertaakaan viitsitty mennä nostamaan rahoja lapsen tililtä...on sen verran vaivalloista meille laiskoille!

ihan pelkästään isän oikeudella. Näin mulle sanottiin pari vuotta sitten pankissa. Vaikka vain mulla on tiliin käyttöoikeus, niin kuulema isällä on isän oikeus rahan nostoon. En tiedä onko olemassa pankkikohtaista käytäntöä... Mä tein niin, että tili on mun omalla nimellä, mutta säästän lapsen tarpeisiin. Maksuviitteeksikin laitan aina että Sannan opiskelurahoja. Muutakaan en keksinyt.

Mikäli teillä on yhteishuoltajuus niin ei auta vaikka avaisit lapsellesi uuden tilin ja ottaisit vain itsellesi käyttöoikeuden koska myös isän allekirjoitus tarvitaan. Pyydä vaikka vanhempiasi avaamaan lapsellesi tili ja siihen itsellesi käyttöoikeus, tällöin pankki ei tarvi isän allekirjoitusta. Tiedän tämän siitä kun mieheni avasi yhteiselle lapsellemme ja lapselle edellisestä liitosta tilit niin koska heillä oli yhteishuoltajuus joutui mieheni pyytämään myös exän allekirjoituksen jotta tilin saisi avatuksi.

ja avata niille uuden tilin tai omissa nimissäsi jonkin säästöjutun mutta laitat lapsen edunsaajaksi. Tavalliseen lapsen nimiin tulevaan rahostoon on lain mukaan yhteishuoltajuudessa molemmilla vanhemmilla yhtäläinen toiminta oikeus eli sellainen vie vain ojasta allikkoon. Itse on tullut näitä aikanaan selviteltyä pakin kanssa eron jälkeen... Ainoa keino turvata lapsesi loput rahat on röyhkeäasti nostaa ne tililtä ja sijoittaa omiin nimiisi mutta se tuskin vaikuttaa positiivisesti kireisiin väleihin lapsen isän kanssa.

Kannattaa soittaa pankkiin ja kysyä kenellä on oikeus käyttää tätä tiliä. tai katsoa tilisopimuksesta jos se on talles. Uuden tilin voi avata ainakin osuuspankista ilman että siihen tarvitaan molempien vanhempien suostumus. Ainakin itse pystyin avata kun selitin tilanteen et miksi ei toinen vanhemmista ollut mukana. Ja kannattaa sanoa et isä tyhjentää tiliä jatkuvasti omiin tarkoituksiin ja jos ei muuten usko ni käy paikan päällä näyttääs vaikka tiliotetta

Viisainta kaiketi on,että rahat siirtyvät esim.rahastoon kertymään.

Ja vielä heittäisin kyssärin..miksi tiedän mielestä vain äidillä on etuoikeus käyttää tiliä?Jos molemmat käyttävät sitä miksi isästä/etävanhemmasta tehdään mörkö???

Olen kuullut myös tällaisesta,että eron tultua on jopa lapsen säästöt laitettu puoliksi ja avattu aivan uudet tilit.Koska yhdessähän ne rahat on sinne laitettu ja varsinkin vanhempien vielä ollessa yhdessä yleensä säästämiseen on silloin enemmän varaa.Silloin vältytään tulevaisuudessa juuri tällaisilta riidoilta.Mutta nää jutut pitää aina tajuta kun eroa tehdään.Sillä ne rahat joko on vain lapsen tai sitten ne on MOLEMPIEN vanhempien käytössä.Ja huoltajathan yhdessä vastaavat lapsensa asioista.

Ja mitä elareihin tulee se onkin aivan toinen juttu...maksaa tai jättää maksamatta aina siitä exästä löytyy jotain huonoa,pistää vaan miettimään miksi noin huonon ihmisen kanssa on sitten tehty lapsia??

Meillä oli sama tilanne heti eron jälkeen, isä nosti lasten tileiltä rahaa mainitsematta asiasta minulle. Marssin pankkiin ajatuksena se että poistan isältä käyttöoikeudet tileihin ja olisin samalla avannut pienimmälle lapselle oman tilin. Siellä selvisi että tarvitsen isältä luvan tähän uuteen tiliin sekä siihen että tileihin on ainoastaan minulla ja lapsella käyttö oikeus. Näin toimii ainakin Nordea silloin kuin lapsista on yhteishuoltajuus, en tiedä onnistuisiko uuden tilin avaaminen niin ettei puhu erosta laisinkaan ja laittaa siinä vain itsensä tai lapsensa tilin käyttäjäksi.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat