Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko 3vuotiaalta jättää D-vitamiinin pois?

Vierailija

oletteko antaneet vai ette?

Sivut

Kommentit (20)

Vierailija

jätin itsekin jo pois, mutta tuli nyt vain mieleen viellä kysellä että onko suositukset viellä samat kuin ennen. Kaikki lastenhoitoon liittyvät suositukset kun muuttuvat niin hurjasti että ei aina pysy perässä=)

Vierailija

vielä 4-vuotisneuvolassa jatkamaan d-vitamiinin antamista.

Viimeisimmät ohjeet mitä olen kuullut, väittävät että nykyiset d-vitamiinisuositukset ovat muutenkin liian alhaiset.

Itse aion jatkaa d-vitamiinin antamista lapsille sillä sen väitetään ehkäisevän mm. ms-tautia ja diabetestä. En halua turhaan riskeerata tämän asian kanssa sillä itselläni on ms-tauti ja toivon kovasti että lapseni eivät sitä saisi.

Vierailija

Vai onko se niin, jos lapsi juo paljon maitoa, niin se riittää (d-vitamiiniä lisätty)? Meidän t4 v -yttö ei juo kovin paljon maitoa, syö kyllä juustoa, mutta siinähän ei d-vitamiina ole, joten ajattelin, että annan pimeänä aikana.

Vierailija

Uusien tutkimusten mukaan teini ikäisetkin saavat D-vitamiinia liian vähän. Keripukkia ei tarvitse pelätä, mutta ihan aikuisten oikeesti osteoporoosia eli kaikille lapsille pimeään aikaan D-vitamiinia yli 3 vuotiaille ei tarvi antaa kesä aikaan!

TH

Vierailija

ja koko kasvuiän pimeään vuoden aikaan, eli marraskuusta-maaliskuuhun, myös aikuisille suositellaan d-vitamiinia pimeään vuodenaikaan, ihan niistä esim. devitol-pullon mukana tulleista ohjeista, siitä paperisesta siellä pahvikotelon sisällä voi nämä lukea

Vierailija

3v neuvolassa kysyin asiasta ja he sanoivat, että hyvä olisi vielä antaa pimeinä aikoina marras-maaliskuun ajan jotakin D-vitamiinia 5vuotiaaksi asti, mutta itse lopetimme ja enpä usko, että enää tarvitsee antaa kun syö monipuolisesti ja 3vuotiaaksi asti annoin hyvin tarkasti joka päivä.

Vierailija

Näillä leveyspiireillä kun ei ihminen saa tarpeeksi d-vitamiinia kuin parina hassuna kesäkuukautena pitäisin hulluutena lopettaa lapselta lisävitamiinia ainakaan pimeään vuodenaikaan.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat