Seuraa 

moikkis, kuinka teidän 4kk vanhat vauvelit nukkuu yönsä? mulla poika 4kk ja hän heräilee noin 1½tunnin välein. Välillä saattaa nukkua 3h putkeen. Neuvolassa sanottiin että poika on vähän ylipainoinen ja yö syötöt vähennettävä 1-2kertaan ja nyt poika nukkuu huonosti. Tutti ei kelpaa ja vettä olen antanut, mutta silti hamuilee rintaa. Välillä jalat ja kädet käy kovaa vauhtia, luultavasti ilmavaivoja, ollaan silloin voimisteltu. Neuvoja parempiin yöuniin?!?!

Kommentit (11)

Kiitos nuuvoista=)

Viime yö meni aika kivasti, vauva nukkui ekaks 3h sitten syömään ja taas toiset 3h ja syömään ja vielä lisää 3h ja noustiin ylös. Kapaloin vauvan viime yönä lakanaan ja laitoin vaunujen kantokoppaan ja se auttoi=))) ainakin viime yönä. Kiitos vielä!!

Meidän tyttö on muutamaa päivää vaille 4kk ja nukkuu myös pätkäunia. Ensimmäinen unipätkä klo 21- saattaa kyllä olla jopa 4,5h (mistä saamme kiittää 2dl:aa Tuttelia illalla). Sitten heräileekin lopun yötä 1-2 tunnin välein. Tutti ei kelpaa ja välillä toimin tuttina, mutta yleesä tyttö syö ahneesti 5-10 min ennen kuin nukahtaa uudelleen. Aletaan antaa lähipäivinä kiinteitä jotta nukkuisi paremmin ja kasvaisi pituutta vauhdikkaammin, tällä hetkellä kirpun mitat ovat 5890g ja 60cm.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

oltiin toissa viikonloppu mökillä ja ei muistettu ottaa matkasänkyä mukaan joten tyttö nukkui vaunuissa ,ja toden teolla nukkui täydet 10h:ha putkeen ei ikinä ole kotona nukkunut samanlailla.Nyt olenkin kotona nostanut kanto kopan yöksi sänkyyn ja tytteli sinne ja koisii täysillä n.9-10h:ta

Kantsii kokeilla.

lettis

Meidän poika reilun viikon päästä 4kk ja viime viikkoina ovat yöt olleet tosi levottomia. Toki osittain voi olla jotain tiheän imemisenkin syytä, koska söi 1,5 h välein. Rintamaidolla mennään paitsi illalla viimeiseksi ollaan annettu korviketta. Luin tuon Lettis73:n kokemuksen ja ajattelin kans ottaa takaisin käyttöön vastasyntyneen nukutusvälineet eli kantokopan ja makuupussin. Sitten aloin antaa maissivelliä viimeisellä syötöllä ja nukutin aina kyljellään. Jotkus sanovat ettei vellistä ole apua yöuniin kun siinä ei ole energiaa paljoa korviketta enempää, mutta meillä ainakin poika syö velliä enemmän kuin korviketta eli voisin kuvitella että tykkää.

Ja nyt on muutamat yöt menneet jo PALJON rauhallisemmin ja viime yönä sain itekin nukuttua olosuhteisiin nähden HYVIN. Nukkumaan mentiin n. klo 22.00 ja ekan kerran heräsin 5h päästä. Aamuyöstä syötiin taas muutaman kerran, mutta se ei enää tuntunut missään kun oli saanut nukkua 5 h putkeen. Lopulta heräsin vasta 8.20... ja poika jäi vielä siitäkin puoleksi tunniksi koisimaan! ; )

Pisti silmään tuossa kirjotuksessasi tuo,että neuvolassa on sanottu hieman ylipainoiseksi ja käsketty vähentää syötöt 1-2 kertaan yössä. Musta tuo on järkyttävää.

Sillä vauvan pitää imetysohjeiden mukaan saada syödä rintaa niin paljon kuin tahtoo. Rintalapsien paino kehittyy monestikin aika nopeasti,että ovat yläkäyrillä mutta painon kehitys tasaantuu iän myötä. Eikä terveydenhoitajat tai kukaan muukaan saa antaa tuollaisia ohjeita,että imetystä pitäisi muka vähentää..

Varsinkin, kun vauvasi haluaisia imeä. Anna vaan vauvallesi rintaa niin paljon kuin tahtoo niin nukkuu varmasti paremmin.

Itselläni on poika 2.5kk. Hän herää syömään yleensä 3-4h välein mutta joskus tiheämminkin. Esim eilinen ja tämä päivä on mennyt niin, että syö 2h välein. Annan hänelle rintaa aina kun hän tahtoo ja poika on oikein tyytyväinen ja iloinen.

Näin meillä.

-Mirjami ja Aleksi 2.5kk-

Meillä poika 6 kk on syöny jotakuinkin joka yö n. 2 tunnin välein. Nyt n. viikon ajan on alkanu nukkua ekan pätkän vähän pitempänä, eli 3-4 tuntia. Ollaan oltu täysimetyksellä 5 kuukauteen ja nyt kuukaus siis hiukan otettu kiinteitäkin. Oon aatellu nyt alkaa tarjoomaan illalla jotain (velliä?), että jos se auttaus pitempiin yhtäjaksoisiin uniin. Mä oon ymmärtänyt, että jos lapsi vaatii yöllä ruokaa ja syö oikeesti (nälissään), niin ei sitä oikeen pysty jättämään pois. Siis ainakaan, jos ei vielä anna muuta kun maitoa. Tietysti illalla tankkaaminen voi auttaa, mutta niinhän meillä ainakin tapahtuukin vauvan vaatiessa illalla aina hiukan tiheemmin ruokaa. Mutta että tuo puolen vuoden ikä ois sellanen vaihe, jollon lapsen periaatteessa ainakin pitäis pystyyn nukkumaan koko yö. Tähän voi kait auttaa kiinteen antaminen illalla ja tarvittaessa jonkinlainen unikoulu (jos yöllä herää niin koittaa rauhoittaa ilman rintaa taputtamalla selkään, antamalla tuttia tai ottamalla syliin).

tuossa vaiheessa. Poika on ollut aika lailla aina levoton öisin ja siihen on meillä auttanut kapalointi vielä näin isommallakin iällä. Tosin pelkällä lakanalla, peiton kanssa tulee liian kuuma. Ja sitten kiinteät auttoivat meillä 4,5 kk iässä, nälkää tuo vauva nimittäin heräili aika useasti juuri 4 kk:n iässä.

Poika ei

Lainaus:

heräile

öisin, mutta

Lainaus:

syö

kylläkin. Itse en aio yösyömistä rajoittaa ennen 10 kk ikää, kuten en ole aiempienkaan kohdalla tehnyt. Eri asia olisi, jos vauva tosiaan heräilisi ja kukkuisi yöllä, kuten teki alle kuukauden iässä.

Meillä systeemi on se, että vauva nukkuu kainalossani ja herään hänen uniseen tuhinaansa ja laitan rinnan suuhun ja nukahdan. Ei tarvitse siis valvoa kenenkään! Miinuspuolena on erittäin huono nukkumisasento mulla, mutta kyllä tätä vielä puoli vuotta jaksaa. ;) Saan siis määrällisesti paljon unta, mutta laadun kanssa on vähän niin ja näin...

Siitä mulla ei ole mitään tietoa, että paljonko poika öisin syö. Joskus tunnin välein ja joskus kai 4h välein.

Kaikki imetykseen liittyvät kirjaset, joita olen esim. neuvolasta saanut, kehottavat tarjoamaan rintaa AINA kun lapsi sitä tarvitsee. Olen tähän lauseeseen tukeutunut ja imetän 3kk ikäistä yli 7 kg pientäni useita kertoja yössä. Muita " rauhoittamiskeinoja" en ole edes vielä yritänyt.

Miten 4 kk vanha täysimetyksellä oleva vauva voisi olla siten ylipainoinen, että syömistä pitäsi rajoittaa? Tämä ajatuksen perustelu pitäisi ihan kuulla.

En ole ikinä kuullut, että 4kk ikäinen olisi ylipainoinen, tai että 4kk vanhan vauvan syömistä pitäis rajoittaa!!! Varsinkaan, kun ei mitään kiinteitä vielä saa...

Tai no 70-luvullahan ohje oli, että syöttövälit on oltava 3h ja äitinikin minua oli huudattanut, kunnes mummo (äidin äiti) oli puuttunut asiaan ja sanonut, että lapselle annetaan ruokaa silloin kun se haluaa...

Sinuna unohtaisin nyt ekana tuon ettei anna yöllä ruokaa kuin 1-2 kertaa. Imetä silloin, kun vauva haluaa. Ja tiedän, että yöheräilyt väsyttää. Kyllä minäkin haluaisin nukkkua yöni, mutta sen aika on sitten myöhemmin...Meillä poika reilu 3kk syö yössä 3-4 kertaa, ja todella syö. Ei ole tullut mieleenkään että sitä pitäisi rajoittaa...

Tytöllä jäi yösyöminen aikanaan reilu 6kk kun söi jo tarpeeksi kiinteitä, huomasin yösyömisen olevan tapa, siis vähän imeskeli tissiä ja jatkoi uniaan. Isä laittoi tuttia kahtena yönä ja tyttö unohti, että yöllä ruokaa pitäisi saadakaan...Muuten hän on ollut kyllä aina huono nukkumaan, heräilee vieläkin muutamana yönä viikossa, kohta 2,5-vuotias.

MEILLÄ NEITI ON VIIKON PÄÄSTÄ 4KK. SE ALKAA NUKKUUN SIINÄ 22 AIKOIHIN JA SEURAAVAN KERRAN HERRÄÄ 7.30. MUTTA EN IMETÄ ENÄÄN ETTÄ EN TIIÄ VAIKUTTAAKO SE SITTEN ETTÄ SE NUKKUU NIIN HYVIN YÖT.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat