Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

niin johan alkaa mouruaminen ja vetelehtiminen. Ei virkistä edes se että ollaan ostoksilla ostamassa hänelle uusia vaatteita. Pompottaa aikuisia miten haluaa, esim haluaa istua just sillä paikalla, joka on jo varattu. Jos joku avaa tv:n singahtaa salamana paikalle, koska " hänen lempiohjelmansa alkaa just nyt" . Puhelimessa kun äitinsä puhuu, tunkee syliin ja höpöttää ja huutaakin toiseen korvaan omiaan. Onko tämä siis jotain huomionhakemista ja voinko mä tehdä tälle jotain? Tai ei tietty kuulu mulle, mutta yhteydet ja yhteiset menot siskon perheen kanssa jää aika vähille, samoin en viitsi enää ottaa lapsia hoitoon.

Kommentit (11)

heittää kommentteja vastaantulevista.

Toinen hyvä vaihtoehto on se, että vetäytyis itseensä: kävelis niissä goottivaatteissansa huonossa ryhdissä suoraan ulko-ovelta huoneeseensa ja istuis siellä sitten pimeässä itseään viiltelemässä.

Tai mitä jos tytön annettais olla ihan tavallinen murrosikäinen? Siihen tosin kuuluu se, että valitetaan kaikesta mitä vanhemmat tekee... Aikuiset voi toki asetella rajoja: voi vaikka sopia mikä on kenenkin lempiohjelma ja mitä ohjelmaa katsotaan milloinkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

hänelle on tehty karhunpalvelus. Lapsen luonne on vielä tukenut kasvua tuohon älyttömään suuntaan. Mutta kuulostaa siltä, ettei häneltä ole koskaan kielletty mitään. Hän ei ole oppinut normaaia vuorovaikutusta ihmisten välillä. Kannattaa vielä aloittaa hiljalleen. Vaikeaa tietysti tuossa iässä enää.

ja hänellä tätä on jatkunut niin kauan kuin muistan. on kaikille mustasukkainen kaikesta, jopa aivan pienillekin lapsille. itkee ja huutaa isoon ääneen. vollottaa,valittaa,aukoo päätänsä,kiusaa pienempiä tilaisuuden tullen. joskus jopa en jaksanut mennä kylään tämän takia. nyt tilanne näyttäisi vähän korjaantuvan. tässä tapauksessa on ainakin selvästi kyse lellimisestä,äiti ei koskaan oikeastaan ole komentanut lasta, ainakaan minun kuulleen kunnolla ja aihettakin olisi ollut usein! saa nähdä,mihin suuntaan murrosikä vie tyttöä!

Kyllä siitä vaan oli paljonkin hyötyä, että lapsesta asti vaadittiin hyvää käytöstä, etenkin vieraita aikuisia kohtaan. Ei tulisi mieleenikään että olisin itse mennyt mankumaan tuolia vieraana olevan aikuisen pyllyn alta. Erityislapset on eri asia, mutta muihin tehoaa kuri ja selvät säännöt. Sekä kasvatus siihen, että haluaa itsekin toimia kauniisti ja kivasti toisia kohtaan.

joten en osannut ajatella, että se siitä alkaisi aikuistua. Tosin on aina ollut tuollainen vetelä valittaja, joten ei tämä mitään uutta käytöstä ole. Ihmettelen vain kun äitinsä ei halua koskaan pistää niitä rajojakaan, esim jos lapsi on juuri saanut ajettua muut lapset vaikka tietokonepelin kimpusta, hän yllättäen haluaakin katsoa tv:ta jos joku muu niin tekee. Yhteisenä tekijänä on siis se, että hän haluaa aina sen, mitä hankalammin on saatavilla tai esineistä sen, joka on juuri silloin toisella. Minusta tuo on 12-vuotiaalta epäsallittua käytöstä, ei kai murkkuikä ihan noin oireile?

Äiti ei esim sano tytölleen, että ota joku toinen paikka, koska juuri tuo on varattu. Vaikka olisi vieraita ja pöydässä täytekakku ja keksejä, tyttö ilmoittaa että hän haluaa syödä jäätelöä. Niin hän myös tekee ja mielellään mainitsee kakkua syöville pienemmille että ihan pahaa toi kakku. Joskus äiti on vaan huokaissut että on niin tempperamenttinen tuo tyttö, että helpommalla pääsee kun antaa periksi. Pahimpia auktoriteetin murtajia on, että äiti ensin kieltää esim jäätelön ottamisen mutta antaa inttämiselle periksi, tai jos tyttö ottaa itse jäätelöä pakkasesta, niin äiti korkeintaan sanoo että miksi sinä otit sen kun minä kielsin. Likka vetää paketista suoraan jätskiä eikä vaivaudu edes vastaamaan kysymykseen.

Murrosikään kuuluu juuri tuo dilemma ollakko vauva vai aikuinen ja se saa usein käyttäytymään just tosi idiootisti, eli välillä vauvana ja välillä pomottelevana aikuisena. Vanhempien tehtävä on laittaa ne rajat.

Kuin pellossa kasvanut.

En tiedä, voiko enää tehdä mitään. Ei ainakaan mitään näkyviä tuloksia saa kovinkaan pian aikaan.

Olisi jotain pitänyt tehdä jo kymmenen vuotta sitten!

Luulisi, että murrosikään kuuluisi yritykset olla aikuisempi kuin onkaan, provosoiva pukeutuminen ja meikkaaminen jne... Ei taantuminen sylivauvaksi.

Naapurissamme asuu samantyylinen ja ikäinen tyttö ja kaikki pitää häntä hieman yksinkertaisena ja hirveän lapsellisena. Käyttäytymiseltään on lapsellisempi kuin monet 5 vuotiaat. Useinmiten leikkiikin pihalla alle kouluikäisten kanssa ja käyttää aikansa pienten lasten kiusaamiseen.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat