Seuraa 

Lehdissä on ollut huolestuttavia otsikoita maahanmuuttajalapsien kouluhäiriköinnistä ja samaten televisiosta tuli dokumentti Saksan tilanteesta (samoja ongelmia on koko unionin alueella tai siihen suuntaan ollaan menossa).

Liki poikkeuksetta nämä häiriköt ovat arabi- /muslimitaustaisia lapsia. Saman olen itse havainnut myös Suomessa, muutamassa koulussa häiriköt ovat aina arabi tai muslimiperheiden lapsia.

Mikä näitä perheitä vaivaa, eivätkö he opeta lapsilleen mitään käytöstapoja, saavatko näiden kulttuuripiirin poikalapset elää kuin pellossa. Tyttöjä ei kunnioiteta ja kaikenlainen aggressiivinen käytös on kunniassaan. Pelkään, että täällä Suomessakin koulut, joissa on suuri arabi- /muslimivähemmistö, alkavat olosuhteet normaalilapsilla olla opiskelun suhteen erittäin huonot. Jotakin vikaa täytyy olla ko. kulttuurissa (tai vanhemmissa), jos lapset ovat häiriintyneitä. Itse opetan lapsiani käyttäytymään ja kunnioittamaan kaikkia ihmisiä, sukupuoleen, rotuun tai uskoon katsomatta.

Omat lapseni valittavat melkein päivittäin em. tyypeistä, tekisi mieli käydä nostamassa korvista, mutta sehän olisi jo rasismia. Nämä kokemukset ovat kahdesta Helsinkiläisestä koulusta ja uskon ja pelkään tapojen olevan samanlaisia muissakin isoissa kouluissa.

Sivut

Kommentit (145)

nadi_re:

Lainaus:

No, vaikka ensikisi. Olet suomalainen, et ole kokenut koskaan sotaa. Sinun ei ole tarvinnut paeta kotimaastasi mihinkään. Sinun ei ole tarvinnut ajatella, mitä tänään syödään, sen takia koska ruokakaappi on tyhjä. Oletko käynyt koskaan muualla kuin turistikohteissa? Jos et, niin käyppä vaikka, elämä ei aina ole helppoa. Tuolla aikaisemmin oli jotain, kun ensimmäsiä pakolaisia saapui Suomeen, ei ollut maahanmuuttaja koulutusta. Oletko käynyt pakolaiskeskuksessa? Ei ole mikään 5 tähden hotelli, kaamea murju. Iso perhe asuu pienessä huoneessa.

Onko ihme, jos lapset eivät ole onnellisia, ja kuitenkin rasismi alkaa jo tarha-aikana jatkuen koulussa.

pakko kommentoida tata kirjoittelua ja valitettavasti olen roope-ankan kanssa samoilla linjoilla.

Mutta ihan ensiksi nadi_re:lle. Kuvitteletko ihan oikeasti etta maahanmuuttajat tulevat suomeen jostain pakolaisleireilta? Heraa nyt jo, varmaan 90% suomeen tulevista ulkomaalaisista muuttavat maahan paremman elintason toivossa. Harva arabi, kongolainen, nigerialainen tai somali enaa sodan takia suomeen muuttaa. Suurin osa tulee jonkun maassa jo asuvan sukulaisen jarjestamilla vaarennetyilla papereilla koska on kuullut kuinka hyvin suomessa voi elaa tekematta yhtaan mitaan. Haukkukaa rasisitiksi jos ette uskalla totuutta silmiin katsoa. Itseani suoraan sanoen arsyttaa suomen loysa ulkomaalaispolitiikka... Kun suomeen paaseen niin ei tarvitse kun loytaa joku hyva uskoinen nainen joka suostuu pika-avioliittoon, tai saattaa joku nainen raskaaksi, tulla itse raskaaksi, " sairastua" masennukseen tms. kaikki nama em. keinot on omassa tuttava piirissani kayta lapi moneen kertaa ja aina irtoaa oleskelulupa suomeen. Eniten miestani ja minua alkoi pikku hiljaa arsyttaa se etta kun lupa on taskussa aletaan nyhtaa kaikki mahdollinen soskusta ja sitten viela ihmettellaan tyossakayville etta " miksi sina kayt toissa kun soskustakin saa tarpeeksi rahaa?" Ehka olen rasisti jos sellaiseksi haluatte kutsua, mutta en todellakaan hyvaksy sita etta kaikki jotka maahan jotenkin paasevat otetaan ikuiseksi elatiksi suomeen...en toki hyvaksy suomalaisiakaan sosiaalipummeja. Kannattaisi varmaan suomessakin menna samaa sosiaaliturvakaytantoon kuin muissa eu-maissa niin ehka alakaisi tyo maistua myos maahan muuttajille. Ainakin taalla maahan muuttajista suuri osa haluaa toihin koska sosiaalituilla ei todellakaan elella leveasti...

Kommentoisin muutamalla sanalla kirjoitus- ja lukutaitoa.

Siiri, miten on mahdollista, että kirjoitat korkeasti koulutettuna niin huonoa Suomea, etten ole aikoihin nähnyt moista. Yksinkertaisimmat pilkkusäännötkin tuntuvat olevan hakusessa. Missähän oppilaitoksessa valmistuneelle jää näin huonot kirjoittamisen eväät käteen opiskelun jälkeen.

Hän, joka täällä arvostelee muiden mantereiden kirjoitus- ja lukutaitoisuutta, sopisi itse tarkatelevan vähintäänkin suurennuslasilla omia kirjoituksiaan. En ole mikään pilkunnussija, mutta tässä tapauksessa vähän hymyilyttää se ristiriita kirjoittajan omien kykyjen ja arvostelemiensa ihmispolojen välillä. Jos Afrikan suurella mantereella ei aina osatakaan kirjoittaa, niin ei näemmä täällä Suomessakaan edes korkeasti koulutettujen keskuudessa kirjoitus- ja lukutaito ole aina kovin kehuttavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kuule, MIB30:

[quote]

Ei tänne niin suurta hinkua ole ulkomaalaisilla, ehkä enempi taitaa pyrkiä muihin EU-maihin. Pakolaisella on myös paha olla täällä, asua keskuksissa, ei ole mitään tekemistä. Töitä he eivät voi tehdä ensimmäisiin kuukausiin. Uskon että heillä ei ole kunnon opastusta keskuksissa. Kuka ottaa pakolaisen töihin? Ei oikeestaan kukaan, koulutus olisi paras vaihtoehto, jos voisivat edes opiskella Suomen kieltä. Rahaa he eivät siellä mitään ihmeemmin saa, vaikka moni niin luulee.

Toisekseen, elintasopakolaisista. Oletko koskaan nähnyt nälkää? Et varmasti. Köyhimmissä maissa, ei ole varmaan kiva katsoa lastensa ja vanhusten näkevän nälkää. Ei ole terveydenhuoltoa, ei sosiaalihuoltoa ei töitä, jos vaikka on töitä, palkka voi olla erittäin minimaalinen jos saavat hyvässä lykyssä ollenkaan. Joten ymmärrän kyllä heitäkin, lähtevät parempaa elämää hakemaan muualta. Samoin on jo suomalaiset jo tehneet aikoja sitten. Menneet Amerikkaan, Ruotsiin..

Suomeen ei saa kovin helposti oleskelulepaa, sen tietää varmaan moni vaimo näiltä sivuilta. Samaten kun turvapaikanhakijatkaan. Suomi on aina ottanut hirveän nihkeesti pakolaisia vastaan.

Niin, et asu Suomessa, ja silti tunnut olevan kova asiantuntija mitä täällä Suomessa tapahtuu?????

Miten Roope et sitä huomannut otsikossasi virhettä jos sinulla ei ole lukihäiriötä? Se oli minustakin outoa.

Sitäpaitti jos joku on täällä rahvas ja huonolla itsetunnolla varustettu,se olet sinä nimenomaan. Olet jotenkin epämiehekäs kun haukut naisia. Mieheni ei ikinä tekis niin, sillä hän on oikea gentelman, jotenkin akkamaista tapella naisten kanssa kirjoitusvirheistä kaikenmaailman vauva palstoilla. Tsemppiä Siiri jos vielä luet tätä.

Minua pisti silmään siiri tuo, mitä olit kirjoittanut naisista Intiassa: " nainen on pelkkä kauppatavara" tai jotenkin näin. Lähinnä tuota kommentoin.

Tuosta arabien herrakansa-mentaliteetista on saanut tuntua ei vain mieheni vaan muutamat muutkin tuntemamme pakistanilaiset. Kyse on edelleen ollut yksittäisistä henkilöistä. En tiedä pitääkö se todella paikkansa että esim. Dubaissa vain arabit voivat tehdä tiettyjä töitä - näihin ei siis edes palkata tietynmaalaisia ihmisiä. Aika rasistista touhua.

sinulta meni ohi iso pointti tuossa keskustelussa. En viitsi sitä tässä alkaa rautalangasta vääntämään. Millä tavalla olen haukkunut arabeja? Olen kertonut siitä että yksittäisistä ihmisistä (arabeista) on huonoja kokemuksia. Ja näillä yksilöillä on kyllä ollut tuo herrakansa- mentaliteetti hyvin vahvassa.

Minusta on naiivia ajatella ettei arabeista olisi huonoja kokemuksia kenelläkään ja ettei niistä saisi kertoa. Lietsooko se muukalaisvihaa?

mrs_O:

Lainaus:

Minä en ole täällä palstaillut vielä kauaakaan, syksyllä tullee vuosi täyteen. Mutta tässä pienessäkin ajassa on jäänyt useita nimimerkkejä mieleen. Luen mielelläni esim. Tuhven, Z-kelvinin ja Kallirhoen kirjoituksia (aiheesta kuin aiheesta), Roope saa usein rehvakkaalla tyylillään aikaan ainakin hihitystä. Ja esim. Jenni_117 omaa hurjasti tietoa lupaprosessista. Ninni-03 jaksaa kinassa kuin kinassa sovitella osapuolten välillä, Asmaa jaksaa kärsivällisesti ja asiallisesti selittää ja perustella asioita, vaikka toinen vänkäisi aivan päinvastaista jne. Anteeksi niille, joiden nimimerkkejä en nyt tähän hätään tarkkaan muistanut, mutta täällä on monia kirjoittajia joita olisi mukava tavata ihan oikeassa elämässäkin :)

Joo, valitettavasti ja suurin osa kantapään kautta opittua.. Edelleen toivossa eläen odotellaan, et josko tänä kesänä loppuisi toikin vääntäminen.

Minä en kirjoittanut siivoojista ja sairaanhoitajista, vaan sairaanhoitajista. Toki ymmärrän, että siivoojan palkka on pienempi kuin sairaanhoitajan, MUTTA kun kyseessä on 2 sairaanhoitajaa toinen mm. intialainen ja toinen suomalainen niin mitenköhähän selität sen, että palkkauksessa on vissi ero, ja Dubain arabit ainakin antavat myös kohtelullaan ymmärtää, kumpi hoitajista on parempi.

Eräs esimieheni oli Dubaissa 10v sairaanhoitajan virassa ja samassa työpaikassa oli myös paljon eri Aasianmaista tulleita hoitajia, ja nyt puhun sairaanhoitajista niin hän kertoi minulle millaista käytöstä siellä harjoitettiin.

Minä en ole rasisiti, mutta täytyy kyllä sanoa, että 2 Reissua Dubaissa on kertonut omalla karulla kielellään, että siellä ei kaikilla ole kaikki aivan hyvin !

Ja vielä, olen myös tavannut näitä ' lastenhoitajia' Dubaissa :-D Ja sepäs vasta ' ankea' työ olikin !

Nämä eivät ole yksin minun mielipiteitäni vaan fakta asioita !

t. emmi

rasismia tässä maailmasa riittä eikä siitä jokaisen tartte levittää suu vaahdossa, ihan niinkuin sitä ei ois ihan tarpeeksi tässä maailmassa muutenkin.

Tee sinä niin, mutta minä en sellaseen lähde, eikä se ole käänteistä rasismia niinkuin jotkut rasistitkin väittää. . höpö höpö. Niin pieni en sentäs ole sielultani.

kallirhoe:

Lainaus:

mieheni vaan muutamat muutkin tuntemamme pakistanilaiset. Kyse on edelleen ollut yksittäisistä henkilöistä. En tiedä pitääkö se todella paikkansa että esim. Dubaissa vain arabit voivat tehdä tiettyjä töitä - näihin ei siis edes palkata tietynmaalaisia ihmisiä. Aika rasistista touhua.

En sitten tiedä kuinka paljon arabit yleisesti poikkeavat toisistaan eri maissa.. mutta esimerkiksi pohjois-afrikkalaisissa en ole huomannut tuota asennetta.

Mitä tulee Dubaihin, niin sielläpäin ovat jotkut jopa rasistisia muista maista tulleita arabeja kohtaan.. joten taitaa asia johtua jostain muusta.

Se on aika vaikeaa, täällä sitä on helppo sanoa, miksi ei mene kurssille. Kun niitä helvetin kursseja ei järjestetä. Mainostetaan vaan netissä, ja kun alkaa kyselee, niin sanotaan ei pitkään aikaan ala, soita toiseen paikkaan, sama juttu. Sama koskee työnhakua, ei kukaan ota ulkomaalaista kovin helposti töihin, yritä siinä sitten olla onnellinen ja kuunnella kun toiset, jotka ei asioista tiedä, marisevat kun ei työt kelpaa, niin mitkä työt???

Itse olen siirtolainen, 10 v poissa Suomesta ja vieläpä arabin vaimo :) Oma kokemukseni muslimipojista, kouluikäisistä on että sen paremmin käyttäytyviä lapsia saa etsiä! Esim kun liikun rattaiden kanssa julkisilla, ensimmäisenä apua tulevat tarjoamaan 10-13 v marokkolaispojat. Asenteet saattavat muuttua vanhetessa.

Kouluhäiriköintiä on poikanikin koulussa mutta en pistäisi sitä minkään uskonnon piikkiin, vaan siirtolaisperheiden vaikeisiin oloihin yleensä.

Ei Suomi poikkea mitenkään muista maista, ulkomaalainen on aina ulkomaalainen, ei passi ihmisen etnistä taustaa muuta. Itse olen asunut täällä siis 10 v ja mies kohta 13 v, molemmat puhumme maan kieltä, käymme töissä, lapsemme ovat syntyneet täällä jne mutta edelleen olemme " ne ulkomaalaiset" naapurustossamme.

Olemme tietoisesti yrittäneet tutustua naapureihimme, jotta ennakkoluulot karisisi ja nyt 5 v jälkeen alkaa tulos näkyä. Paljon työtä tämän eteen on tehty, autettu naapureita ym. Nyt alkaa irrota vastapalveluksiakin eli naapurit tarjoutuvat talonvahdiksi ja kukkia kastelemaan loman ajaksi.

Naapurustossa asuu muitakin ulkomaalaisia. Suhtautuminen heihin on edelleen aika viileää muiden taholta. He pysyttelevät omissa oloissaan tai seurustelevat vain omiensa kanssa.

Ei ole syytä kirjoitella tänne mauttomasti tai sivistymättömästi minusta (ammatistani, taustoistani, siitä minkälaisia arabeja olen elämäni aikana kohdannut) saati laittaa sanoja suuhuni. Kirjoituksesi ja sävysi kertoo vain sinun mielipiteistäsi, eivätkä ne kerro yhtään mitään minusta.

Ikävää jos joutuu purkamaan kiukkunsa sivistymättömällä tavalla. Tarkoitukseni kun ei ollut loukata ketään saati väittää että arabit ovat sitä tai tätä. Enkö kirjoittanut riittävän selkeästi puhuvani yksittäistapauksista?

No etkös sinäkin just nyt väitä että lukutaidottomuus on itseasiassa mikään suuri ongelma ja tuokaan Nigerian prosentti on itseasiassa pieni!

Mihin teidän objektiivisuus on hävinnyt Afrikkalaisten miestenne mukana?

Tossa vielä Kirkon ulkomaan avun sivuilta:

- " Afrikka on köyhistä köyhin maanosa. Useimmat Afrikan maat ovat vähävaraisempia kuin 30 vuotta sitten ja monet ovat poliittisesti epävakaita.

Maanosan väestönkasvu on voimakasta. Ympäristötuhot ja aavikoituminen vaikeuttavat toimeentuloa. Lukutaidottomuus on kehityksen pahimpia esteitä. Myös Afrikan lapsikuolleisuus on korkea.

Monet pitkittyneet kriisit ja luonnonkatastrofit aiheuttavat kärsimystä maanosassa. YK:n pakolaisjärjestön UNHCR:n mukaan pakolaisia, turvapaikanhakijoita ja maiden sisäisiä pakolaisia on Afrikassa noin 4,5 miljoonaa.

Samaan aikaan useiden maiden avustukset ja avustusjärjestöjen toimintavarat ovat niukentuneet.

Valtaosa Kirkon Ulkomaanavun afrikkalaisista kohdemaista kuuluu alhaisen inhimillisen kehitystason ryhmään. Tulotaso on alhainen ja epätasaisesti jakautunut. Köyhyyttä heijastavat korkea aliravitsemus ja matala elinikä." -

Ei kukaan kai ole sinua syyttänyt mistään. Mutta kyllä asioista saa puhua. En pidä ollenkaan siitä että minua sensiroidaan ja jos kerron huonon kokemukseni niin se onkin rasismia. Käsitinkö jotain väärin? Pitäisikö puhua vain kauniita asioita arabeista? Tai jostain muusta ryhmittymästä?

Muistan kun eräs kurdi-isä totesi haastattelussa tämän Fadime Sahindahlin murhan jälkeen että viranomaiset ovat joskus sinisilmäisiä. Ehkä pelätään rasismin leimaa. Tämä on jo vaarallista. Tällä rasismi-kortilla voi pelata aika likaista peliä myös niinpäin että sensuroi muiden ajatuksia.

Edelleenkään en ymmärrä millä tavalla se on hyökkäys koko arabimaailmaa vastaan jos kertoo huonoista kokemuksistaan. Enkä tiedä pitäisikö tässä yhteydessä sitten suorittaa joku hovimeno " kaikkialla maailmassa on kärsimystä ja kaikki ihmiset kärsivät eivätkä vain arabit ole pahoja jne." ja sen jälkeen erittäin varovaisesti todeta joku huono kokemus. Ehkä parempi olla edes kertomatta.

Ei ole hyvä lisätä ennakkoluuloja mitään kansallisuutta kohtaan! Väitän kuitenkin että se vasta rasismia ja vihaa lisääkin jos asioista ei voi puhua koska pitää pelätä että joku kuitenkin herkistyy ja hyökkää kimppuun.

No, jenni otti tuossa esille yhden asian jota todella äimistyin kun luin sen. Puhuttiin aluksi vain ammateista Dubaissa ja epäarvoisuudesta. Sitten vedettiin esiin se, että siivooja tienaa eri tavalla kuin sairaanhoitaja. Tavallaan siis oletit automaattisesti että mustahan on tietenkin vain siivooja eikä voikaan olla sairaanhoitaja. Sairaanhoitajathan ovat eurooppalaisia... ?

Niin, tuohan pitää täysin paikkansa. Tässä kun vielä netissä keikun niin piti kertomani että aika monet kerrat olen mm. selvittänyt puolitutuille (uudet työkaverit joilla on ollut pokkaa kysyä) mieheni taustoista ja uskonnosta sekä tosiaan siitä että jos on tavannut jonkun junttipossunpakistanilaisen baarissa / nähnyt jonkun turbaanimullahin jauhavan peetä CNN-kanavalla niin se ei mitenkään korreloi sen kanssa millainen mieheni on.

Tietysti toisinaan tämä vakuuttelu on turhaa. Minkä sille voi. Kaipaan itsekin aika ajoin vakuuttelua. Tosin toisenlaisista tapauksista. Joskus on helpompi ajatella että suomalainen keski-ikäinen mies on tyypillisimmillään hieltä haiseva possu, joka ei koskaan käy suihkussa, ja joka heittää typeriä kommenttejä kännissä ostarijengin röhötellessä näille hauskoille ulkomaalaisvitseille. No, kun oma isä on keski-ikäinen suomalaismies niin ehkä se jo tuo perspektiiviä.

Joskus se on kyllä pinnistelyn paikka tuon perspektiivin kanssa... ;)

Niin, jos alamme tähän leikkiin, että laitamme ihmiset erilaisiin kategorioihin heidän kansalaisuutensa perusteella.. niin millainen mielikuva on suomalaisista ulkomailla?

Eipä liene kauan aikaa sitten (ellei vielä täysin vieläkin) niin turistikohteissa suomalaisista saadaan perin mielenkiintoinen kuva.. toisaalta moni maahanmuuttaja (muualla Euroopassakin eläneet) kiinnittävät Suomessa huomiota kadulla oleviin puliukkoihin, joita täällä ei ole kovinkaan vaikea " bongata" .. mitä tämä siis kertoo suomalaisista, jos mitään? Roopen logiikkaa soveltaen kaikki suomalaiset sitten nähtävästi sopisivat tuohon örisevään alkoholinsuurkuluttaja-ryhmään.

Mitä tulee arabi/muslimitaustaisiin lapsiin, niin omien havaintojeni mukaan ovat pääasiallisesti paremmin käyttäytyviä kuin valtaväestön lapset.. kirosanat kuuluvat pihalla jo kaksi-kolmevuotiaan suuhun suomalaislapsilla ja muutenkin käytös on joskus pöyristyttävää jo ihan pienillä.. mistä lie oppivat, kerrohan se minulle Roope? En tosin ala heidän perusteella yleistämään, koska lapsia (ja vanhempia) on niin erilaisia kaikissa kansallisuuksissa.

Ihan ensimmäiseksi kysäisisin Roopelta, että erottuvatko omat lapsesi paljonkin ulkonäöltään suomalaisista? Ovatko lapsesi koskaan joutuneet rasistisen, sanallisen tai fyysisen, hyökkäyksen kohteeksi? Jos vastaat molempaan kysymykseeni kyllä, tiedät kuinka pahalta varsinkin se ensimmäinen kerta tuntuu. Ja vaikka se tuntuisi itsestäsi pahalta, et kuitenkaan koskaan kykene täysin käsittämään, miltä se lapsestasi/puolisostasi tuntuu, koska olet kuitenkin itse tavallinen suomalainen talliainen.

Jos taas teidän perheessänne ei ole koettu kysymiäni asioita, ole onnellinen. Mutta samalla kannattaa muistuttaa itseään, että kaikki eivät ole yhtä onnellisessa asemassa. Ja siihen perustuu paljolti joidenkin palstalaisten voimakas reagointi sinun tyyliisi ilmaista asioita. Rasistiselle kohtelullekin voi nimittäin tulla allergiseksi.

Joillekin palstalaisille taas kaikki kritiikki ulkomaalaisia, eri kulttuureja tai aatteita kohtaan on rasismia. Mutta pakkohan asioita on saada myös kritisoida. Ja kaikki eivät voi aina olla samaa mieltä. Suomalaisissa on junttip**koja, ja yhtälailla heitä on kaikissa muissakin kansallisuuksissa. Se, että olet jostakin määrätystä maanosasta ja esim. pakolainen, ei tee sinusta automaattisesti hyvää ihmistä.

Suomeen ei tosiaan montaa ulkomaan elävää vuosittain tule. Mutta joitakuita kuitenkin. Kansainvälisessä vertailussa Suomen turvapaikanhakijamäärät ovat pieniä. V. 2002 Suomesta haki turvapaikkaa 3129 henkilöä. Samana vuonna Iso-Britanniasta haki turvapaikkaa lähes 86000, mikä perheenjäsenet mukaan laskettuna tekee n. 111000 turvapaikanhakijaa. Ruotsissa hakijoita oli rontti 33000 ja Norjassakin 17480. EU:n alueelta vuonna 2002 turvaa haki 356363 ihmistä. Edellisvuonna hakijoita oli 10000 enemmän.

Oleskeluluvan voi saada myös humanitaarisin perustein esim. jos turvapaikanhakijan kotiinpaluu on aseellisen selkkauksen tai ympäristökatastrofin vuoksi mahdotonta.

Vain hyvin pienelle osalle turvapaikanhakijoista myönnetään Geneven sopimuksen mukainen pakolaisstatus, joka perustuu henkilökohtaiseen vainoon. Pakolaisten oikeusasemaa koskeva Geneven sopimus kuitenkin kieltää 33. artiklassaan palauttamasta henkilöä alueelle, jossa hänen henkeään tai vapauttaan uhataan. Vielä voimakkaammin palauttamiskielto ilmaistaan Euroopan Neuvoston ihmisoikeussopimuksessa:

http://www.finlex.fi/fi/sopimukset/sopsteksti/1999/19990063

sekä YK:n kidutuksen vastaisessa yleissopimuksessa:

http://www.finlex.fi/fi/sopimukset/sopsteksti/1989/19890060

Alkuvuosista Suomen pakolaiskiintiöitä on hitaasti nostettu 500:sta, ja 2003 se oli 750. Hallituksen maahanmuutto- ja pakolaispoliittisen toimintaohjelman tavoitteena on kiintiön asteittainen kasvattaminen tuhanteen. Kiintiöpakolaiset saavat pakolaisstatuksen jo ennen Suomeen tuloaan. Sen myöntää heille YK:n pakolaisjärjestö UNHCR. Kiintiöpakolaiset valitaan hätätapauksia lukuun ottamatta suomalaisten viranomaisten tekemien haastattelujen perusteella. Kiintiöpakolaiset tulevat usein pakolaisleireiltä. Suurin osa viime vuosina Suomeen tulleista kiintiöpakolaisista on iranilaisia, irakilaisia ja entisen Jugoslavian kansalaisia. Kiintiöpakolaisuus kolmanteen maahan saattaa tulla ajankohtaiseksi, kun paluumuutto kotimaahan ei syystä tai toisesta ole mahdollista, ja humanitaarinen tai turvallisuustilanne ensimmäisessä turvapaikkamaassa muuttuu kestämättömäksi. Ainoastaan 11 maalla maailmassa on vuotuinen pakolaiskiintiö, Suomi siis yksi niistä. 2004 suurimmat kiintiöt olivat Yhdysvalloilla 50000, Australialla 10991 ja Kanadalla 7500. V. 2003 kiintiöpakolaisia vastaanotti 24 maata.

Tuossa siis niitä perusfaktoja, sitten tarinoita elävästä elämästä ;)

Poikani luokalla on kaksi Roopen mainitsemien kaltaista arabipoikaa (kyllä, Irakin arabeja). Ja poikien käytös menee todellakin yli sen perinteisen " pojat on poikia" -tyylin. Poikia ei saa kuriin kukaan koulun henkilökunnasta, vanhemmat eivät edes yritä. Lisäksi niin vanhempien kuin poikienkin mielestä kaikki säännöt, kiellot ja ohjeet ovat rasismia. Perheet ovat tulleet aikoinaan Suomeen pakolaisleiriltä kiintiöpakolaisina, leiriasuminen kesti vuosia. Kielitaidottomat (myös huono tai olematon luku- ja kirjoitustaito omalla kielellä) vanhemmat on muka kotoutettu suomalaiseen yhteiskuntaan. Todellisuudessa porukka on edelleen muutaman Suomen vuoden jälkeen ihan pihalla. Perheen elanto tulee erilaisista tuista. Suomen kielen taito löytyy vain perheen lapsilta, joka tietty johtaa siihen, että lapset joutuvat välillä hoitamaan enemmän tai vähemmän virallisia asioita vanhempien apuna tai jopa itsenäisesti. Vanhemmat reagoivat kaikissa viranomaistilanteissa MIB30:n mainitsemalla tavalla eli kaikki on rasismia.

Perheet ovat siis olleet leireillä vuosikausia. Jotkut lapsista ovat nähneet ennen Suomeen muuttoa ainoastaan leirielämää. Aikuisilla on karmaisevia pakotarinoita ja suru menetetyistä omaisista ja ystävistä. Voiko siitä enää (meidän mittapuumme mukaista) normaalia käytöstä seurata?

Ja miksi sitten tällainen tulos? Koska Suomessa paapotaan ja hyysätään aikuisia ihmisiä, kun he ovat saapuneet maahan. Koska Suomessa ei hoideta integrointia asianmukaisesti. Koska Suomessa ei panosteta tarpeeksi kielikoulutukseen. Koska jopa Suomen laki antaa alaikäisille kersoille aseen vanhempiaan vastaan: jos äiti tai isä yrittää saada maan tavoille oppineet kersansa järjestykseen, jälkikasvu painaltaa sossuun valittamaan ja uudelleensijoitetaan jonnekin hyysättäväksi. Siis paikkaan, jossa rasismisyytökset tuovat joka kerta erivapauksia. Koska Suomi on vapaa maa ja kaikki saavat elää elämänsä kuten haluavat... tiukkaan malliin kasvatetut pojankoltiaiset, jotka oppivat nopeasti maan tavoille ja kielen, kapinoivat vanhempiaan vastaan -ja yleensä voittavat. Koska pojat on alunperinkin kasvatettu eri tavalla kuin sisarensa, mutta meidän kulttuurissamme ko. systeemi ei oikein toimi. Vanhemmat kielitaidottomina eivät tajua vapautemme hyviä puolia vaan kokevat meikäläisen elämäntavan syntisenä, eli kielenkäyttö kotioloissa on sitten sen mukaista. jne. jne.

Vuosien varrella on myös tullut vastaan niitä systeemillä keinottelijoita, jotka joku jo mainitsikin. Vuosien varrella on myös tullut hyvinkin selväksi, että moni arabi pitää itseään huomattavasti paljon mustia parempana. Ja joillakin paikkakunnilla se suomen opiskelu ei onnistu automaattisesti heti maahantultua. Minunkin mieheni saatiin maaliskuussa (tuli tammikuussa Suomeen) alkaneelle kurssille huutamalla. Muutama kurssikaverinsa on hakenut eri kursseille jo parin vuoden ajan... eivät sitten osanneet huutaa oikeassa raossa ;) Vuosien varrella on myös tajunnut, että Suomeen haluaa hyvin pieni osa maailman ihmisistä.

Ja vuosien varrella on tullut selväksi myös se, että kaikkien kovia kokeneiden perheiden lapset ja aikuiset oirehtivat jollakin tavoin, kansallisuudesta, uskonnosta, ihonväristä, perhetilanteesta jne. riippumatta. Ja loppuviimeksi: kaikilla ei valitettavasti ole mahdollisuutta valita asuinmaataan omien halujensa mukaan vaan on tyydyttävä vain olemaan turvassa.

Lopuksi vielä pari mielenkiintoista taulukkoa aiheisiin liittyen:

http://www.stat.fi/tup/suoluk/suoluk_vaesto.html#ulkomaidenkansalaiset

http://www.stat.fi/tup/suoluk/suoluk_vaesto.html#turvapaikanhakijat

susa700:

Lainaus:

meinaatte että sitten on helppo elellä suomessa ja näiden maahan muuttajien lapset osaavat käyttäytyä koulussa kun isä tai äiti tuntee suomen historian, mutta ei löydä töitä?

Minkätakia asua vuosi tollkulla maassa mistä ei loydy tyotä? Minä en ainakaan sellaisessa maassa viihtyisi ja en sellaiseen jäisi.

Muuten tuosta lasten käyttäytymisestä - ne koulut joissa on paljon ulkomaalaisia ovat myos niitä kouluja joissa on paha maine.

Ja se on aivan ymmärrettävää että vanhemmat karttovat alueita joissa koululla on paha maine.

Hauku vanhempia sitten vaikka kuinka rasistisisteiksi tahansa.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat